Äh va snälla ni är
Okej, vad händer här
Jo, jag fick så trista mätresultat på 635an att jag började tveka på mina metoder.
Vek i sinnet körde jag in min brukis, en BMW 120d, med M-Sport fjädring har den riktigt vass väghållning.
Pinsamt nog naturligtvis bättre väghållning än gamle 635an.
Jodå, BMW 1-Serien hade knappt mätbar Bumpsteer, troligen under 1mm.
Nu hade jag inte väck varken Krängningshämmare eller fjäder, så jag kunde inte mäta så lång slaglängd, men strax förbi rideheight iallafall.
Värre vart det på 635an, här flaxar hjulen ut rejält vid infjädring.
Diagrammet visar 2mm ToeIn vid rideheigt. (Skriver man -2 tro?)
Som ni ser blir detta till 2,4mm ToeOut vid 30mm infjädring.
Ptja, man får se det positivt, här finns förbättrings potensial !
Att jag inte mäter längre än 30mm på infjädring beror på att man redan börjar ta i genomslags gummina, vilket påverkar mätresultatet.
Jag gissar att BMW har tänkt på Rollsteer, en effekt av Bumpsteer.
Låt oss ta en kurva.
När ytterhjulet fjädrar in, styr det mot ToeOut. (ut ur kurvan)
När innerhjulet fjädrar ut, styr det mot ToeIn. (ut ur kurvan)
Detta bör göra bilen något mer understyrd (trygg) vid krängning, men jag är ganska novis på området så jag spekulerar fritt.