142 2.05L B20

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

detdär är ju helt mumma!
lite annorlunda med insugsrörena.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tackar.. :) Försökt tenka till lite extra innan ja började bygga.. Först tänkte ja göra insugsrören mantlade för att leda varmt kylvatten i dom.. Fast det behövs inte för gerenrör och turbo värmer på bra..
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

skulle nog aldrig komma på dendär tanken faktiskt :)

har du fler bilder på bilen i helhet?
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
matteponken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån dec 25, 2006 2:19 pm
Ort: Höganäs
Kontakt:

Inlägg av matteponken »

Ser ju riktigt bra ut :D
Finns bild på amman på hemsidan
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tackar.. :) Har lite mer stuff som man inte hunnit tägga in än..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Har lite bilder under bilen med med m46låda och hur avgasröret går ne.. Faste eftersom ja lagt om datan ligger dom i mejl nånstans men de ska ja ordna med.. Bilen e annars inte så mkt ombyggd mer än motorn.. Det e en riktig sleaper..
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Riktigt stiligt må jag säga. Rostfritt är alltid fint :)
Bild
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tackar.. :) Rostfritt e lite jävligt svetsa med när man inte e nån hävert på det.. :P Fast de kommer se hyfsat ut.. Är tänkt de ska bli så pass bra att man kan ha de typ trumlad yta.. mattblankt..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Nya motorn e uppstartad nu.. :)

Det som är nytt från förra bygget e tryckplattan och att
svänghjulet e lättat nått kilo till till 7kg..

Toppen ä helt ny.. 44 40..

Grenröret e ommbyggt med dubbla egentillverkade wastegates 30mm 33mm avgasventil från b20.. Grenröret e ombyggt och alla flänsar e nya.. Mot turbom 15mm stål och 20mm mot toppen.. Wastgatarna sitter med 10mm svarvade brickor.. (Ej pulsgrenrör) Sen så är turbom renoverad med nysvarvade lager.. Låter redigt fint om den nu när den varvar tomme.. ;) Nytt plenum i rostfritt är under byggnation.. :)
Nya tryckrör måste ev fram.. Den löstagbara delen e klar.. De värsta att tigga med andra ord.. Mkr kälfog.. Ska ta bilder..


Förgasarna är om bastyckade.. Dollorto 40dhlaG 52 lågfart 14 errör 160 högfart (borrade 150) 170 luft.. 35 acc.. Tror det sitter 230-250 nålventil.. Omvborrat 150.. Omsvarvade nålar.. :) Lite pill kan man ju säga.. ;) Någon som har nått råd om bestyckningen... Kompet i motorn är de som blir om man lätt fräser ur en orgtopp och kör med b21a kolvar med blocket planat ca 7tiondelar.. Tankanöt.. ;) Nån som kan specka kompet i denna 2.15Lmotor?Jag tror runt 10.. Tänker laddar 0.6.-0.8bar som mest.. Hur mkt kan manladda med runt 10 i komp tex..?


Testkört utan tryckrör fast turbon sitter på plats och allt.. Ett HÖEVETES klipp om man jämför med sist.. :) Mororn går mkt bättre på mellanvarv..

Verkar lovande.. :)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fint, vilka a-kolvar är de du har dom me grop eller dom utan?
10:1 låter högt, det lär väll inte vara mer än 9:1 om du gröpt ur toppen? är det dom med grop skulle jag gissa på 8:1
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

larsat skrev:fint, vilka a-kolvar är de du har dom me grop eller dom utan?
10:1 låter högt, det lär väll inte vara mer än 9:1 om du gröpt ur toppen? är det dom med grop skulle jag gissa på 8:1


Det är dom med ca 2mm grop.. Dom som e flata är väl e kolvar.. Toppen e som på bilden å sen 1.2mm skäringspackning.. Tror ja dert är.. Hur mkt kompa e de i an vanlig std topp..? 9.5 med vanligt b20borr? Org topp å 2.15 liter.. Vad blir det i kompa?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tror det sitter dom flata i nyare B21A, efter 79
tror det är 9,5:1 med 1,2mm packningen, och i tidiga B21A är det 8,5, sena 9,5 så det sänker med 1
0,7mm planing höjjer nog 0,7 i komp ca, sen toppen vet ja inte, men de tar väll ut lite så nånstans mellan 8,5 & 9 kanske beroende på hur mycke du tage i toppen, men de var ju endel ändå..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

larsat skrev:tror det sitter dom flata i nyare B21A, efter 79
tror det är 9,5:1 med 1,2mm packningen, och i tidiga B21A är det 8,5, sena 9,5 så det sänker med 1
0,7mm planing höjjer nog 0,7 i komp ca, sen toppen vet ja inte, men de tar väll ut lite så nånstans mellan 8,5 & 9 kanske beroende på hur mycke du tage i toppen, men de var ju endel ändå..


Planingen gjorde att kolvarna inte stannar typ 0.7 under övre kanden utan går precis upp till kanten.. De e inte samma höjd riktigt på b20 å b21 vad ja vet.. Ja har 92.5kolvar som e skållade ca 6-7mm.. Vad kan de va för nått..? För mej de e mahle eller nått sånt.. Ser ut ung som dom ser ut i b21 original.. De e dom som ja lagt upp bild på.. Tror att kompet e rätt lagom komp iaf.. Värkar funka köra hyfsat även utan turbo.. Om man bygger ny motor som blir värre än denna ska dom i.. hehe.. Då bli de lågt komp.. ;)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om dom är så djupa lär det vara B21ET kolvar om det är mahle.. isåfall lär du ha ett komp på 7:1, jag kör sådana i min b20 med samma packning
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Lite gamla bilder från första av 3 motorbyggen med 92mm kolvar..

Tryckröret..
Bild
Liten billd uppifrån.. Förstärkta vippbryggan sunns mm..
Bild
Liten titt under.. Gamla byggbilder från i våras.. Nu är en hel del små detaljer ändrade..
Vlådsbalken bla e omsvetsad för att motorn ska "sjunka ner lite" M46 låda..
Bild
Oljeretur12mm hudralrör å slang.. Stabilt.. Dock kan ja inte rekomendera
koppar rör.. Det blir otätt ganska fort.. Nu är de även böjlig snalg på
trycksidan.. Röret knäckte nämligen en mässingkoppling när körde fort
över ett gupp.. Lite tyngd i allt.. hehe.. Numera kör ja bara med stålkopplingar..
Bild
Adapter för extra mätere mot oljefilteret.. Och mässing kopplingen.. 2 st har pajjat för mej..
Dom har borrat för stort hål igenom dom så dom spricker.. Skräp kallar jag det..
Bild
Påställd ny oljepump med kraftig fjder och kula och extra 1mm bricka förhögre oljetryck.. Kall motor 6-7bar.. :lol: Genomvarm 3 på tomgång..
Bild
Ombyggd brygga.. Förstärkta bockar.. Slitsade.. Mässing mellanbitar.. Borrad för m10 bult i toppen..
Bild
Svetsad fördelare, även svetsade balansvikter.. 20-25 grader stummt???
Bild
Alu skiva.. Sitter även en ring dänstucken från en originalskiva för att
få en gradering för tändinställningen.. Sitter me 3 M2 stoppskriv..
Går därav att vrida å justera ödpunkt exakt..
Bild
Monterat.. Kåpan är packboxad.. :) Både fram å bak.. Mkt mindre oljedropp nu än med filtring.. :)
Bild
Senast redigerad av Roger Persson den ons maj 30, 2007 4:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar