142 2.05L B20
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
- Ort: Borlänge (Dalarna)
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
- Ort: Borlänge (Dalarna)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: mån dec 25, 2006 2:19 pm
- Ort: Höganäs
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Nya motorn e uppstartad nu..
Det som är nytt från förra bygget e tryckplattan och att
svänghjulet e lättat nått kilo till till 7kg..
Toppen ä helt ny.. 44 40..
Grenröret e ommbyggt med dubbla egentillverkade wastegates 30mm 33mm avgasventil från b20.. Grenröret e ombyggt och alla flänsar e nya.. Mot turbom 15mm stål och 20mm mot toppen.. Wastgatarna sitter med 10mm svarvade brickor.. (Ej pulsgrenrör) Sen så är turbom renoverad med nysvarvade lager.. Låter redigt fint om den nu när den varvar tomme..
Nytt plenum i rostfritt är under byggnation..
Nya tryckrör måste ev fram.. Den löstagbara delen e klar.. De värsta att tigga med andra ord.. Mkr kälfog.. Ska ta bilder..
Förgasarna är om bastyckade.. Dollorto 40dhlaG 52 lågfart 14 errör 160 högfart (borrade 150) 170 luft.. 35 acc.. Tror det sitter 230-250 nålventil.. Omvborrat 150.. Omsvarvade nålar..
Lite pill kan man ju säga..
Någon som har nått råd om bestyckningen... Kompet i motorn är de som blir om man lätt fräser ur en orgtopp och kör med b21a kolvar med blocket planat ca 7tiondelar.. Tankanöt..
Nån som kan specka kompet i denna 2.15Lmotor?Jag tror runt 10.. Tänker laddar 0.6.-0.8bar som mest.. Hur mkt kan manladda med runt 10 i komp tex..?
Testkört utan tryckrör fast turbon sitter på plats och allt.. Ett HÖEVETES klipp om man jämför med sist..
Mororn går mkt bättre på mellanvarv..
Verkar lovande..

Det som är nytt från förra bygget e tryckplattan och att
svänghjulet e lättat nått kilo till till 7kg..
Toppen ä helt ny.. 44 40..
Grenröret e ommbyggt med dubbla egentillverkade wastegates 30mm 33mm avgasventil från b20.. Grenröret e ombyggt och alla flänsar e nya.. Mot turbom 15mm stål och 20mm mot toppen.. Wastgatarna sitter med 10mm svarvade brickor.. (Ej pulsgrenrör) Sen så är turbom renoverad med nysvarvade lager.. Låter redigt fint om den nu när den varvar tomme..


Nya tryckrör måste ev fram.. Den löstagbara delen e klar.. De värsta att tigga med andra ord.. Mkr kälfog.. Ska ta bilder..
Förgasarna är om bastyckade.. Dollorto 40dhlaG 52 lågfart 14 errör 160 högfart (borrade 150) 170 luft.. 35 acc.. Tror det sitter 230-250 nålventil.. Omvborrat 150.. Omsvarvade nålar..



Testkört utan tryckrör fast turbon sitter på plats och allt.. Ett HÖEVETES klipp om man jämför med sist..

Verkar lovande..

- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
larsat skrev:fint, vilka a-kolvar är de du har dom me grop eller dom utan?
10:1 låter högt, det lär väll inte vara mer än 9:1 om du gröpt ur toppen? är det dom med grop skulle jag gissa på 8:1
Det är dom med ca 2mm grop.. Dom som e flata är väl e kolvar.. Toppen e som på bilden å sen 1.2mm skäringspackning.. Tror ja dert är.. Hur mkt kompa e de i an vanlig std topp..? 9.5 med vanligt b20borr? Org topp å 2.15 liter.. Vad blir det i kompa?
tror det sitter dom flata i nyare B21A, efter 79
tror det är 9,5:1 med 1,2mm packningen, och i tidiga B21A är det 8,5, sena 9,5 så det sänker med 1
0,7mm planing höjjer nog 0,7 i komp ca, sen toppen vet ja inte, men de tar väll ut lite så nånstans mellan 8,5 & 9 kanske beroende på hur mycke du tage i toppen, men de var ju endel ändå..
tror det är 9,5:1 med 1,2mm packningen, och i tidiga B21A är det 8,5, sena 9,5 så det sänker med 1
0,7mm planing höjjer nog 0,7 i komp ca, sen toppen vet ja inte, men de tar väll ut lite så nånstans mellan 8,5 & 9 kanske beroende på hur mycke du tage i toppen, men de var ju endel ändå..
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
larsat skrev:tror det sitter dom flata i nyare B21A, efter 79
tror det är 9,5:1 med 1,2mm packningen, och i tidiga B21A är det 8,5, sena 9,5 så det sänker med 1
0,7mm planing höjjer nog 0,7 i komp ca, sen toppen vet ja inte, men de tar väll ut lite så nånstans mellan 8,5 & 9 kanske beroende på hur mycke du tage i toppen, men de var ju endel ändå..
Planingen gjorde att kolvarna inte stannar typ 0.7 under övre kanden utan går precis upp till kanten.. De e inte samma höjd riktigt på b20 å b21 vad ja vet.. Ja har 92.5kolvar som e skållade ca 6-7mm.. Vad kan de va för nått..? För mej de e mahle eller nått sånt.. Ser ut ung som dom ser ut i b21 original.. De e dom som ja lagt upp bild på.. Tror att kompet e rätt lagom komp iaf.. Värkar funka köra hyfsat även utan turbo.. Om man bygger ny motor som blir värre än denna ska dom i.. hehe.. Då bli de lågt komp..

- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Lite gamla bilder från första av 3 motorbyggen med 92mm kolvar..
Tryckröret..
Liten billd uppifrån.. Förstärkta vippbryggan sunns mm..
Liten titt under.. Gamla byggbilder från i våras.. Nu är en hel del små detaljer ändrade..
Vlådsbalken bla e omsvetsad för att motorn ska "sjunka ner lite" M46 låda..
Oljeretur12mm hudralrör å slang.. Stabilt.. Dock kan ja inte rekomendera
koppar rör.. Det blir otätt ganska fort.. Nu är de även böjlig snalg på
trycksidan.. Röret knäckte nämligen en mässingkoppling när körde fort
över ett gupp.. Lite tyngd i allt.. hehe.. Numera kör ja bara med stålkopplingar..
Adapter för extra mätere mot oljefilteret.. Och mässing kopplingen.. 2 st har pajjat för mej..
Dom har borrat för stort hål igenom dom så dom spricker.. Skräp kallar jag det..

Påställd ny oljepump med kraftig fjder och kula och extra 1mm bricka förhögre oljetryck.. Kall motor 6-7bar..
Genomvarm 3 på tomgång..
Ombyggd brygga.. Förstärkta bockar.. Slitsade.. Mässing mellanbitar.. Borrad för m10 bult i toppen..

Svetsad fördelare, även svetsade balansvikter.. 20-25 grader stummt???
Alu skiva.. Sitter även en ring dänstucken från en originalskiva för att
få en gradering för tändinställningen.. Sitter me 3 M2 stoppskriv..
Går därav att vrida å justera ödpunkt exakt..
Monterat.. Kåpan är packboxad..
Både fram å bak.. Mkt mindre oljedropp nu än med filtring.. 

Tryckröret..

Liten billd uppifrån.. Förstärkta vippbryggan sunns mm..
Liten titt under.. Gamla byggbilder från i våras.. Nu är en hel del små detaljer ändrade..
Vlådsbalken bla e omsvetsad för att motorn ska "sjunka ner lite" M46 låda..
Oljeretur12mm hudralrör å slang.. Stabilt.. Dock kan ja inte rekomendera
koppar rör.. Det blir otätt ganska fort.. Nu är de även böjlig snalg på
trycksidan.. Röret knäckte nämligen en mässingkoppling när körde fort
över ett gupp.. Lite tyngd i allt.. hehe.. Numera kör ja bara med stålkopplingar..
Adapter för extra mätere mot oljefilteret.. Och mässing kopplingen.. 2 st har pajjat för mej..
Dom har borrat för stort hål igenom dom så dom spricker.. Skräp kallar jag det..
Påställd ny oljepump med kraftig fjder och kula och extra 1mm bricka förhögre oljetryck.. Kall motor 6-7bar..

Ombyggd brygga.. Förstärkta bockar.. Slitsade.. Mässing mellanbitar.. Borrad för m10 bult i toppen..
Svetsad fördelare, även svetsade balansvikter.. 20-25 grader stummt???
Alu skiva.. Sitter även en ring dänstucken från en originalskiva för att
få en gradering för tändinställningen.. Sitter me 3 M2 stoppskriv..
Går därav att vrida å justera ödpunkt exakt..

Monterat.. Kåpan är packboxad..



Senast redigerad av Roger Persson den ons maj 30, 2007 4:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.