Motorcykelförgasare

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
PVPower
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av PVPower »

[quote="ascona_a_b23turbo"]Hej vi är ett par killar uppe i norr som kör på konceptet: volvo rödblockare 16v/8v topp, turbo och yamaha r1 förgasare och de fungerar perfekt.

Hej!
Dessa förgasare från R1, till hur många hk räcker de på en sugmotor?
Skulle de räcka till 250 hk på en B230?
M.v.h:Henrik Eliasson
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Inlägg av Russian Tuning »

Hejj!!
Sorry att jag stjäl tråden lite men även jag skall montera mc-föggar på min projektbil.. Min projektbil är en Lada 1200L -85 (1,2liters motor)
Den finns på "vad händer i garagen".. ska oppdatera där så småningom.. :)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Re: Motorcykelförgasare

Inlägg av T Fahlgren »

Kanonaz skrev:Hallå alla experter.
Är det någon som provat med mc-förgasare på en bil motor?
Skulle vilja testa på min b20,men tänkte höra om någon testat denna installation?
jag såg en morris b20 epa i en gammal bilsport tidning som hade fyra suzukiförgasare, hörde att den visst hängde med en saab 9000 turbu upp till 100 :lol:
Tobias Fridberg
Forumsberoende

Inlägg av Tobias Fridberg »

en ja känner åker volvo 240 i grupp H rally. han kör med 4 mikuni från nån motorcykel.

å han har cirka 280 hästar i motorn.

å min förra chef kör samma klass han fast med en bmw med 6 mikunis..

fördelen är ju att de är modernare å så får man ju inget spjäll ivägen för det är slidspjäll eller va de nu heter i dom så inget bromsar ju luften som kommer in.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

PVPower skrev:
ascona_a_b23turbo skrev:Hej vi är ett par killar uppe i norr som kör på konceptet: volvo rödblockare 16v/8v topp, turbo och yamaha r1 förgasare och de fungerar perfekt.

Hej!
Dessa förgasare från R1, till hur många hk räcker de på en sugmotor?
Skulle de räcka till 250 hk på en B230?
vad är minsta port arian på dem eller minsta diametern om det är runt?
Sandegaard
För lite laddtryck

B20 KEIHIN

Inlägg av Sandegaard »

Har precis startat upp min 144s med nybyggd b-tjuga borrad till 2,15liter kg6 kammaxel 11,03:1 kompressionsförhållande steg 3 timotopp med 46/38,5 ventiler med keihin 38mm förgasare från en kawa ninja 900:a spaceade ca:20mm mellan varje förgasare på ett hemmasnickrat insug. 38mm extraktorrör lindat. etc etc etc. ska bromsas väntar på bättre väder samt tid. Bilder finns.
Sandegaard
För lite laddtryck

Inlägg av Sandegaard »

Bild
o där kom en bild.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

:shock: Den där 144:an skulle det vara jäkligt kul att få se mer ifrån! B20 med 4st mcförknasare...Hur fränt somhelst ju.
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Inlägg av Russian Tuning »

Hur har du gjort förgasarboxen? E den gjord i plåt? Syns lite dåligt vilket ,material.. Själv ska ja oxå montera liknande förgasare på min projektbil.. har du genomgångspinnbultar i boxen eller hur gjorde du??
Sandegaard
För lite laddtryck

Burken på bild.

Inlägg av Sandegaard »

Burken på bilden e gjord i al. med genomgående pinnbultar. Det skulle dock byggts en annan. Just nu går moroten bättre utan burken. Kan hända att det e en bestyckningsfråga. Å andra sidan har vi provat o bestycka massor både hit o dit samt ställt tändning och ändrat tändkurvan. Men den e bra rapp på gasen annars. :twisted:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag skulle tro att 1ans cyl får mer luft än 4ans om du bygger en sådan box, vad jag förstog är det en sugmotor det handlar om? finns väll kanske smidigare lösningar för filter.. men du kanske ska överladda sen ;) ;)
Sandegaard
För lite laddtryck

1:ans cyl

Inlägg av Sandegaard »

Det är just därför vi skulle prova på och bygga boxen på ett annat vis. Den går ju inget snyggt med den som finns på bild. Nån överladdning blir det inte med den motorn iaf. kanske en annan en annan gång. Hade en tanke på en kompressormatad b20:a eventuellt en gång i framtiden.

Pushrods rocks!!!
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

Ett problem som jag och en kompis hade då vi monterade en mikuni trottelförgasare på en nissan micra motor som vi hade i en skoter var att trotteln "sögs" fast. vi fick sätta dit en mycket kraftig fjäder så inte trotteln skulle fasna på halv gas eller mindre. enda nackdelarna med det var att man orkade knappt gasa (om man orkade blev man extremt slut i tummen fort) och att gaswirern ofta gick av :(
Skriv svar