Volvo P1800 -67

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Maxiz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis sep 16, 2008 4:25 pm
Ort: Umeå

oooh!

Inlägg av Maxiz »

brutal bil !! dock så är den i behov av some LOVE :twisted:
en del rost-hål ?? :thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

j björk skrev:Verkar ju bli ett intressant projekt :thumbright:
P1800 är ju riktigt fränt :wink:

Nu har jag varken någon volvo 5:a eller bmw m20, men det känns ju som femman skulle vara det bättre valet viktmässigt, och det borde ju vara en viktig aspekt för bankörning.
Jag ser det lite såhär också, en B20 på 122hk eller en ilsken femma på
200hk med orginalsprut. Den lär gå bättre utan inredning än någon annan
B20 icke-trimmad P1800 gjort :) Sen är den nog lättad 50kg extra utöver
det man vanligen tar bort :P
Maxiz skrev:brutal bil !! dock så är den i behov av some LOVE :twisted:
en del rost-hål ?? :thumbright:
Allt är relativt! OK, den är röten men det finns ju bilar med rosthål på
10x10 cm som fixas till nyskick. Denna har några småhål på 1x1 cm osv.
Golven ser hjälpliga ut, mycket finns kvar.... Men jag har ju en handlingsplan
klar iaf!
Tackar så mycket! Motivationen steg just lite! Det låter fint det där.



På lördag bär det av till Stockholm för att hämta den, hemma på söndag
eftermiddag/kväll och då kommer det bilder oxå. Ska under och kika lite
och mäta bakvagnsinfästning o sånt!
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

hej hoppas detta kan insperera lite grannens fina p1800.
Bild
Bild


förlåt den kassa bildkvaliten är med mobilkamera tagna
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Sjukt nice bil! Dock tror jag på nån Volvo orginal-fälg i 17-18" utförande i mitt fall!

Bild
Denna gillar jag. Kommer nog inspireras lite utav denna.

Imorgon bär det av till Huvudstaden för att hämta 1800S och 940-bakaxel!
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Jahapp.. Efter en runda igår-idag till Stockholm så var den hemma då!

Vänster bakhjul hade låst sig, det släpade när jag vevade upp den, men det släppte när jag hävde av den från trailern.

Annars verkar framvagnsdetaljerna hjälpligt OK. Har inte kollat så mycket då den är blöt, ute och i mörker... Kom hem 19:00 med den.



Bild
Bild
Bild
Vafan.. Jag har inget bättre å testa med :) Gott om plats va det iaf om man masserar väggen där bak 40cm eller nåt....
Bild
Under täcke i väntan på bättre väder, klart grå bil osv. Är det torrt och fint nån dag så ska jag tvätta den och torka den! :)
Sen när den kommit in tänkte jag späda ut rostätare och T-Röd i en testad blandning och gå över den med svamp - när den e torr då.
I väntan på vidare åtgärder.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Kanske lämna in den på någon firma för helblästring?

motorrummet på p1800 är inte speciellt stort om man inte kapar upp det bakåt dvs. Men en turbo 5:a går i utan att kapa nått om man tar fram stora skohornet. (den är ju typ mindre än en 4:a)

Lycka till :thumbright:
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

blästring

Inlägg av Lidenfors »

hel blästring av karossen är att rekomendera , det blir kanonbra (så länge man inte blästrar de stora plåtytorna)
Det som är kvar efter en sån omgång är helt och går att svetsa i .
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Åh, man blir lite matt i kroppen när man kollar på dessa bilder, det är inte lite jobb på den du :roll:
Dock är det helt klart en bil värd att rädda, både ovanlig och snygg.


Tycker att Volvo femman låter som ett bra val, en aluminium motor ska du ha.
Ta kontakt med SFRO och kolla av hela tiden bara så du inte bygger in dig i ett hörn.

Ang. blästring så är det jättebra, men det kan också vara katastrof.
Man får verkligen se upp med stora plåtytor så att de inte slår sig, det är ju nästan helt omöjligt att rikta om detta inträffar.

Lycka till :thumbright: :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Kan ju uppdatera med lite text....

Bilen står fortfarande ute, men...

OBS! Mycket oklart om vingen ska användas, men den såg rätt skaplig ut.
Kommer ha en komplett 960 -91 fram och bakvagn över när den pågående renoveringen
är klar.

Projektet väntar fortfarande på att jag ska få ut min ena 960 ur garaget.... Siktar på mars.

Kan tillägga att jag går i funderinga på rak sexa från 960 med turbo, monterad väldigt
långt bak (torpedvägg 20-30cm bakflyttad)... Amtörbyggt fordon eller plocka av turbo
vid bes. tre-fem år fram i tiden i vilket fall.

