Dragracing / Klasser!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 11:14 am
- Ort: Tingsdal
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Jens: Du skrev i en annan tråd att man i vissa klasser inte fick köra med kylet bak. Försökte, men hittade inte om det var tillåtet i klassen "hot street" ?? Verkar vara den klassen man platsar i annars..
Jag körde 7,48 på 201 så dom andra gatbilsklasserna verkar inte passa. Man "får" väl inte köra snabbare på blackracen eller?
Jag körde 7,48 på 201 så dom andra gatbilsklasserna verkar inte passa. Man "får" väl inte köra snabbare på blackracen eller?
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Att man inte skulle få ha kylen bak är en absurd regler, nästan lika sjuk som reglerna ang. delad bakvagn.
Jag kommer ha kylen bak. Och köras ska det, hoppas jag.
Jag kommer ha kylen bak. Och köras ska det, hoppas jag.
Jag skulle kunna tänka mig köra, borde vara fler intresserade.therealpinto skrev:Visst är det så men om de flesta kör nior så är det ju bra att veta det innan man kliver in med en 13-sekundersbil - då kan man välja att satsa på att åka en annan klass om man vill. Inte minst för att minska fartskillnaderna...Jens Gustavsson skrev: men jag tycker att det inte är så viktigt hur snabba de snabbaste är utan det viktigaste är att man har kul och man kan köra fullt varje repa.
Men det vore kul att veta hur många som kan tänka sig att köra "på riktigt" i dessa klasser häruppe i Norrland.
/Gustaf
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Ur regelboken:
DRT 1.1 Om tävlingsfordonet är utrustat med kylsystem ska det vara placerat på, för typen av kaross avsedd plats.
DRT 4.2 All vätska förutom motorbränsle placerad bakom motorns brandvägg (på en bil med motorn placerad framför föraren) räknas som ballast och är därför ej tillåten.
DRT 1.1 Om tävlingsfordonet är utrustat med kylsystem ska det vara placerat på, för typen av kaross avsedd plats.
DRT 4.2 All vätska förutom motorbränsle placerad bakom motorns brandvägg (på en bil med motorn placerad framför föraren) räknas som ballast och är därför ej tillåten.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag vill inte va nega men det känns dumt att chansa sen så ser jag inte ricktigt fördelarna med kylare i skuffen?
mycket rör, extrapumpar som kan krångla, kylproblem, mer vikt?? att det blir mer vikt på bakaxeln är nog bara bra på street race, på banan har man grepp ändå om man har ett chassi som jobbar rätt.
mycket rör, extrapumpar som kan krångla, kylproblem, mer vikt?? att det blir mer vikt på bakaxeln är nog bara bra på street race, på banan har man grepp ändå om man har ett chassi som jobbar rätt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Det är inte för viktens skull, absolut inte. För framtida bruk av extra utrustning i motorutrymme om vi säger så.
Neggo blev jag då jag insåg att man igentligen inte får ha det. Tycker det finns värre modifieringar att förbjuda och banna i såfall.
Får väll köra svart race med bilen tills och om det blir en ändring av regler..
Neggo blev jag då jag insåg att man igentligen inte får ha det. Tycker det finns värre modifieringar att förbjuda och banna i såfall.
Får väll köra svart race med bilen tills och om det blir en ändring av regler..

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ring och prata med besiktnings chefen allan svennsson i luleå, det kanse inte har någon betydelse heller??
han kanse förstår utrymmes bekymren dina.
han kanse förstår utrymmes bekymren dina.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Ok, det var ju synd, men jag kör stenhårt på peppes linje 
Struntar i dragracen då, ska dels förbättra viktfördelningen och dels ändra flödet genom motorn och det kräver nästan flytt av kylet. Man får ju ner den totala temperaturen i motorutrymmet en hel del också. Har du alurör helt oisolerade under bilen så lär ju dom hjälpa till att kyla lite.
Tanken är att köra lite bana och få förbättrat fäste med 18" vid oplanerade rejs

Struntar i dragracen då, ska dels förbättra viktfördelningen och dels ändra flödet genom motorn och det kräver nästan flytt av kylet. Man får ju ner den totala temperaturen i motorutrymmet en hel del också. Har du alurör helt oisolerade under bilen så lär ju dom hjälpa till att kyla lite.
Tanken är att köra lite bana och få förbättrat fäste med 18" vid oplanerade rejs

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Hela DR-reglementet skulle ju faktiskt behöva skrivas om, det är ju inte särskilt anpassat till hur dagens bilar ser ut eller kan se ut. Det är också svårt att läsa för den som inte är van att läsa krångliga regler och det blir ju inte lättare av att besiktningspersonalen på olika banor tolkar reglementet olika.
Man får väl inte åka under 10s med fyrhjulsdrift heller, om jag minns rätt...
/Gustaf
Man får väl inte åka under 10s med fyrhjulsdrift heller, om jag minns rätt...
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Många åker ju med vatten/is IC i kupen i USA så det borde faktiskt uppdateras regler här i schweden.. Jo det där med lite plats i motorrummet pga kylare har man ju själv, men vill man så går det få plats med mycket.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
- Ort: Borlänge (Dalarna)
Vilken serie hade du tänkt att köra?
Lusläste lite i början bara. För vad jag vet så är dom i full gång med nya klasser mer för "euro" bilarna i alla cuper, iställe för som det är nu att det bara är alla bak/framhjulsdrivna hamnar i varsin och 4hjulsdrivna i sin, där en liten snåltrimmad Skoda kan möta en fullt racebyggd volvo 240.
Gatbilar klasserna finns offtast på tävligar, regler för dom kan jag inte riktigt, sen finns som sagt alla Euroklasser där det är indelat lite mer "basic" trimmade, sen mer åt racebyggen också.
Kanske rätt dåligt svar jag gav men kanske är till hjälp lite. hett tips att kolla in SDC´s hemsida eller NDRS, där brukar det stå mer utförligt om klasserna, och som sagt, nya klasser håller dom på med så det itne blir så stora skillnader mellan bilarna.
Super street (10.90) är riktigt tuff konkurrens i, där det verkligen gäller att ha koll på bilen och känna den väl.
Lusläste lite i början bara. För vad jag vet så är dom i full gång med nya klasser mer för "euro" bilarna i alla cuper, iställe för som det är nu att det bara är alla bak/framhjulsdrivna hamnar i varsin och 4hjulsdrivna i sin, där en liten snåltrimmad Skoda kan möta en fullt racebyggd volvo 240.
Gatbilar klasserna finns offtast på tävligar, regler för dom kan jag inte riktigt, sen finns som sagt alla Euroklasser där det är indelat lite mer "basic" trimmade, sen mer åt racebyggen också.
Kanske rätt dåligt svar jag gav men kanske är till hjälp lite. hett tips att kolla in SDC´s hemsida eller NDRS, där brukar det stå mer utförligt om klasserna, och som sagt, nya klasser håller dom på med så det itne blir så stora skillnader mellan bilarna.
Super street (10.90) är riktigt tuff konkurrens i, där det verkligen gäller att ha koll på bilen och känna den väl.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
mvh// Jimmy