förbränningsrum b18/b20/b30

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
accobra
Ganska mycket laddtryck

förbränningsrum b18/b20/b30

Inlägg av accobra »

hej

jag har haft seriösa problem med att min b22 (borrad b20) spikar.
förbränningsrummen i toppen är orginal. det är b21 överdimensionskolvar i motorn.

laddtryck max 0.1 bar - annars spikar det. med vatteninsprutning ca 1 bar, oherhörd skillnad alltså.

även utan turbo kan det spika i uppförsbackar o dyl. (har provat utan turbo med dubbla su).

kamaxel är d profil.

har kalla tändstift och en dubbelverkande vakuumdosa som sänker tändningen vid överladdning ca 12 grader.

nu är min fråga: eftersom jag uteslutit att det är tändningen som är för hög både med och utan laddtryck och eftersom jag har kalla tändstift etc - vad är fel på mina förbränningsrum (som sagt är de standard)??

hur modifierar man ett b20 förbränningsrum så att spikningar minimeras?

jag har provat en std topp där jag filat ner squish-kanten och gjort förbränningsrummen mer hemisfäriska samt ökad diametern så att de lirar med de större kolvarna, men denna topp var om möjligt än ännu värre disaster. den spikade inte på tomgång, men nästan..

så, den ultimata designen på b20 förbränningsrum sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vet ej om jag kan kalla dem för de perfekta förbräningsrummen men det går att ladda upp mot 1.8bar iallafall utan spikning på 98 oktan(10.83sec/1.55bar)

men det är många andra saker som påvärkar spikningar.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8784
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tycker det låter underligt att enbart en volymökning skulle ge så mkt högre tendens till spikningar, givetvis ger det ju ett högre kompförhållande. Ett orginal förbränningsrum är ju långt ifrån optimalt, men det bör inte spika för det.
Vad har du för komp? toppackning? klämspalt? Kör du med förgasare och turbo? gick den som den skulle med förgasarna och utan turbo? Är du säker på att det är spikningar och inget annat löst som knastrar/klingar (bortse från denna fråga om du är säker)?

Dom stora squishytorna i org. toppen ger ju snarare mindre tendens till spikningar då du får bra fart på färskgasen och därmed bättre förbränning på normala laster. 0.1bar och spikningar verkar ju helt sjukt...

När man utformar ett förbränningsutrymme så måste man ju vara väldigt noga med att anpassa det till ändamålet. Stora squishytor och liten klämsplalt är bra till en viss gräns då du behöver större klämspalt och mindre squishytor för att inte ge en allt för orolig och okontrollerad förbränning.

Kanske inte ett direkt svar på frågan, men lite att fundera kring iaf..?

Skulle egentligen vilja ha ett svar från en kille ifrån trakten som håller på att trimma gamla HD-motorer.. Hans kolvar har i stort sett ett helt perfekt och jämt sotlager (tyder på en bra blandning och förbränning) och han har kört 10sek med en HD från 40-talet...

Kom på en sak till... ryker den ngt? drar den in olja kanske? hur är det med vevhusventillationen? ventiltätningar? Olja har inte speciellt högt oktantal nämligen :)

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
accobra
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av accobra »

tjena

komp är ca 8,5:1 har jag räknat ut. lågt komptryck också, kommer inte på rak arm ihåg vad det är.

som jag skrev så är förbränningsrummer orginal, har dock provat med lite olika toppar - mycket riktigt så blev det total katastrof när jag tog bort klämspalten (jag kallade den squishkanten i mitt inlägg).

det är sugturbo,strombergare.

vatteninsprutningen gör ju underverk, 1 bar kan jag ladda då - men utan...

98 oktan är det jag kör på.

jodå, det är spikningar och inget annat jag hör.

finns någon som har labbat runt med förbränningsrum och har nån hyfsat lösning?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ok... Kollat lambda? kanske helt enkelt går magert?

Squishyta/-kant och klämspalt är inte samma sak, klämspalten är det avstånd det är mellan squishytan och kolven då den är i topp.

Jag har filat en del, men det är inte precis som jag skulle vilja ha det i dagsläget. Laddar 1,7-1,8bar med ca 8,4:1 i komp. (med e85, men har kört 1,5bar med 98 oktan utan problem).

Här ser vi ett fint exempel på hur det kan se ut, enligt min mening (även ett ganska jämt sotlager).
Bild

MVH/
Simon
accobra
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av accobra »

hej igen

jag menade klämspalt när jag skrev squish - blandat ihop begreppen..men det är alltså klämspalten jag laborerat med, fast nu är det std topp som sagt.

dina rum ser ju riktigt bra ut. har du mätt in dom på nåt sätt så de är lika stora? hur?

får prova att fila till en topp så som du gjort.

nej den går inte magert, den går snarare lite fett..
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

accobra skrev:hej igen

jag menade klämspalt när jag skrev squish - blandat ihop begreppen..men det är alltså klämspalten jag laborerat med, fast nu är det std topp som sagt.

dina rum ser ju riktigt bra ut. har du mätt in dom på nåt sätt så de är lika stora? hur?

får prova att fila till en topp så som du gjort.

nej den går inte magert, den går snarare lite fett..
Det är tyvärr inte min topp, bara ett exempel som jag skulle utgå ifrån och kanske tom göra lite mer "hjärtformat", dvs. knappt ta ngt i mitten på motstående sida tändstiftet.
Här är en bil på min topp (kör inte med den packningen!!) Funkar som sagt till 500hk b30 så den är inte så illa...
Bild

Hittade ett par till med nuvarande "packning"
Bild
Bild

MVH/
Simon
accobra
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av accobra »

fet-grym topp!

jaja, nu har jag lite nya ideér. tackar.

en fråga bara, hur får du tätt mellan vattenkanalerna med såna stora koppar-oringar?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

accobra skrev:fet-grym topp!

jaja, nu har jag lite nya ideér. tackar.

en fråga bara, hur får du tätt mellan vattenkanalerna med såna stora koppar-oringar?
Har en hemgjord armerad grafitpackning runt om :)

MVH/
Simon
Skriv svar