Bara så ingen tror att projektet är nedlagt... :)
Senast redigerad av taz82 den ons feb 04, 2009 11:38 am, redigerad totalt 1 gånger.
thebringer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: fre sep 29, 2006 5:29 pm
Ort: småland

Inlägg av thebringer »

jag hade valt femman och ett dopp i syrabadet :shock: :hihi: :lol:

lycka till och god jul. :D
Bild
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Vad som hänt sen senast...

Fått tag på ett BRA mekgarage med tillräckligt med plats för att man ska kunna lyfta och
vända på bilen när man rostlagar och bra med förvaring också!

Köpt en Volvo 960 motor - B6254 utan oljetråg och "T5-grejer"

Denna tänkte jag bestycka med 90mm vev = 2.8 liter, K31 turbo, 3 liters kammar och
lite annat smått och gott.... Sugfemman hade väl vart kul... Men det gick i graven....
Projekt = urspårat!

turbosexan kommer köras in i min 960. Har tänkt att köra "fulmap" på Motronic 1.8,
anpassad LMM, avgastempmätare, justerbart fäste för svänghjulsgivaren för
tändjustering. Kolvar/stakar är inte beslutat om ännu.... Ska få tag på 850 turbokolvar
/stakar och börja jämföra.

Effektmål är dumt att spekulera i.... Men tänkte försöka hålla allt hyfsat budget... E85
och något tändsänk, något sänkt komp också... Räknar med att få ladd vid ca 4000rpm.
Baserat på Dannej's erfarenheter av exakt likadan turbo på BMW 535 12v (3.4 liter)
som sparkade vid 3500 rpm.K31:an jag har är från Volvo Penta, har ca 65mm in och
73mm ut och tyvärr bara single-entry fläns (T3?) Kanske blir att jaga något twin-entry.

Har även börjat plocka lite delar till den.... S80 krängningshämmare fram, S80 305mm
bromsskivor att ha fram. Kommer nog försöka sätta en 960 multilink bakaxel bak
och behålla dubbla A-armana fram. Naven byggs om/byts till 5/108 med "samma" ET
fram/BAK, troligen så fälgar från 7/900 passar för då är utbudet allt från 140-fälgar till
S80/V70 -2009 års modell med spacer och svarvat centrum.

Bromssystemet kommer nog tas från en 740 utan ABS och servo blir det inte heller! Enkelt ska det vara :)

Finns det intresse för proejkttråd på 960 turbon också, eller ska jag peta in det som görs
med motorn här?
Senast redigerad av taz82 den ons feb 04, 2009 2:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

taz82 skrev: Kan tillägga att jag går i funderinga på rak sexa från 960 med turbo, monterad väldigt
långt bak (torpedvägg 20-30cm bakflyttad)... Amtörbyggt fordon eller plocka av turbo
vid bes. tre-fem år fram i tiden i vilket fall.
Usch :P

Inget illa menat, men personligen tycker jag det är på tok för många karosser som förstörs med flyttade torpedväggar... :roll:

Men det är ju ägaren som bestämmer :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

The skrev:
taz82 skrev: Kan tillägga att jag går i funderinga på rak sexa från 960 med turbo, monterad väldigt
långt bak (torpedvägg 20-30cm bakflyttad)... Amtörbyggt fordon eller plocka av turbo
vid bes. tre-fem år fram i tiden i vilket fall.
Usch :P

Inget illa menat, men personligen tycker jag det är på tok för många karosser som förstörs med flyttade torpedväggar... :roll:

Men det är ju ägaren som bestämmer :)
Den här karossen har ingen talan!
Rambalkarna är 30cm kortare på ena sidan.... Det är så mycket rost att vi pratar om att
bygga bil snarare än att renovera på vissa ställen... Därför tänker jag inte ta hänsyn till
att det är en P1800... Det FINNS ingenstans att sätta stötfångarn fram alls, det är borta
krängningshhämmare hänger helt i luften på ena sidan för att rambalken är borta....
golvet behöver bytas hela.... Trösklarna är skrot.. Och Torpeden har även den sett sina
bättre dagar.... Därför byter jag hellre än att försöker orginalrenovera på en busbil!
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Inlägg av werd »

När du nu håller på med en såhär rostig klassiker så blir det inget helgerån för att du flytta torpeden :) Det är som du säger, du bygger bil mer än att laga...
Om du nu hade tagigt en fläckfri kaross i mint condition hade man nog tyckt du var tokig ;)

Låter som du har spännande planer på G, lycka till! :)
Skriv svar