Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

sudden skrev:kanske det här passar då. 8)
Bild
passar den csb svängningsdämparen?

en sån vill ju jag också ha :lol:
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Jens Gustavsson skrev:
sudden skrev:kanske det här passar då. 8)
Bild
passar den csb svängningsdämparen?

en sån vill ju jag också ha :lol:
Jupp, i alla fall om dampern är 200mm/7.8" i diameter Med samma hål :D. Får väl se om han även får till sensorfästet. Något säjer mej att han lyckas :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Lite inspirationsmusik under byggets gång. Hyffsat fint ryt i en slipsknota :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=cRU2lDCSfBU
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Tog en liten paus från byggandet i huset i dag och gick ner till garaget och drog lite rör som omväxling.

Det blir ganska tajt ,men det ska nog gå bra.Men att det blir en orgie i rördragning är nog ganska säkert.

Röret från headers med Suddens plattor
Bild

Är faktiskt lite mer plats än vad som syns på bilderna.Med betoning på lite
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Lite mer rördragning. Inte plättlätt att få ihop 90 böjen med 2 ihopflikade 75 rör med oval anslutning.

Föressten, är det tänkt att det ska det sitta någon packning mellan flänsen och turbon på avgas ut?

Bild
Bild
accobra
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av accobra »

Fint bygge!
Som mitt alias antyder har jag en förkärlek för Ac Cobra.

Lycka till.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Jag har en liten fundering, som kanske iofs är rätt dum men ändå ;)

Vad var tanken bakom att du splittar downpipen i två rör sådär kort bit bakom turbon ?
Det såg iofs lite halvtrångt ut så det kanske är för att få plats med allt ?
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

richard skrev:Jag har en liten fundering, som kanske iofs är rätt dum men ändå ;)

Vad var tanken bakom att du splittar downpipen i två rör sådär kort bit bakom turbon ?
Jo tanken är den att vill jag ha två rör ut på 3" måste jag göra på det här viset för att få ihop dessa till 3.5" böjen ur turbon. När jag slitsade rören såg jag till att spara lite mer än hälften på varje rör för att få dessa till 3.5"

Jag vet inte riktigt hur du tänkt dej annars?

Ahh, nu förstår jag vad du menar. Jag har sidepipes på bilen och vill då ha bägge dessa kopplade. Därav två rör. Men kan erkänna att det blivit betydligt lättare att bara dragit ut ett rör.

Eller fattade jag vad du menade? 8)
Senast redigerad av Driddler den fre feb 16, 2007 6:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

accobra skrev:Fint bygge!
Som mitt alias antyder har jag en förkärlek för Ac Cobra.

Lycka till.
Tack så mycket, det är bara att börja bygga :)

Du får så småning om se bilen i sin helhet.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

..dubbla 3" sidepipes.. :shock: now we're talking! 8)
hade de inte vart billigare att köpa en orginal 240 & hyra en ishall & slira runt på? kommer ju inte gå köra :wink: :wink:
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

larsat skrev:..dubbla 3" sidepipes.. :shock: now we're talking! 8)
hade de inte vart billigare att köpa en orginal 240 & hyra en ishall & slira runt på? kommer ju inte gå köra :wink: :wink:
Att ingen tänkt på det tidigare :lol: :lol:

Jag kan väl säja att jag blir besviken om din beskrivning inte stämmer, även om inte sidepipesen har sådär jättemycket med det att göra. 8)

Är det halt köp slicks, är det fortfarande halt, köp fetare slicks :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

richard skrev:Jag har en liten fundering, som kanske iofs är rätt dum men ändå ;)

jag håller med om att det kanse inte är den bästa lösningen att dela upp till 2 rör så tidigt, men jag vet inte om det blir nån större förlust?

avgasrena snurrar runt i hög fart i röret första 40-80cm effter turbon och där ska gärna röret va rätt grovt och fint tills det har lungnat ned sig.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Jens Gustavsson skrev:

jag håller med om att det kanse inte är den bästa lösningen att dela upp till 2 rör så tidigt, men jag vet inte om det blir nån större förlust?

avgasrena snurrar runt i hög fart i röret första 40-80cm effter turbon och där ska gärna röret va rätt grovt och fint tills det har lungnat ned sig.
Jag har inte sådär jättemycket plats för att dra det efter alla konsten regler. Jag har funderat ett tag hur jag skulle lösa det.
Hadde det varit ren racing hadde jag dragit ut ett rör genom framskärmen :)

Det jag kan säja är att det är alltså ingen strypning,tvärtom. Det blir nästan 6" vid delningen och fram dit håller det 3.5"/90mm. Om själva delningen kan ha någon negativ inverkan vet jag ej heller?
Senast redigerad av Driddler den lör feb 17, 2007 8:42 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Driddler skrev:Ahh, nu förstår jag vad du menar. Jag har sidepipes på bilen och vill då ha bägge dessa kopplade. Därav två rör. Men kan erkänna att det blivit betydligt lättare att bara dragit ut ett rör.

Eller fattade jag vad du menade? 8)
Jodå, det blev rätt ;)
Jag misstänkte att du skulle ha två separata rör, men tänkte inte på sidepipes utan "vanligt"
tvårörssytem under bilen. Och då borde det varit lättare att ha spliten senare under bilen, tänkte jag...
Men ska du ha sidepipes så blir det lite väl knepiga vinklar på röret om det är längre bak...
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Hur var det där med lambdaplacering. Som ni ser på bilderna har jag inte så speciellt långt från turbon jag kan montera lambdan innan röret delar sej. men det kanske inte spelar någon roll om man sätter den på ett av rören?

Avgastempgivaren vet jag inte riktigt hur jag ska lösa för att få mätning på bägge rören? Dubbla?

Ett annat problem jag har är insugsidan på turbon. Den kommer väldigt nära ramen. Grejen är den att den placering jag har på turbon är i stort sett fix. Frågan hur jag ska lösa det. Eller bara glömma fitret möjligen?

Får väl köra med en raggsocka och slangklämma :lol:
Skriv svar