Frågor kring hx 55??

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
general_123
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån feb 12, 2007 7:37 pm
Ort: Fellingsbro

Frågor kring hx 55??

Inlägg av general_123 »

hej hej jag underar om ett hx 55 går att använda? till en b230fk med 16vetilstopp ska ha sprut å tänding med m.m..

vilket avgashus bör jag ha?[/b]
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är ju lite onödigt stort aggregat om du inte ska ha över 600 hk eller en riktigt våldstrimmad sugmotor att sätta den på. En sån här är t.ex. lämplig på en stor 6-cylindrig motor även om man inte ska ha över 500 hk.

Frågar du bara för att en ramlade ner från himlen eller har du andra alternativ?
Du måste berätta mycket mer om motorn, användningsområde, etc.. för att någon ska kunna hjälpa dig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
general_123
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån feb 12, 2007 7:37 pm
Ort: Fellingsbro

Inlägg av general_123 »

jag har ett sånt aggregat därför jag undrar om det är möjligt att använda.

block b230fk, 16ventils topp mira frästa ventilsäten å saltkylda ventiler kammar för överladdnig av nått slag vet ej vilka. smidda stakar, orginal 16v komsäkta kolvar. ska köpa sprut och tändning vet inte riktigt vilket jag ska ha det finns ju ett par stycken nåt förslag? komer inte på mer just nu..

tänkte använda den till lite raktfram åka och åka å sladda å busa=)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja, låt oss säga att den är aningens stor för dina omedelbara behov.. lycka till. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Turbho
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: sön dec 10, 2006 7:37 pm
Ort: el Stockholmo

Inlägg av Turbho »

om jag får fortsätta spinna på frågan då..
vilken turbo är bäst för lek och bus med tidiga ladd...
kanske ett högt vrid vid cirka 3000v ?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kompressorn måste vara lämplig för maxeffekten, så man måste börja där.
Max-vrid vid 3000 varv på en B230 ? Ska du dra husvagnar? Det är lågt för en turbo som då ska räcka till minst 6000 varv på samma motor - den blir med 100% säkerhet för liten (både turbin och kompressor). Måste vara en snäll kamaxel och låg sugmotoreffekt med dom varvtalen. Många parametrar som spelar in här, inklusive chaufförens körstil - kör man som en gammal gubbe som inte vågar varva ut så.. ;)
Bättre att bygga en lite brutalare sugmotor med högre register för att kunna ha lägre cylindertryck så grejerna håller bättre.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
general_123
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån feb 12, 2007 7:37 pm
Ort: Fellingsbro

Inlägg av general_123 »

ja jo jag har ju fått hört att det är i största lagret men går det överhuvudtaget att använda? lr är det kört? och i sånnafall vilket avgashus? har tänkt å landa någonstans mellan 400-500hk.. kanske ska köpa ett annat aggregat då.. nåt tips som kan vara lagom? tack på förhand..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

En HX40 börjar likna nåt. Typ 60 mm inlopp.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har funderat på att göra ett formulär där alla motordata mm ska fyllas i före vi svarar på sånna här frågor sen klistrar man det nånstans?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jens Gustavsson skrev:jag har funderat på att göra ett formulär där alla motordata mm ska fyllas i före vi svarar på sånna här frågor sen klistrar man det nånstans?
Inte dumt förslag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
general_123
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån feb 12, 2007 7:37 pm
Ort: Fellingsbro

Inlägg av general_123 »

okey då vet jag tackar och bockar=)
Skriv svar