förbränningsrum b18/b20/b30
förbränningsrum b18/b20/b30
hej
jag har haft seriösa problem med att min b22 (borrad b20) spikar.
förbränningsrummen i toppen är orginal. det är b21 överdimensionskolvar i motorn.
laddtryck max 0.1 bar - annars spikar det. med vatteninsprutning ca 1 bar, oherhörd skillnad alltså.
även utan turbo kan det spika i uppförsbackar o dyl. (har provat utan turbo med dubbla su).
kamaxel är d profil.
har kalla tändstift och en dubbelverkande vakuumdosa som sänker tändningen vid överladdning ca 12 grader.
nu är min fråga: eftersom jag uteslutit att det är tändningen som är för hög både med och utan laddtryck och eftersom jag har kalla tändstift etc - vad är fel på mina förbränningsrum (som sagt är de standard)??
hur modifierar man ett b20 förbränningsrum så att spikningar minimeras?
jag har provat en std topp där jag filat ner squish-kanten och gjort förbränningsrummen mer hemisfäriska samt ökad diametern så att de lirar med de större kolvarna, men denna topp var om möjligt än ännu värre disaster. den spikade inte på tomgång, men nästan..
så, den ultimata designen på b20 förbränningsrum sökes!
jag har haft seriösa problem med att min b22 (borrad b20) spikar.
förbränningsrummen i toppen är orginal. det är b21 överdimensionskolvar i motorn.
laddtryck max 0.1 bar - annars spikar det. med vatteninsprutning ca 1 bar, oherhörd skillnad alltså.
även utan turbo kan det spika i uppförsbackar o dyl. (har provat utan turbo med dubbla su).
kamaxel är d profil.
har kalla tändstift och en dubbelverkande vakuumdosa som sänker tändningen vid överladdning ca 12 grader.
nu är min fråga: eftersom jag uteslutit att det är tändningen som är för hög både med och utan laddtryck och eftersom jag har kalla tändstift etc - vad är fel på mina förbränningsrum (som sagt är de standard)??
hur modifierar man ett b20 förbränningsrum så att spikningar minimeras?
jag har provat en std topp där jag filat ner squish-kanten och gjort förbränningsrummen mer hemisfäriska samt ökad diametern så att de lirar med de större kolvarna, men denna topp var om möjligt än ännu värre disaster. den spikade inte på tomgång, men nästan..
så, den ultimata designen på b20 förbränningsrum sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vet ej om jag kan kalla dem för de perfekta förbräningsrummen men det går att ladda upp mot 1.8bar iallafall utan spikning på 98 oktan(10.83sec/1.55bar)
men det är många andra saker som påvärkar spikningar.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8784
men det är många andra saker som påvärkar spikningar.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8784
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Tycker det låter underligt att enbart en volymökning skulle ge så mkt högre tendens till spikningar, givetvis ger det ju ett högre kompförhållande. Ett orginal förbränningsrum är ju långt ifrån optimalt, men det bör inte spika för det.
Vad har du för komp? toppackning? klämspalt? Kör du med förgasare och turbo? gick den som den skulle med förgasarna och utan turbo? Är du säker på att det är spikningar och inget annat löst som knastrar/klingar (bortse från denna fråga om du är säker)?
Dom stora squishytorna i org. toppen ger ju snarare mindre tendens till spikningar då du får bra fart på färskgasen och därmed bättre förbränning på normala laster. 0.1bar och spikningar verkar ju helt sjukt...
När man utformar ett förbränningsutrymme så måste man ju vara väldigt noga med att anpassa det till ändamålet. Stora squishytor och liten klämsplalt är bra till en viss gräns då du behöver större klämspalt och mindre squishytor för att inte ge en allt för orolig och okontrollerad förbränning.
Kanske inte ett direkt svar på frågan, men lite att fundera kring iaf..?
Skulle egentligen vilja ha ett svar från en kille ifrån trakten som håller på att trimma gamla HD-motorer.. Hans kolvar har i stort sett ett helt perfekt och jämt sotlager (tyder på en bra blandning och förbränning) och han har kört 10sek med en HD från 40-talet...
Kom på en sak till... ryker den ngt? drar den in olja kanske? hur är det med vevhusventillationen? ventiltätningar? Olja har inte speciellt högt oktantal nämligen
MVH/
Simon
Vad har du för komp? toppackning? klämspalt? Kör du med förgasare och turbo? gick den som den skulle med förgasarna och utan turbo? Är du säker på att det är spikningar och inget annat löst som knastrar/klingar (bortse från denna fråga om du är säker)?
Dom stora squishytorna i org. toppen ger ju snarare mindre tendens till spikningar då du får bra fart på färskgasen och därmed bättre förbränning på normala laster. 0.1bar och spikningar verkar ju helt sjukt...
När man utformar ett förbränningsutrymme så måste man ju vara väldigt noga med att anpassa det till ändamålet. Stora squishytor och liten klämsplalt är bra till en viss gräns då du behöver större klämspalt och mindre squishytor för att inte ge en allt för orolig och okontrollerad förbränning.
Kanske inte ett direkt svar på frågan, men lite att fundera kring iaf..?
Skulle egentligen vilja ha ett svar från en kille ifrån trakten som håller på att trimma gamla HD-motorer.. Hans kolvar har i stort sett ett helt perfekt och jämt sotlager (tyder på en bra blandning och förbränning) och han har kört 10sek med en HD från 40-talet...
Kom på en sak till... ryker den ngt? drar den in olja kanske? hur är det med vevhusventillationen? ventiltätningar? Olja har inte speciellt högt oktantal nämligen

