Dragracing / Klasser!

Förslag på träffar och tävlingar
Patrik Axelsson
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån maj 29, 2006 11:14 am
Ort: Tingsdal

Inlägg av Patrik Axelsson »

Bmw E21-79 med M2025 turbo
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1567
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jens: Du skrev i en annan tråd att man i vissa klasser inte fick köra med kylet bak. Försökte, men hittade inte om det var tillåtet i klassen "hot street" ?? Verkar vara den klassen man platsar i annars..

Jag körde 7,48 på 201 så dom andra gatbilsklasserna verkar inte passa. Man "får" väl inte köra snabbare på blackracen eller?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Att man inte skulle få ha kylen bak är en absurd regler, nästan lika sjuk som reglerna ang. delad bakvagn.


Jag kommer ha kylen bak. Och köras ska det, hoppas jag.
therealpinto skrev:
Jens Gustavsson skrev: men jag tycker att det inte är så viktigt hur snabba de snabbaste är utan det viktigaste är att man har kul och man kan köra fullt varje repa.
Visst är det så men om de flesta kör nior så är det ju bra att veta det innan man kliver in med en 13-sekundersbil - då kan man välja att satsa på att åka en annan klass om man vill. Inte minst för att minska fartskillnaderna...

Men det vore kul att veta hur många som kan tänka sig att köra "på riktigt" i dessa klasser häruppe i Norrland.

/Gustaf
Jag skulle kunna tänka mig köra, borde vara fler intresserade.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ur regelboken:

DRT 1.1 Om tävlingsfordonet är utrustat med kylsystem ska det vara placerat på, för typen av kaross avsedd plats.

DRT 4.2 All vätska förutom motorbränsle placerad bakom motorns brandvägg (på en bil med motorn placerad framför föraren) räknas som ballast och är därför ej tillåten.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Verkar som dom släppt lite på det i vilket fall. Är ju fler än bara 1 bygge som åker med kylare bak samt vatten tank för vatten insprut eller tillskottsbränsle.

Man får väll chasna.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag vill inte va nega men det känns dumt att chansa sen så ser jag inte ricktigt fördelarna med kylare i skuffen?

mycket rör, extrapumpar som kan krångla, kylproblem, mer vikt?? att det blir mer vikt på bakaxeln är nog bara bra på street race, på banan har man grepp ändå om man har ett chassi som jobbar rätt.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Det är inte för viktens skull, absolut inte. För framtida bruk av extra utrustning i motorutrymme om vi säger så.

Neggo blev jag då jag insåg att man igentligen inte får ha det. Tycker det finns värre modifieringar att förbjuda och banna i såfall.

Får väll köra svart race med bilen tills och om det blir en ändring av regler.. :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ring och prata med besiktnings chefen allan svennsson i luleå, det kanse inte har någon betydelse heller??

han kanse förstår utrymmes bekymren dina.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1567
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ok, det var ju synd, men jag kör stenhårt på peppes linje ;)

Struntar i dragracen då, ska dels förbättra viktfördelningen och dels ändra flödet genom motorn och det kräver nästan flytt av kylet. Man får ju ner den totala temperaturen i motorutrymmet en hel del också. Har du alurör helt oisolerade under bilen så lär ju dom hjälpa till att kyla lite.

Tanken är att köra lite bana och få förbättrat fäste med 18" vid oplanerade rejs :twisted:
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hela DR-reglementet skulle ju faktiskt behöva skrivas om, det är ju inte särskilt anpassat till hur dagens bilar ser ut eller kan se ut. Det är också svårt att läsa för den som inte är van att läsa krångliga regler och det blir ju inte lättare av att besiktningspersonalen på olika banor tolkar reglementet olika.

Man får väl inte åka under 10s med fyrhjulsdrift heller, om jag minns rätt...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Många åker ju med vatten/is IC i kupen i USA så det borde faktiskt uppdateras regler här i schweden.. Jo det där med lite plats i motorrummet pga kylare har man ju själv, men vill man så går det få plats med mycket.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Vilken serie hade du tänkt att köra?
Lusläste lite i början bara. För vad jag vet så är dom i full gång med nya klasser mer för "euro" bilarna i alla cuper, iställe för som det är nu att det bara är alla bak/framhjulsdrivna hamnar i varsin och 4hjulsdrivna i sin, där en liten snåltrimmad Skoda kan möta en fullt racebyggd volvo 240.

Gatbilar klasserna finns offtast på tävligar, regler för dom kan jag inte riktigt, sen finns som sagt alla Euroklasser där det är indelat lite mer "basic" trimmade, sen mer åt racebyggen också.

Kanske rätt dåligt svar jag gav men kanske är till hjälp lite. hett tips att kolla in SDC´s hemsida eller NDRS, där brukar det stå mer utförligt om klasserna, och som sagt, nya klasser håller dom på med så det itne blir så stora skillnader mellan bilarna.

Super street (10.90) är riktigt tuff konkurrens i, där det verkligen gäller att ha koll på bilen och känna den väl.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Skriv svar