Lura apan!

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har ni knyckt mitt patent på snö bromsning :lol:

syns lite dåligt på bilden, ser jag 12000+rpm 8)

hur stabilt ligger lamdan på ett svep från 2000rpm - 12000 med 500rpm/sec i rpm uppsläpp synkat med broms spaken?


vilken förgasare och bestyckning har ni?

avgastemp?
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

1: Det är annan snö i yttertavle så det är inte samma sak
2: Varv verkar inte vara ett problem, du ser 12000+varv
3: ?Vet inte vad som är stabilt.....Fredde var datoroperatör och jag vred på gasen.
4: Keihin PWK28 125huvud/38lågf
5: Inget vi loggade och hade inte tid att kolla onboard egt så noga men ~600-700 tror jag det var
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

bild från helgens snöbromsning! :D

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

är all data hemlighetsstämlat från snö bromsningen :? :lol:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

näe ,låg fart o mellanregister verkar ok nu, fullbelastning/fullgas över 8k
går den för fett.det är svårt att ge den jämn belastning då det är omöjligt
att veta hur mycket motstånd den behöver från en sekund till en annan.
men när vi skaffat rätt huvudmunstycken tror jag att den beter sig lite
snällare.
dessutom började bakdrevet nästan ta i bromsbänken!
det fixas lätt till under natten :wink:
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

25 grader kallt så bänken är nu som ny men bromstrumman bak ser lite mindre bra ut så den får nog kylas med H20 i fortsättningen.
För att göra bromsningen lite mer intressant så gjorde Fredde en adapter som passar istället för NOS-Nozzeln så nu kan vi använda MAP-Sensor när vi jobbar med vår plattform för plågsamma ap-försök.
Bild
Senast redigerad av Pysen den sön sep 12, 2010 7:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:lol:

det blir nån avanserad tryck utjämnare på den slangen skulle jag gissa?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

munstycke i nippeln! :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ä noga med att munstycket har samma flöde år båda hållen, sen så kan det nog behövas ett moppe soppa filter också.

hur offta uppdaterar loggen trycket?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

100 ms mellan ,fast det är ställbart.
börjar med 1mm hål sen får man väl se om det blir stökigt
så att det behövs ytterligare dämpning,mappsensorn verkar va
snabb som blixten :)
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Loggen från sista snöbromsningen, nu med map-sensor. Börjar vara ryt i apan. Bild med bättre upplösning finns på här
http://arkiv.yttertavle.se/apansnobroms070211.jpg

Bild
Senast redigerad av Pysen den sön sep 12, 2010 7:55 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Hur funkar den där snöbromsningen, vad är det för program osv...
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Finns lite olika varianter i yttertavle står man på isen och försöker flytta car-porten. Sen skapar man belastning med bromspedalen. Programmet loggar värden som kan vara bra för att bestycka motorn som avgastemp, A/F-ratio, varvtal, MAP.
Man får ju inga effektsiffror utan mer grova indikationer som tex:
-Lite pedaltryck för att bromsa ned varvtalet = Dåligt
-Mycket pedaltryck för att bromsa ned varvtalet = Bättre
-Går inte bromsa ned varvtalet, bromsarna glöder, kopplingen säger upp sig = Bäst
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Okej, då är jag me...
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Hur var det med den där sk 140cc-motorn, hade den spole för lyset/laddning eller var det optimerat för fiddy ?
Skriv svar