Jensas B18 comp Vega.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Re: Jensas B20 Vega
Det är stora skillnader på legering också, glöm inte det.
BMW motorsportblocket vill jag minnas hade en helt annan legering än produktionsblocket.
Lika tjocklek kan ge olika styvhet med olika legeringar.
Så att döma enbart efter tjocklek är lite fel.
BMW motorsportblocket vill jag minnas hade en helt annan legering än produktionsblocket.
Lika tjocklek kan ge olika styvhet med olika legeringar.
Så att döma enbart efter tjocklek är lite fel.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
ja ve mest nyfiken på vilke teorier du hade Jens ang sprickorna, att lyckas bygga en b20 med x10 orginal effekten och få den och hålla år efter år utan å röra den tror ja inte ett dugg på! kolla vilka timmar å resuser de lägger på x bmw å utveckla å testa. att gå till botten med problemet blir nog både dyrt å dåligt! Fränare om blocket höll ihop, Vilker man kan lösa enklare än du vill! och du kunde tuna in chassie å chaufför på banan ist.
Mvh
Mvh
Att BMW använde beg block med lite mil i, får man då klassa som en myt eller?
Om vi pratar BMW turbo F1-bilar så användes block som hade gått långt i personbilar back in the day (kommer inte ihåg antal mil som var minimum men det var tusentals om jag inte minns fel) som sedan fick ligga utomhus.
I en dokumentär jag såg för många år sedan berättade de att de anställda påstods gå ut med jämna mellanrum och kissa på blocken.
Kunde tyvärr inte hitta dokumentären men lite text om det:
Vet dock inte hur det är relavant till detta problemet... Skadar ju inte att hälla i lite block fyllning på ett gammalt rödblock men de brukar väl ändå hålla dessa effekter så känns onödigt. Mitt inlägg i diskussionen iaf om vi nu måste ha en sådan då Jens redan har en plan uppenbarligen
I en dokumentär jag såg för många år sedan berättade de att de anställda påstods gå ut med jämna mellanrum och kissa på blocken.
Kunde tyvärr inte hitta dokumentären men lite text om det:
http://www.autoevolution.com/news/turbo ... 18108.htmlIn 1983, all the major players in the series were using turbocharged units, whereas a few years ago everyone was laughing at them. From the 15 rounds on the Formula One schedule, Tyrrell's Michele Alboreto managed to win a single (and last) race with a normally aspirated powerplant. Needless to say, in a matter of years, the engine power skyrocketed inside the series, reaching an enormous 1300 to 1400 bhp in qualifying and approximately 1100 bhp in the race.
A 1987 developed BMW 1.5 engine, developing 900 bhpSome of you might wonder how did the engine block resist to such immense detonation inside the combustion chamber. This may not be the answer you were looking for – and most of you might not believe it – but it seems BMW was in fact using seasoned inline 4 cylinder blocks – picked up from several junkyards – for their F1 operations. The interesting part about it was that the blocks were kept out in the cold and urinated upon in order to strengthen their composition.
While some may laugh at this strange solution by the German manufacturer, the urinating process is based on nitridization (a process which introduces nitrogen into the surface of a material and is widely used in automotive, mechanical and aeronautical engineering, having the property of a case hardening treatment of predominantly steel but also for titanium, aluminium and molybdenum). Why are we talking about nitridization? Because urine seems to contain numerous waste compounds, many rich in nitrogen. We can't yet figure out how the German engineers found this particular method to strengthen the cylinder blocks – and not use a more technological measure – but it makes for some interesting stories to tell out grandsons.
Vet dock inte hur det är relavant till detta problemet... Skadar ju inte att hälla i lite block fyllning på ett gammalt rödblock men de brukar väl ändå hålla dessa effekter så känns onödigt. Mitt inlägg i diskussionen iaf om vi nu måste ha en sådan då Jens redan har en plan uppenbarligen

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
det ligger en sachs moppe motor med automat låda bak i manges garage i skogen sen 25år tilbaka den vet jag det brukar pinkas på som straff för den alltid gick så dåligt. felet kom fram i modern tid då de automat växlade motorerna visade sig gå bak o fram och då vi mest troligt kört med ett vanligt tändsystem och platta så gick den på efter tändning...... ja vad hade nu detta med B20 block? det är kanske ett myt-stadigt sachs nitritat block ute i skogen iallafall om nån är intresserad 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
Istellet för at låta blocken ligga ute och rosta etc så bruker man i dag och frysa blocken. Samma effekt. På dyra dyra cnc maskiner etc har vangorna ligget ute i många år så dom "dör". samma sak. det fungerar bettre en at glöda
tapatalk @ N8
tapatalk @ N8
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
En myt att de använde produktionsblock i f1 snurrorna.Man kan ju fråga sig varför vw hade rejsblock till f3 maskiner,de har ju inte ens turbo...
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Så dokumentären som i övrigt är ganska bra far med osanning?
Jag har i alla fall läst typ historien om denna mytomspunna motor i ett långt reportage i en ansedd tidning.Där framkom det att de hade helt andra motorblock...men vad vet jag?...Det kanske är som med effektuppgifterna på denna motor,det varierar ju en aning om man säger så....
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Ja att effekten ska tas med en nypa salt det kan ju vara sant. Men jag tycker att dokumentären jag såg ändå var väl filmad och bra, konstigt om dom skulle orka göra sig besväret med att lägga ut block och skit bara för att få det på film, fast det kanske var värsta prylen för att hypa allt.
Men det finns ju folk som har delar eller till och med kompletta delar av dessa Megatron maskiner, någon bör veta?
Men det finns ju folk som har delar eller till och med kompletta delar av dessa Megatron maskiner, någon bör veta?
Vi får hoppas det.Men på den tiden va ju inte bmw kända för att göra direkt hållbara std prylar.Jag minns att det va några som trimmade "323 6:an" i dragracing.Intenog med att de gick sönder,vi körde ifrån dom med B20:n!.Det är ju lite skillnad idag,de pallar ju för ruggigt mycket effekt med std.prylar!MEN,inte på den tiden.Reklam kanske...?
- freddan302
- Forumsberoende
När det likaså har spårat ut här med OT så kan jag säga att mitt Dart SHP block har 7.5mm cylinderväggar
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jag har en 396 här som ska gå historisk racing som jag har sonic mätt.
Det tunnaste jag hittade var 7,2mm. Kunden vill borra till 427+0.030".
Från 4.094" till 4,28" alltså 2,36mm per sida.
Efter borrning är blocket 4,8mm tjockt och det känns för tunt för mig.
BMW motorsport använde ett specialblock, jag har BMW:s egen bok om deras motorer.
Erland
Det tunnaste jag hittade var 7,2mm. Kunden vill borra till 427+0.030".
Från 4.094" till 4,28" alltså 2,36mm per sida.
Efter borrning är blocket 4,8mm tjockt och det känns för tunt för mig.
BMW motorsport använde ett specialblock, jag har BMW:s egen bok om deras motorer.
Erland
- freddan302
- Forumsberoende
Jag kollade på fel block, var cheva jag kikade på..freddan302 skrev:När det likaså har spårat ut här med OT så kan jag säga att mitt Dart SHP block har 7.5mm cylinderväggar
Fordblocket som jag har ligger på 8.3mm på 4.030" borr
Dart säger att det är 6.3mm vid maxborr på 4.185"
Ford Mustang -1995
Tack Erland!
Visste att jag läst det någonstans!Det har blivit en riktig vandringssägen om BMW:s F1turbo...Pissa på rostiga block...