Volvo PV 544 1965

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Alltid lika kul att se plåtjobb! Om du vill kan du kika in i min lilla projekttråd och tipsa om hur jag ska göra med domkraftsinfästningarna, har haft huvudbry om hur jag ska laga där ett bra tag nu :?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10679
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Nästan hjulafton idag...
Bild

Hittade nämligen en höger bakskärm som är rostfri, ja förutom då där det lossnat lite färg. Den har fått sig nån liten smäll (lättriktad) när den var nästan ny, och bytts därför, för det finns inte nån tillstymmelse till kex, lacken är ännu blank t.o.m.

Slipper man laga EN skärm iaf. :lol:
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

mmmmmm pilsnerkorv .. med bröd boston å senap :D
Bild
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Svenska ungkarlars basföda vetdu. :wink: Sen så är burkarna bra att ha grejer i. :roll:
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Ännu mer tråkbilder... Men det har inte hänt nåt roligare. :(

Bild
Nåt folk ju är snabba att påpeka är ju att den underredsmassa och färg som sitter ska man låta sitta...
Jag tycker tvärt om!
I alla fall på 50 år gamla skärmar... Vad vet man vad som döljer sig där egentligen?
Så jag skrapade rent skärmen och slipade där det behövdes...

Bild
Det här är ju helt klart ett begynnande rostangrepp! Hittat flera sådana jag inte hade upptäckt om jag inte skrapat+slipat...

Bild
Den här skärmen kan man nog däremot lita på. Men det är plastbaserad massa så den ska bort i alla fall. Men det finns nog inga fler hemskheter under färgen iaf.

Bild
En jämförbild på skicket på mina två skärmar... :(
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jag erkänner. Det är all jädrans rost som fått mig att tappa sugen. Så detta kan verka ologiskt, men jag har försökt hitta på andra grejer att göra i stället till man får lusten tillbaka... :sad:

Bild
Backspegeln kan ju inte se ut så här i en bil som ska vara fin va?

Bild
Fixat!

Bild
Lackat lite mer inredningsdetaljer. Synd att jag inte hittade till andra sidan. :(

Bild
Rev ut den äckliga, fula instrumentbrädan. Den skulle ju ut i vilket fall som helst så. :twisted:

Bild
En annan anledning till att det går lite segt med rosten är att den här bettan ska igång. När det väl är fixat har man ju lite kapacitet att köra rejälare slipmaskiner och så... :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

cool gammal kompressor :) kolla bara så den inte är tunn i botten på tanken (inte så ovanligt då det offta står kondensvatten där).

en ny säkerhets ventil på 7-8bar är okså bra. (jag har jobbat med tryckluft och säkerhet förut och det smäller utav hel..... om tanken går sönder = inget garage kvar :twisted: .
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:cool gammal kompressor :) kolla bara så den inte är tunn i botten på tanken (inte så ovanligt då det offta står kondensvatten där)
Gammal Altlas va
Liknande har jag.....bara att ställa ner tryckvalten så att den slår av vid 10 bar, så har man en kompressor som håller länge..... :D
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jens Gustavsson skrev: en ny säkerhets ventil på 7-8bar är okså bra. (jag har jobbat med tryckluft och säkerhet förut och det smäller utav hel..... om tanken går sönder = inget garage kvar :twisted: .
I mitt garage finns bara idioter, fula bilar och tomma burkar som det varit Bullens korv i så det är en risk man får ta... :lol:
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Hej och välkommen till operation rostutrotning. Årets säsong är den tredje på raken, men vi kör på i ungefär samma spår som år 2004. Heltråkigt och tjatigt kanske, men då ryktena säger att programmet ändå har sina tittarsiffror så kör vi på, åtminstone en säsong till.

Bild
Kapskivan fick bli lite mindre igår som ni ser... All jävla kex kring golvet bortkapat... I alla dubbelplåtar där bilen är skarvad. Fan vad det rostar där. :(

Och JA, kladdet runt balken ska också bort!

Bild
Här är all skit som försvann... Urk... Man mår ju illa! Som ni ser ryker även domkraftsfästet. Värre rostkälla på PV får man leta efter nämligen. :x

Bild
JA det är spackel ni ser! På en balk under bilen! :? Förbannade tomtar...

Bild
Det var visst några inredningsdetaljer som fick primer på sig för nån dag sen också... Kastar väl upp dem med.

Att bli fortsättad...troligen redan ikväll.
sonfrabest
För mycket laddtryck

pv

Inlägg av sonfrabest »

God dag.

Kul att se när någon lägger ner så mycket arbete på en sådan fin bil. :)

Mvh.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Japp det brukar hjälpa att göra lite småjobb emellan rostlagningarna när det känns tungt... Ska du bygga upp ett helt nytt domkraftsfäste med golvplåt vid sidan av och sen bara svetsa dit?
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

@Glufsen:Nej, jag ska inte ha några domkraftfästen alls, de bara samlar rost.

@Sonfrabest:Tycker du verkligen att den verkar fin? Anar jag möjligen lite ironi? :roll:

Nåväl, sluttjafsat och dit med nästa update. ;)

Bild
Lappat i lite mera plåt, slipat upp och svetsprimat... :)

Bild
Kanske skulle dit med den här plåtbiten också?

Bild
Sådärja.. Uppunktad och tillklippt... Får fortsätta i morgon...
sonfrabest
För mycket laddtryck

Inlägg av sonfrabest »

Cpt Tuttle skrev: @Sonfrabest:Tycker du verkligen att den verkar fin? Anar jag möjligen lite ironi? :roll:
Hehe, nopes PV är en fin bil. ;) Och jajjamänsan jag tror den kommer att bli fin också.

Hur många kvadratmeter plåt har du bytit?

Mvh.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jadu... Har inte riktigt hållt koll. Förmodligen bara en bråkdel av vad som bytts på den genomsnittliga tidningsankan dock... :roll:
Skriv svar