Mattes 242 - Åmsele

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Fredriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Fredriksson »

Ojoj nu blir man ju avensjuk, läcker sleeper alltså;) Vill också att min bil ska se ut sådär snart, men det dröjer nog ett litet tag :(

tänker för övrigt köra med 16v topp på min b21et sen när man börjat få lite mer erfarenhet inom trimning! Men skönt att veta att ventilerna går fritt iallafall :thumbright:
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77

Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar

Fler sponsorer sökes!!!
Jesper 78
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jul 20, 2007 10:17 pm
Ort: kalmar

Inlägg av Jesper 78 »

Vad har du för tryckare när du varvar 8000?
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Jag har orginal hydrauliska med gula b20 ventil fjädrar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

åfan va coolt. vissa säger att b20in fjädrar bottnar om man kör dom i 16v toppen. men det fungerar altså :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

ogge skrev:åfan va coolt. vissa säger att b20in fjädrar bottnar om man kör dom i 16v toppen. men det fungerar altså :)
det där undrar jag åxå..
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Nja det är inte "äkta" gulmärkta fjädrar utan dom är köpta från KG. och där skriver dom att dom motsvarar volvos gulmärkta fjädrar. kostar 50kr st.

Såg ochså idag när jag kikade på en logg att jag enligt sprutet varvar 7600 RPM. Varvräknaren som är kopplad på msd visar dock 8000RPM så dom mäter lite olika, Men till 7600 funkar fjädrarna i alla fall.
oscar_volvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: sön nov 04, 2007 4:08 pm
Ort: skövde

Inlägg av oscar_volvo »

riktigt tufft bygge.hur har du gjort med kolvarna? har du fräst ur för ventilerna eller går det ändå?
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

Mattias wikberg skrev:Nja det är inte "äkta" gulmärkta fjädrar utan dom är köpta från KG. och där skriver dom att dom motsvarar volvos gulmärkta fjädrar. kostar 50kr st.

Såg ochså idag när jag kikade på en logg att jag enligt sprutet varvar 7600 RPM. Varvräknaren som är kopplad på msd visar dock 8000RPM så dom mäter lite olika, Men till 7600 funkar fjädrarna i alla fall.
men standardfjädrarna orkar väl med 7500 eller?
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Kolvarna är nersvarvade 3mm längst ute på kanten, gropen i mitten är orörd.

Jag vet inte hur mycket orginalfjädrarna pallar, men jag tyckte de va snålt å chansa.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

ahh ok . jag har haft funderingar över kg fjädrarna med.. men folk på bla detta forum skriver att b20 fjädrarna bottnat i ventilbrunnen på 16v.

Vore lite synd å chansa .. men det e ju uppenbart att dom fungerar för dig :thumbright:
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Mr.Burns
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:41 pm
Ort: Karlsborg

Inlägg av Mr.Burns »

Vad har du använt för fördelare och vad har du gjort me den för att de ska få plats ??

// BJörne
Erik Gustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 26, 2007 5:20 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Erik Gustavsson »

fräään sleeper :D lycka till
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Mr.Burns skrev:Vad har du använt för fördelare och vad har du gjort me den för att de ska få plats ??

// BJörne
fördelaren är från en 740 med lh2.2 insprutning, dom är lite lägre än vanliga. den är ochså kortad några cm för att jag tänkte köra med orginalfördelarlock först men insåg att det inte gick så då sattes ett saab 900 lock dit. det kanske funkar utan att korta den om man använder saablocket direkt men det vet jag ej säkert.


ERik Gustavsson skrev:fräään sleeper :D lycka till
Tackar så mycke :D
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Nu har man inhandlat lite nya bättre beggade speedparts.
b23et kolvar med 16v uttag, jag har nämligen ett b23block i mintkondition om man blir sugen att köra bigblockare nästa sommar.
Är dock lite sugen på att fortsätta med b21 då det är lite ovanligare, de flesta kör ju med 2.3l

2st omslipade kammar som köptes på chansning då säljaren inte hadde nå data på dom,dock så vadom billiga. ska försöka mig att på att mäta upp dom senare och se vad man kommer fram till. dom är gjorda för hydraultryckare men lashcaps måste nog beställas. Förhoppningsvis så är dom vildare än orginal. Tyckte de kunde va värt en chansning då det inte kryllar av billiga kammar till 16v på samma sätt som det gör till 8ventilarna

Sen så ska varenda krona gå till drivlina så att man slipper slira runt på kopplingen som nån gammkärring :hihi:



Bild
Användarvisningsbild
ricken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: ons sep 10, 2008 4:25 pm
Ort: Hörby

Inlägg av ricken »

häftigt åk. Hur mycket effekt tippar du på att du har :twisted:
Skriv svar