Jensas B18 comp Vega.
Re: Jensas B20 Vega (sundsvall i helgen)
Grattis till 9:an
Mer info
Mvh
Robban
Mer info
Mvh
Robban
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (sundsvall i helgen)
vet inte jens var mest glad eller nyfiken på hur det gick till
men krut i b20 har han
iallafall
grattis!

iallafall

grattis!
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Re: Jensas B20 Vega (sundsvall i helgen)
Grymt jobbat!!! Vart går gränsen för en amazonmotor? 

No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 320
- Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
- Ort: Piteå
Re: Jensas B20 Vega (sundsvall i helgen)
Grattis!
Bygg nu ihop den riktiga motorn, helt övertygad om att du kan åka 8or med b20in!
Bygg nu ihop den riktiga motorn, helt övertygad om att du kan åka 8or med b20in!

Fd GOLiO
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 258
- Blev medlem: ons dec 03, 2003 1:25 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (sundsvall i helgen)
Stort grattis. Ja racerapport blir kul 

BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (sundsvall i helgen)
vad hittade du på till idag då? 1.38s 6.19s 180km/h 9.75s 220km/h 

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Re: Jensas B20 Vega (sundsvall i helgen)
Grattis

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Re: Jensas B20 Vega (sundsvall i helgen)
Grattis
Blir det hösttävlingen i pite?

Blir det hösttävlingen i pite?
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21728
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (sundsvall i helgen)
jag tackar för alla positiva kommentarer på forumet och ute på tävlingen från publik och speekern som nämde vårt sävar turbo forum flera gånger tror jag (man hör inte så mycket från bilen). jag kommer med en race rapport under dagen.
vill också tacka mina samarbets partners.....
KL Racing
Lube-Tools
Willmans Däck
Jeppes Tools
Agap
VEMS
vill också tacka mina samarbets partners.....
KL Racing
Lube-Tools
Willmans Däck
Jeppes Tools
Agap
VEMS
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Re: Jensas B20 Vega (9.75/220)
Grattis Jens, bra jobbat!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21728
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (9.75/220)
här kommer race rapporten!
vi va som sagt tidigare och provkörde i åmsele förra helgen där den nya motorn fin justerades in på 1.70bar.
sen har jag jobbat med lite små detaljer och lite servis mest.
på torsdag åkte då jag och anna-karin åkte ned till sundsvall och besiktade in vegan för ET pro (10.00-16 sek) som Sundsvalls kommun sponsrade start avgiften till
sen va det bara att sova lite i 745:an.
fredag morgon upp med tuppen (trött som få) och i med motorvärmaren i B20, och då A-K fortfarande sov så ruppade jag ned själv till starten och värmde däcken lite sen stadga in mot granen och transbrakade upp ca 1.6bar i starten sen släppte jag knappen och det bar i väg med en 1.44 60 fot som jag kände igen men sen när jag växlat till 2:an så va det som om nått kändes fel och jag tänkte att jag släpper gasen men tvekade och tänkte jag gasar fram till 201m iallafall än fast nått kändes galet? jag ruppade tillbaka till depån och sa till jeppe att jag nog höll på bli för gammal då jag fegade ur efter 201m
jag gick ned till star plattan och hämtade tid kortet och då förstår jag va det va som kändes fel.. såg att jag hadde 180km/t på 201m där jag bruka köra 168 som bäst förut. sen såg jag tiden 6.28?? va inte mitt tidigare rekord tid 6.60?
ringde till mats T-27 och frågade vad det skulle bli på 402m och han trodde nian va väldigt nära
laddtrycket va upp mot 1.8bar men lite lägre på ettan.
repa två nu lite mindre laddtryck och jag lämnade av i starten med en liknande start 1.45 sen i med tvåan och efter ca 380m så varvstopp på 7900rpm men ändå 9.88/216km/t förata nian med B20 och dörrar va körd
såg sen i vems SD data loggen att laddtrycket va fast jag sänkt det på mottrycks ventilen va högt mot 1.85bar på tvåan men bara ca 1.6bar i starten?? brukar reagera väldigt exakt min STS 50mm westgate men inte nu?? rev WG och fann att jag hadde fuskat då jag servat den tidigare då muttern i mot membranet hadde rallat upp och släppt över tryck mot fjäder sidan och orsakat det höga trycket på slutet av repan.
lördag repa ett hade lite mer tryck i starten nu och men släppte och bromsade mot mål för att inte riskera brake out igen och riskera uteslutning ur klassen ca 6.31 på 201m och 178km/t.
repa två på lördag så inser jag att jag ligger på kval 17 plats och det blir en 16 bilars stege och detta kan va sista repan före eleminering (kval plats beräknas på reaktions tid som jag hadde på ca 1.5 sek tidigare) jag kammar till mig och fokuserar på att åka på sista gula lampan och då han jag nog inte få riktigt fullt tryck för repan blir lite sämre 60 fot (1.52) än tidigare men samma höga slutfart mot 178km/t men jag kom in på kval plats 5 mend en reaktions tid på 0.052 sek.
söndag vädret gör att de kör eliminering direkt som jag anade. jag hade klurat på natten hur strategin till eliminerigen skulle bli och kom fram till att jag skulle skita i prispengarna på 3500kr och satsa på vad stövarn skulle kallat en MYT-REPA istället och bli hem skickad
jag höjde bränsle stoppen till 8300rpm i stället för 7900rpm och gängade på 0.75 bar i mottryck (0.8bar va i bromsningen 1.95bar) sen bad jag till B20 guden att B21A kolvarna som gått 35000mil inte skulle hoppa ur det 0.09mm oval slitna folkrace borrade blocket jag fått av simon
släpte ut trycket i dot sliksen till 6psi sen ut mot starten med inställningen att bära eller brista nu ska jag varva tills jag går över mål.
detta är sen rekord repan i detalj från vems loggen (SD71) och från förarens minne...
stallade på transbraken men fick släppa ett par gånger mellan 4-5000rpm för att vänta på grannen (10.00 dail in mot den andres 14.40 tid) sen full gas på trans braken upp till 6500rpm och 1.80bar laddtryck sen släpptes knappen och bilen går iväg lite snett och med lite hjulspinn på ettan med en 60 fot på 1.38sek men efter lite mindre svägningar så går den rakt och trycket är uppe i1.90bar efter ett par tiondelar, lamda 0.84 tändning 23.5grad sen varvar jag till 7800 rpm där den ger 1.85bar och 25.5gradtändning och lamda 0.80 sen slänger jag i tvåan och varvet sjunker till 6500rpm och lamda 0.84 igen. 201m avärkas på 6.19/180km/t .
laddtrycket ligger sen på tvåan på 1.85 bar upp till målinjen där det ökar lite till 1.90 bar och lamda 0.79 och 953grader avgastemp, varvtalet kommer på data loggen upp i 8150rpm. tid 9.75 /220km/t
avgastrycket ligger och snittar på 1.15bar under repan.
känslan att åka en liten B20 vega på över 8100rpm i 220 blås kändes som om motorn gick upp i falsett och bara tjöt medans man bara siktade mot mitten av tunnelseendets slut. kändes väldigt fränt
tack för att vi fick sova i bussen jeppe
bilder på den nya rekord repan!
bästa tidigare repan också och vad som skiljde mellan förra 460hk motorn och denna på samma laddtryck. hur många hk mer ger denna??

