Hjälp med tändinställning Sachs SA290

Allt inom snöskotrar
parbring
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av parbring »

Jag tror jag har hittat felet...
Första gången jag demonterade svänghjulet var krysskilen knäckt, så jag satte dit en ny och då startade den nästan i vart fall. Brummade några varv. Efter det startförsöket var det bara baktändning igen. Tog loss svänghjulet igen idag, och ännu en krysskil knäckt.
Konstaterar dessutom att krysskilsspåret i svänghjulet inte ser ut riktigt som det ska. Förmodligen har det glappat här och när krafterna sätts ann så går det nog fort att knäcka en liten krysskil isåfall...

Se nedan för hur svänghjulet ser ut:
Bild
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Som sakt det blir kanon me ett nytt svänghjul..... :wink:
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Jens Gustavsson skrev:
dezzan skrev:Ett enkelt och bra sätt är att koppla in en summer, sedan ställer man plattan så att den ändrar ljud precis när tändmarkeringarna står mot varann eller kolven är 4.5mm från topp i ditt fall.
men då måste kablarna på brytarn tas bort, i detta fall är det nog inte så noga.
Det behöver man inte, har då aldrig gjort det, en kabel på jord och den andra på en av de som går till tändspolen.

Summern är en röd äldre modell som ändrar ljudet när brytaren öppnar/stänger.

Blir mycket exakt och är väldigt enkelt.

Först ställer man brytaravståndet, sen justera tändpunkten.

mvh
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Skriv svar