Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Toffe »

Man behöver ju iaf inga projacks så du slipper ju en kostnad om den är gaser stukad :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

har man kort hjulbas så ska man inte ha en hög bil också det slutar på taket och på sjukan och det vill jag undvika. jag vill ha bra reaktions och 60 fot tid också. jag har haft 1.34 som bäst men skulle gärna vilja kapa lite mer där i framtiden.

vill man ha mer chassi reaktion och vikt förskjutning för streetrace så finns det bättre tekniker än att höja som på 60 talet också.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tänkte skriva det,, att Jens kanske ville åka fort åxå :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja fort och med B20! allt annat är ointressant för mig just nu och mest troligt ganska långt in i framtiden också :)

jag trodde att man skulle växa ifrån dumheterna med B20 och dragracing, men det gör jag tydligen inte :hihi:

jag har jobbat med en dåligt gående ford 351c 4v V8 sista dagarna och jag säger bara hydral kam, konstiga tänd följder, singel plan insug med ederbrock tunder 800 gasare+ extremt trångt motorrum där man nästan inte får bort tändstift mm inte är roligt för 5 öre :thumbdown: cylindrarna går helt olika bra/dåligt men jag hittar inget riktigt fel? :evil:
skulle vilja riva hela motorn och bygga ihop den själv med "rätt grejor". mest troligt flera små fel i harmoni med varandra :)
nä det ska va B20! enkelt, billigt och mycket effekt :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

finns det någon vänlig själ där ute i landet som kan hjälpa mig att göra 4 st sånna här plattor?
de behövs för att flytta in-fästnings punkten för stegarna/bakaxeln bakåt i bilen för att den nya mellanaxeln ska rymmas.

den gamla mellan axeln visade sig slå närmare 1.0mm och jag törs inte köra med den nå mer.

problemet är att det är lite bråttom (skulle behövt dem absolut senast i mitten på nästa vecka) och sen törs jag inte fråga cnc jonas, fredde, eller teflon mats då de har hjälp mig så mycket redan :thumbright:

nån som har tillgång till bra värksta och lite tid över? jag betalar så klart.
inga mått förutom hålen är direkt formel 1 viktiga i mått bara det är inom ca 1.5mm.

mvh jens

värsting cad ritning som gör om så det nästan ser ut som om det vore ritat för hand.
Bild
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Roger Berglund »

Jens , ritningen du har lagt upp är det din slutgiltiga design ?. isaf kan jag gå till Kurt imorgon så tror jag nog han fixar fram dom där på några timmar högst.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det skulle va snällt om du hann höra med han roger, du som känner han också. jo den ska va den slutgiltiga ritningen :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Kadett4wd »

ja jäklar..
bra att ha moderatoregenskap.. bara ta bort opassande inlägg, även om det var tips i all välmening.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Tommy Luhr »

Kan fixa laserskurna delar.
Skall ha till min racebil.
Då måste jag ha mina delar i mitten på nästa vecka, det kan vara det det faller på.
Inte alltid det går så fort
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av turbodart »

Ang 351 motorn... Kanskje en dum fråga, men har du kontrollert at ikke Vippearmene er justert for hardt slik at ventilene står litt åpen?
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:ja jäklar..
bra att ha moderatoregenskap.. bara ta bort opassande inlägg, även om det var tips i all välmening.
I min egna tråd om min egna bil så gallrar jag bort sånt som inte hör dit rätt hänsynslöst och med gott samvete. Att du tycker jag ska göra jobbet själv utan verktyg, och hur du tycker jag bygger om fel då jag förlänger hjulbasen, var inget som gav något i denna diskussion. Jag tycker tvärtom, och mest troligt också 99.9% av resten av världen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

turbodart skrev:Ang 351 motorn... Kanskje en dum fråga, men har du kontrollert at ikke Vippearmene er justert for hardt slik at ventilene står litt åpen?
jag har kollat ventil förspänningen och lagt mig på 0.5varv. det fins kompa och soppa och tändning vid rätt tidpunkt sen visar lamdan bra värden men den mäter bara snittet på 4 cylindrar. HC är nog rekord hög men jag vill inte köra sönder mätaren då jag ser och hör hur dålig förbränning det är på vissa cylindrar.