röda linjen är laddtryck, svarta varvtal, blåa ADC är avgastryck, lamdan är den röda och den blå utmed är target lamda. duty cykel nedersta raden 71%/3bar grund.

bilder och film kommer senare
vi va som sagt tidigare och provkörde i åmsele förra helgen där den nya motorn fin justerades in på 1.70bar.
sen har jag jobbat med lite små detaljer och lite servis mest.
på torsdag åkte då jag och anna-karin åkte ned till sundsvall och besiktade in vegan för ET pro (10.00-16 sek) som Sundsvalls kommun sponsrade start avgiften till

fredag morgon upp med tuppen (trött som få) och i med motorvärmaren i B20, och då A-K fortfarande sov så ruppade jag ned själv till starten och värmde däcken lite sen stadga in mot granen och transbrakade upp ca 1.6bar i starten sen släppte jag knappen och det bar i väg med en 1.44 60 fot som jag kände igen men sen när jag växlat till 2:an så va det som om nått kändes fel och jag tänkte att jag släpper gasen men tvekade och tänkte jag gasar fram till 201m iallafall än fast nått kändes galet? jag ruppade tillbaka till depån och sa till jeppe att jag nog höll på bli för gammal då jag fegade ur efter 201m

jag gick ned till star plattan och hämtade tid kortet och då förstår jag va det va som kändes fel.. såg att jag hadde 180km/t på 201m där jag bruka köra 168 som bäst förut. sen såg jag tiden 6.28?? va inte mitt tidigare rekord tid 6.60?

