2st gt40 agg på en volvo motor, seriös effekt..

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

2st gt40 agg på en volvo motor, seriös effekt..

Inlägg av Tommy Luhr »

har gått och funderat på lite mer effekt ett tag nu och det vore härligt med lite effekt i volvo snurran:)

det grova receptet lyder följande:

en grundmotor som levererar runt 360-400hk som sug (metanol)
2st gt40 58mm in och 55ut med 0,94 avgashus

teoretiskt runt 200hk till varje agg för att driva igång dom!

borde ge en toppeffekt med metanol på 1200-1300hk

villt spånat men inte helt ogenoförbart..

jo det går att få ut den effekten ur en 16v motor som är ganska härligt uppskrämd..
visserligen tror jag att det är mycket svårt på 2,3liter
men med ett komp på 11,0:1 och mycket varv så....
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Inlägg av c_wester »

Varför 2 Turbo istället för ett Stort?
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

c_wester skrev:Varför 2 Turbo istället för ett Stort?
Du tycker inte GT40 är stort?
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Inte i det här fallet :D

Men du lär väl åka en säsong med motorn du har först ... å känna på chassie å koppling.

1200hk är nog inte omöjligt..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jo skall jag vara ärlig så kommer dom nog bli kraftigt svår sparkade..

men men sugen på att bolla lite ideer :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Disälturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis jul 19, 2005 11:15 pm
Ort: Solf,Finland

Inlägg av Disälturbo »

Håller blocket då?
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Vore det inte en bättre ide att tvåstega den?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

för att få blocket att hålla krävs en del tror jag. men det är ju fullt möjligt tydligen:) Mattias stenström i tankarna :)


ja jag bara spånade på iden om dubbla agg..
skulle antagligen funka bättre med en stor pjäs med tanke på ivarssons dubbelturbo anlägning som tog sig någonstans runt 5000varv...

Det med 16t turbor... Usch...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

2.3-16 skrev:Vore det inte en bättre ide att tvåstega den?
detta var min första tanke också..

likt en toyota supra MKIV anläggning.
det är väl nån slags bypass 'wastegate' i grenröret som styr avgaserna till en turbo, och vid givet ladd/varvtal öppnar det upp till båda turbinerna.

typ köra en 60mm wastegate som öppnar vid typ 1bar eller nåt,, men som leder avgaserna rakt in i nästa turbin..
sen en wastegate som öppnar upp hela systemet vid laddtrycket man vill ha.
men för att få nåt slags bra flöde på wastegaten som laddar andra turbon borde man använda turbonetics 'newgen' (swingvalve) tekniken.

Angående vassa volvomotorer så är juh även 'Pirre' från grannbyn Borlänge rätt duktig också.(han besitter även egen bromsbänk)
han med den där blå/vita baljan med Volvomotor.
Han har också bromsat över 1000hk i rödblockare med STD vevaxel...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja det är ju ett sätt att dra igång aggregaten...

det blir mycket patent iaf:)

såg igår på ppf att dom sålde gt42 med 76mm in.. den borde ju räcka upp till fysiffrig effekt.

hellst av allt skulle jag vilja ha tag på ett agg runt 85mm in och 88-90mm ut med en trevlig storlek på avgashuset..

Agget som Stenström åker med kostar 28 000:- på turboservice.
undrar om det är byggt med guld?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Ett annat sätt att nå höga effekter är ju annnars att serie koppla 2 turbos (Two staging). 5 bar i laddtryck borde ju räcka för drygt 1000hk utan att trimma grundmotorn alltför mycket... annars är det ju bara att titta på vad som andvänds i USA på ex Ecotec motorerna. På methanol och 4 bar laddtryck ger dom numera 1200-1400hk.

Ex Holset hx60 och Borg Warner S480 finns med ca 80mm in och räcker till lite drygt 1000hk.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

amazing skrev:Ett annat sätt att nå höga effekter är ju annnars att serie koppla 2 turbos (Two staging). 5 bar i laddtryck borde ju räcka för drygt 1000hk utan att trimma grundmotorn alltför mycket... annars är det ju bara att titta på vad som andvänds i USA på ex Ecotec motorerna. På methanol och 4 bar laddtryck ger dom numera 1200-1400hk.

Ex Holset hx60 och Borg Warner S480 finns med ca 80mm in och räcker till lite drygt 1000hk.

vad för aggregat vore lämpligt för 2stegs laddning då?


ja dom där ecotec motorerna snurrar satans så bra...

tror inte effekten är problemet på volvon däremot allt som finns under toppen....

har lite ideer om hur man skall lösa hållbarhets problemet men det är inget som skall praktiseras nu utan när jag fått kört lite med min andra motor ett tag...

vore hemskt kul med en 50mettis och 50 nitro motor och ett skapligt stort aggregat :)

håller blocket så är inte 1500hk långt borta med den kombinationen.

men det är så mycket pengar att testa fram ett sådant koncept så det finns bara i fantasin
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Blocket går nog att få till , har lite känning hur pirre å stenström har gjort.

Kanske inte ska säga för mycket innan jag bromsat min motor :roll:
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Storleken beror ju mycket på grundmotorn och önskat laddtryck/effekt.
Om man spekulerar på 1000hk ur en 2.3l 16v som ger ca 170hk utan särskillt mycket trimning så skulle det kunna se ut så här:
En Hx40/GT40 mfl med ca 60mm in andvänds som högtrycks turbo,bra om denna har ordentligt stor avgasdel och en HX60 på 80mm andvänds som lågtrycks turbo. 80mm är i underkant men större är svårt hitta.

Man låter båda aggregaten gå med ett tryckförhållande på strax under 2,5:1 vilket ger ett laddtryck på 5bar.

2,45*2,45=6

Det svåra i att få turboanläggningen att fungera ligger nog i tryckregleringen. Ett översläng på ena eller båda resulterar i hyfsade laddtryck, ex 0,3bar på båda blir i slutändan 1,5bar extra..... :shock:

Nitro är ju inte särskillt intresant då det är helt förbjudet inom dragracingen. Utom TF och TFFC då förstås...
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

låter krångligt med 2stegsladdning faktiskt... och inte till någon större nytta i en dragracing motor som kan ta lite högre och kortare register...
speciellt med 5växlad låda..

men det är helt klar intressant, kikat lite nu och det finns ju många sätt att få till dubbelturbo.

en annan sak att skrämma liv i en jätte turbo tidigt är ju med en kompressormotor.

bygger man en motor som ger 400hk på 3500rpm med en kompressor så borde ju ett stort agg vilja leva ganska tidigt tycker jag...

eller om man bygger en motor som lever på lustgas i början..


Tjernell: så du kanske vet om hemligheternas hemlighet?

hehe!

Det är ju givetvis något du inte säger förstår jag:)
men en hemlighet är ju att nästa motor som jag bygger kommer bara bestå av betong i botten pga metanolen och sporten dragracing så skulle det gå..

Antagligen så kör dom också bara betong i hela underdelen.

Sen finns det vissa kemiska tillbehör man kan avända sig av för att få motorn att stå emot värmen.

nicasil är också ett bra alternativ:)

vad har du för effekt uppskattning på din motor Tjernell?


Angående detta med soppan så hade ja ginte tänkt på att det inte får användas nitro i dom mindre klasserna..

men om man har smörjan i ett metanolfat och bara kör typ bilsport tävlingar och lokala tävlingar så är det nog ingen som protesterar..
visserligen skapligt surt om någon skulle få reda på det eller gör ett bränsletest.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar