Steners Volvo 240, Snart på en gata nära dig.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jocke E
För mycket laddtryck
Inlägg: 197
Blev medlem: mån mar 10, 2008 8:53 pm
Ort: Lit/Östersund

Inlägg av Jocke E »

annars så har ju jag också traktor.
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

jamen kan du lyfta nå mycke mer med din nya 740 än vad du gjorde me ditt gamla vita lik jocke? :hihi:

ser insugen likadana ut till gamm b23 motorn som till nymotorn?

har börjat fundera på b230ft jag också nämligen :roll:
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

lord_nordkvist skrev:
har börjat fundera på b230ft jag också nämligen :roll:
inte i bmw:n hoppas jag
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

regg besikta.. endast därför..
bär emot men de är väl enda sättet att få den laglig, skulle kännas rätt bra då jag använder min som bruksbil, sommarhalvåret då oftast :wink:

sen verkar väl den motorn kanske inte heller fyskam att bygga på, är väl rätt redig som jag fattat det..

fast än är det ju bara sånt där man sitter å grubblar om i fikarummet på jobbet.. :hihi:

lånade tråden en sväng :thumbright:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

lord_nordkvist skrev:ser insugen likadana ut till gamm b23 motorn som till nymotorn?
Nej insugen ser inte likadana ut.

Nu har andra planer dykt upp. Farsan ska flytta till Stugun så kommer ha ett garage där så måste slänga på fjäderbenen så bilen rullar så det går att frakta dit den.

Så väntar med att slänga i motorn tills jag fått in den i garaget där.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Ändring i planerna igen :doh:

Inte säker på vad som händer just nu, är lite förvirrad av farsans planer.

Men Jocke har du hunnit kika på turbon och wastegaten så dom är ok? Isåfall så köper jag dom av dig.

Förresten, Någon som är bra på att svetsa? Tänkte be någon med lite större erfarenhet att helsvetsa grenröret åt mig.

Har blivit ganska lite mekning på sistone.

Förresten, Ingen som vet om en garageplats för uthyres? Skulle behövt hyra ett garage/garaplats över vintern där jag kan meka med 240'n.
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

hur ser grenröret ut, byggt det själv? bild?
ang wgn så har jag jockes i skuffen på biln min, å den funkade ju mindre bra om man inte vill köra på fullt ladd vill säga :thumbright:
men ja tror han får ta och byta membran i den så skaden väl fungchera..
garageplats verkar det vara ont om, här i krokarna iaf :thumbdown:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Inte börjat med grenröret än. Tänkte väl göra något i stil med denna:

http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=5370

Ingen som har en liten ritning eller något på vilka rör dom använt? :) Så slipper man tänka själv :thumbright:
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

aha okej..
du kan ju göra i vanligt svartstål, ca 2.7mm gods. vanliga tryckkärlsrör..
ser ju ut såhär, lång och kortradie böjar..

http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=44

sen har ju hx40in twin entry är jag rätt säker på, så då skulle du haft ett pulssplitat grenrör helst, om du endå ska göra ett..

http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=155

åsså äre väl cyl. 1 å 4 som går till en puls, samt 2 å 3 till den andra..

de blir kanon dedär serru :thumbright:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Ok tackar.

Ska försöka knåpa ihop något då :wink:
Användarvisningsbild
Jocke E
För mycket laddtryck
Inlägg: 197
Blev medlem: mån mar 10, 2008 8:53 pm
Ort: Lit/Östersund

Inlägg av Jocke E »

wg får du köpa som den e för 200 pix, men som sagt så har jag inte kollat turbon än men ska göra de nu ihelgen. hör av mig till dig då.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Står erbjudandet fortfarande kvar att få låna lyften din och vara på stigs maskin någon kväll? Kanske inte blir klar på en men kan väl isåfall rulla ut den och fortsätta någon annan kväll isåfall.

Skulle både ha fixat med motorn där och bromsrören, Fäster på fjäderbenen och allt så det redan är klart så det borde inte ska ta sådan lång tid.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Ny liten uppdatering iaf.

Var in på mekonomen igår och köpte bromsslangar, bromsrör och bromsbelägg. Glömde några packningar och stängerna och fjädrarna som man monterar beläggen på. Men dom hade bara 3 bromsslangar på lager tyvärr.

Men tänkte jag skulle få på åtminstone ena fjäderbenet idag.

BildBild

Tog ett bra tag att böka loss dom gamla bromsslangarna, Vem fan kom på att göra bromsrören i mässing förresten? Fick leta fram polygripen och gasoltuben men till slut lossnade dom asen.

Här insmorda med kopparpasta

BildBild

Nya bromsslangarna

BildBild

BildBild

Fjäderbenen på plats

BildBild

BildBild

Tog slut på batteri i kameran efter det, Har slängt på skärmen också.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Liten uppdatering igen.

Bild
Bild

Köpt HX40'n av Jocke

Och fick just hem att fint paket :)

Bild

Längst upp till vänster är Guldboxen (Styrtändningsbox) högst upp till vänster har vi 3" LMM:en, Längst ner till vänster är R-Spridarna 968:or 465cc @ 3.5 Bar och längst ner till höger är bränslestyrboxen.
Användarvisningsbild
Falo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:48 pm
Ort: Frösön/Östersund

Inlägg av Falo »

Hur går det för dig?
We have a long way to go and a short time to get there....
Bild
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
Skriv svar