jag har leek down testat den sämsta cylindern och den har inga höga värden direkt. (ca 25%).

kan va dåliga lyftare som pumpar upp sig?

kan va indre lekage i insug eller toppar?

kan va väldigt dålig blandad soppa i den väldigt lutande singel plan insuget i kombination med de gigantiska kanalerna (ser ut som cheva rektangulär portar i storlek men till en 5.7L motor :) )

JAG KAN ÄRLIGT SÄGA ATT JAG HATAR HYDRAL KAMAXLAR! VAD ÄR DET EGENTLIGEN BRA FÖR?? jag har alltid gjort det och kommer mest troligt aldrig att ändra mig. :lol: kanske att japsarnas orginal system fungerar skapligt men jänkar hydraler :thumbdown:
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av r3c »

Jens Gustavsson skrev:har man kort hjulbas så ska man inte ha en hög bil också det slutar på taket och på sjukan och det vill jag undvika. jag vill ha bra reaktions och 60 fot tid också. jag har haft 1.34 som bäst men skulle gärna vilja kapa lite mer där i framtiden.

vill man ha mer chassi reaktion och vikt förskjutning för streetrace så finns det bättre tekniker än att höja som på 60 talet också.

Vad har du i hjulbas? Lite nyfiken då min inte heller är väldens längsta precis . 2475mm eller 97,4tum.
janmoen
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 25, 2008 9:10 pm
Ort: Trysil, Norge.

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av janmoen »

Re. 351C4V : Hvilken årsmodell er motoren....eller rettere sagt finner du en seriøs kombinasjonsfeil ??? Det skiller en hel del på forutsetningene her. De senere har mindre enn 8.5 : 1 CR og er en dårlig kandidat til enplansinnsug og 800 CFM forgasser. En '70 351C4V vil elske det, og belønningen er et flott V8-vrål fra 3.5K RPM og oppover. Der er også turtallet som de seinere variantene sier takk O Hej og venter på neste gir.. men ellers....Så hadde jeg sett litt på fordeleren ifall den er original. Endel Forder har to vakumklokker på fordeleren, og hvis andre parametre blir endret mens denne historisk sett interessante innovasjonen forblir intakt kan en lett se problemer som du beskriver over.
Ærlig talt : Jeg tror du har litt for avanserte idèer her. Hydrauliske ventilløftere er sjelden en kilde til motorfusk.
Indre lekkasjer er svært sjeldent.
Lekkasje i innsugspakning er ganske vanlig. Her skal du bruke Fel-Pros' valley pan gasket # QMS95012 og ikke noe annet.
Oppsto problemet spontant, har det alltid vært der for nåværende eier, er det stabilt, finnes det mønstre hvis problemet ikke alltid er der, dukker det opp på spesiell temperatur eller etter så og så mange kilometer eller tid.....får en svar på vesentlige spørsmål er det ofte til stor hjelp. Hvis kunden kommer mer nyinnhandlet prosjekt og ikke vet mere enn at detta funker ikke blir feilsøkingstia desto lengre. Lykke til!

Men : Hvis du har 8.5:1 CR.
Stort enplansinnsug.
800 CFM forgasser.
En såkalt " trimkam " ?
Kombinèrt med 351C4V's gigantiske innsugsporter.... den motoren vil aldri gå bra.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

r3c skrev:
Jens Gustavsson skrev:har man kort hjulbas så ska man inte ha en hög bil också det slutar på taket och på sjukan och det vill jag undvika. jag vill ha bra reaktions och 60 fot tid också. jag har haft 1.34 som bäst men skulle gärna vilja kapa lite mer där i framtiden.

vill man ha mer chassi reaktion och vikt förskjutning för streetrace så finns det bättre tekniker än att höja som på 60 talet också.

Vad har du i hjulbas? Lite nyfiken då min inte heller är väldens längsta precis . 2475mm eller 97,4tum.
250cm lite drygt ligger jag på ungefär (100tum) en vanlig volvo har 260 cm och en vanlig lite värre race bil ca +270cm.

vad har du för bakvagn och hur ryms du i förarutrymet? jag har trångt och ändå har jag stegarna under golvet. 4 link är bara att glömma då man är 1.83m i en sån bil.
Skriv svar