Frågor kring hx 55??
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån feb 12, 2007 7:37 pm
- Ort: Fellingsbro
Frågor kring hx 55??
hej hej jag underar om ett hx 55 går att använda? till en b230fk med 16vetilstopp ska ha sprut å tänding med m.m..
vilket avgashus bör jag ha?[/b]
vilket avgashus bör jag ha?[/b]
Det är ju lite onödigt stort aggregat om du inte ska ha över 600 hk eller en riktigt våldstrimmad sugmotor att sätta den på. En sån här är t.ex. lämplig på en stor 6-cylindrig motor även om man inte ska ha över 500 hk.
Frågar du bara för att en ramlade ner från himlen eller har du andra alternativ?
Du måste berätta mycket mer om motorn, användningsområde, etc.. för att någon ska kunna hjälpa dig.
Frågar du bara för att en ramlade ner från himlen eller har du andra alternativ?
Du måste berätta mycket mer om motorn, användningsområde, etc.. för att någon ska kunna hjälpa dig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån feb 12, 2007 7:37 pm
- Ort: Fellingsbro
jag har ett sånt aggregat därför jag undrar om det är möjligt att använda.
block b230fk, 16ventils topp mira frästa ventilsäten å saltkylda ventiler kammar för överladdnig av nått slag vet ej vilka. smidda stakar, orginal 16v komsäkta kolvar. ska köpa sprut och tändning vet inte riktigt vilket jag ska ha det finns ju ett par stycken nåt förslag? komer inte på mer just nu..
tänkte använda den till lite raktfram åka och åka å sladda å busa=)
block b230fk, 16ventils topp mira frästa ventilsäten å saltkylda ventiler kammar för överladdnig av nått slag vet ej vilka. smidda stakar, orginal 16v komsäkta kolvar. ska köpa sprut och tändning vet inte riktigt vilket jag ska ha det finns ju ett par stycken nåt förslag? komer inte på mer just nu..
tänkte använda den till lite raktfram åka och åka å sladda å busa=)
Ja, låt oss säga att den är aningens stor för dina omedelbara behov.. lycka till. 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kompressorn måste vara lämplig för maxeffekten, så man måste börja där.
Max-vrid vid 3000 varv på en B230 ? Ska du dra husvagnar? Det är lågt för en turbo som då ska räcka till minst 6000 varv på samma motor - den blir med 100% säkerhet för liten (både turbin och kompressor). Måste vara en snäll kamaxel och låg sugmotoreffekt med dom varvtalen. Många parametrar som spelar in här, inklusive chaufförens körstil - kör man som en gammal gubbe som inte vågar varva ut så..
Bättre att bygga en lite brutalare sugmotor med högre register för att kunna ha lägre cylindertryck så grejerna håller bättre.
Max-vrid vid 3000 varv på en B230 ? Ska du dra husvagnar? Det är lågt för en turbo som då ska räcka till minst 6000 varv på samma motor - den blir med 100% säkerhet för liten (både turbin och kompressor). Måste vara en snäll kamaxel och låg sugmotoreffekt med dom varvtalen. Många parametrar som spelar in här, inklusive chaufförens körstil - kör man som en gammal gubbe som inte vågar varva ut så..

Bättre att bygga en lite brutalare sugmotor med högre register för att kunna ha lägre cylindertryck så grejerna håller bättre.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån feb 12, 2007 7:37 pm
- Ort: Fellingsbro
En HX40 börjar likna nåt. Typ 60 mm inlopp.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har funderat på att göra ett formulär där alla motordata mm ska fyllas i före vi svarar på sånna här frågor sen klistrar man det nånstans?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Inte dumt förslag.Jens Gustavsson skrev:jag har funderat på att göra ett formulär där alla motordata mm ska fyllas i före vi svarar på sånna här frågor sen klistrar man det nånstans?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån feb 12, 2007 7:37 pm
- Ort: Fellingsbro