ringde till mats T-27 och frågade vad det skulle bli på 402m och han trodde nian va väldigt nära

repa två nu lite mindre laddtryck och jag lämnade av i starten med en liknande start 1.45 sen i med tvåan och efter ca 380m så varvstopp på 7900rpm men ändå 9.88/216km/t förata nian med B20 och dörrar va körd


såg sen i vems SD data loggen att laddtrycket va fast jag sänkt det på mottrycks ventilen va högt mot 1.85bar på tvåan men bara ca 1.6bar i starten?? brukar reagera väldigt exakt min STS 50mm westgate men inte nu?? rev WG och fann att jag hadde fuskat då jag servat den tidigare då muttern i mot membranet hadde rallat upp och släppt över tryck mot fjäder sidan och orsakat det höga trycket på slutet av repan.
lördag repa ett hade lite mer tryck i starten nu och men släppte och bromsade mot mål för att inte riskera brake out igen och riskera uteslutning ur klassen ca 6.31 på 201m och 178km/t.
repa två på lördag så inser jag att jag ligger på kval 17 plats och det blir en 16 bilars stege och detta kan va sista repan före eleminering (kval plats beräknas på reaktions tid som jag hadde på ca 1.5 sek tidigare) jag kammar till mig och fokuserar på att åka på sista gula lampan och då han jag nog inte få riktigt fullt tryck för repan blir lite sämre 60 fot (1.52) än tidigare men samma höga slutfart mot 178km/t men jag kom in på kval plats 5 mend en reaktions tid på 0.052 sek.
söndag vädret gör att de kör eliminering direkt som jag anade. jag hade klurat på natten hur strategin till eliminerigen skulle bli och kom fram till att jag skulle skita i prispengarna på 3500kr och satsa på vad stövarn skulle kallat en MYT-REPA istället och bli hem skickad

jag höjde bränsle stoppen till 8300rpm i stället för 7900rpm och gängade på 0.75 bar i mottryck (0.8bar va i bromsningen 1.95bar) sen bad jag till B20 guden att B21A kolvarna som gått 35000mil inte skulle hoppa ur det 0.09mm oval slitna folkrace borrade blocket jag fått av simon

släpte ut trycket i dot sliksen till 6psi sen ut mot starten med inställningen att bära eller brista nu ska jag varva tills jag går över mål.
detta är sen rekord repan i detalj från vems loggen (SD71) och från förarens minne...
stallade på transbraken men fick släppa ett par gånger mellan 4-5000rpm för att vänta på grannen (10.00 dail in mot den andres 14.40 tid) sen full gas på trans braken upp till 6500rpm och 1.80bar laddtryck sen släpptes knappen och bilen går iväg lite snett och med lite hjulspinn på ettan med en 60 fot på 1.38sek men efter lite mindre svägningar så går den rakt och trycket är uppe i1.90bar efter ett par tiondelar, lamda 0.84 tändning 23.5grad sen varvar jag till 7800 rpm där den ger 1.85bar och 25.5gradtändning och lamda 0.80 sen slänger jag i tvåan och varvet sjunker till 6500rpm och lamda 0.84 igen. 201m avärkas på 6.19/180km/t .
laddtrycket ligger sen på tvåan på 1.85 bar upp till målinjen där det ökar lite till 1.90 bar och lamda 0.79 och 953grader avgastemp, varvtalet kommer på data loggen upp i 8150rpm. tid 9.75 /220km/t

avgastrycket ligger och snittar på 1.15bar under repan.
känslan att åka en liten B20 vega på över 8100rpm i 220 blås kändes som om motorn gick upp i falsett och bara tjöt medans man bara siktade mot mitten av tunnelseendets slut. kändes väldigt fränt

tack för att vi fick sova i bussen jeppe

bilder på den nya rekord repan!
bästa tidigare repan också och vad som skiljde mellan förra 460hk motorn och denna på samma laddtryck. hur många hk mer ger denna??

röda linjen är laddtryck, svarta varvtal, blåa ADC är avgastryck, lamdan är den röda och den blå utmed är target lamda. duty cykel nedersta raden 71%/3bar grund.

bilder och film kommer senare
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B20 Vega (9.75/220)
Härligt!!Jens Gustavsson skrev:bilder och film kommer senare
Är normalt jag som håller i kameran om jag är på plats, kul att någon fångat det roliga på film.
Jag var som sugen på att åka ner till banan på söndagen själv men hade inte varit hemma på ett par veckor så valde att göra annat istället..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.