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
tjena
komp är ca 8,5:1 har jag räknat ut. lågt komptryck också, kommer inte på rak arm ihåg vad det är.
som jag skrev så är förbränningsrummer orginal, har dock provat med lite olika toppar - mycket riktigt så blev det total katastrof när jag tog bort klämspalten (jag kallade den squishkanten i mitt inlägg).
det är sugturbo,strombergare.
vatteninsprutningen gör ju underverk, 1 bar kan jag ladda då - men utan...
98 oktan är det jag kör på.
jodå, det är spikningar och inget annat jag hör.
finns någon som har labbat runt med förbränningsrum och har nån hyfsat lösning?
komp är ca 8,5:1 har jag räknat ut. lågt komptryck också, kommer inte på rak arm ihåg vad det är.
som jag skrev så är förbränningsrummer orginal, har dock provat med lite olika toppar - mycket riktigt så blev det total katastrof när jag tog bort klämspalten (jag kallade den squishkanten i mitt inlägg).
det är sugturbo,strombergare.
vatteninsprutningen gör ju underverk, 1 bar kan jag ladda då - men utan...
98 oktan är det jag kör på.
jodå, det är spikningar och inget annat jag hör.
finns någon som har labbat runt med förbränningsrum och har nån hyfsat lösning?
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Ok... Kollat lambda? kanske helt enkelt går magert?
Squishyta/-kant och klämspalt är inte samma sak, klämspalten är det avstånd det är mellan squishytan och kolven då den är i topp.
Jag har filat en del, men det är inte precis som jag skulle vilja ha det i dagsläget. Laddar 1,7-1,8bar med ca 8,4:1 i komp. (med e85, men har kört 1,5bar med 98 oktan utan problem).
Här ser vi ett fint exempel på hur det kan se ut, enligt min mening (även ett ganska jämt sotlager).

Squishyta/-kant och klämspalt är inte samma sak, klämspalten är det avstånd det är mellan squishytan och kolven då den är i topp.
Jag har filat en del, men det är inte precis som jag skulle vilja ha det i dagsläget. Laddar 1,7-1,8bar med ca 8,4:1 i komp. (med e85, men har kört 1,5bar med 98 oktan utan problem).
Här ser vi ett fint exempel på hur det kan se ut, enligt min mening (även ett ganska jämt sotlager).

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
hej igen
jag menade klämspalt när jag skrev squish - blandat ihop begreppen..men det är alltså klämspalten jag laborerat med, fast nu är det std topp som sagt.
dina rum ser ju riktigt bra ut. har du mätt in dom på nåt sätt så de är lika stora? hur?
får prova att fila till en topp så som du gjort.
nej den går inte magert, den går snarare lite fett..
jag menade klämspalt när jag skrev squish - blandat ihop begreppen..men det är alltså klämspalten jag laborerat med, fast nu är det std topp som sagt.
dina rum ser ju riktigt bra ut. har du mätt in dom på nåt sätt så de är lika stora? hur?
får prova att fila till en topp så som du gjort.
nej den går inte magert, den går snarare lite fett..
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Det är tyvärr inte min topp, bara ett exempel som jag skulle utgå ifrån och kanske tom göra lite mer "hjärtformat", dvs. knappt ta ngt i mitten på motstående sida tändstiftet.accobra skrev:hej igen
jag menade klämspalt när jag skrev squish - blandat ihop begreppen..men det är alltså klämspalten jag laborerat med, fast nu är det std topp som sagt.
dina rum ser ju riktigt bra ut. har du mätt in dom på nåt sätt så de är lika stora? hur?
får prova att fila till en topp så som du gjort.
nej den går inte magert, den går snarare lite fett..
Här är en bil på min topp (kör inte med den packningen!!) Funkar som sagt till 500hk b30 så den är inte så illa...

Hittade ett par till med nuvarande "packning"


Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon