Projekt: Saab 900 RWD

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
Ort: Klippan

Inlägg av Thunderbolt »

Nog många som kommer börja klia sig i huvudet när man börjar spinna loss med bakhjulen på en Saab!
Jag säger bara lycka till med bygget! Hur häftigt som helst!
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
janne85
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor mar 02, 2006 12:29 pm
Ort: Vara, Västra Götaland

Inlägg av janne85 »

jo man hoppas ju att folk blir lite fundersamma när man kommer på breställ i rondellerna...:P
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Skitfräckt bygge!

Snabb fråga: Vad påstås dom Open lådorna hålla för? Om de inte är helt värdelösa så underlättar det ju liknande konverteringar en hel del. Har alltid tyckt det skulle vara kul att bygga RWD på en Saab 900 med Saab spis.
Användarvisningsbild
Volvex
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: mån sep 18, 2006 3:01 pm
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Volvex »

tjena blir nog asball den kärran.
om du inte redan har kikat in på är www.lowbudgetrides.com så kan ja rekomendera en bra site me info om just opel lådor o rwd saab byggen
mvh
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Hur mycket klara opel-lådan?
Vad ska du köra på för effekt?
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
janne85
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor mar 02, 2006 12:29 pm
Ort: Vara, Västra Götaland

Inlägg av janne85 »

folk säger att opellådorna bara pallar 250nm för r25 och 280 för r28...ska testa med denna låda till en början..håller det inte blir det getrag 260 från bmw med omsvetsad kåpa...kommer ju även köra med eftermarknadssprut och då kan jag mappa så jag inte får så mycke vrid på låga varv som förhoppningsvis skonar lådan lite...effekten blir kanske på 200-240hk till en början för att klara besiktningen..sen blir det väl 350-400hk hoppas jag
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Hm, det är väl 270 Nm i 24-ventilaren mig veterligen? Kan R28an vara byggd så på gränsen? :?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

F28 lådan är juh klassad likadant enligt opel.
sitter i calibra/vectra turbo.

den pallar LÅNGT mer än 280Nm..
men börjar ge upp kring 700Nm.

det kanske ger en ledtråd till vad R28 klarar.
Freddas_ascona
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:47 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Freddas_ascona »

Holger på detta forum hade en r25 i sin ascona med saab motor.. 400 hästar höll den för, några vändor på strippen om jag inte minns fel.. det mesta håller om man använder huvudet..

mvh
Fredrik Lindgren.. Umeå

Bygger på en Ascona b även kallad Saapel
janne85
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor mar 02, 2006 12:29 pm
Ort: Vara, Västra Götaland

Inlägg av janne85 »

tror ju även jag att r25 resp. r28 klarar mer än vad som e specat...kommer börja med det och hoppas att det håller...
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Jag misshandlade min R25 låda brutalt som jag hade i min Ckadett förut, åkte med en C20xe med kompressor, bromsad 250hk/350Nm Mycket börnande och spelande, och en 8.14repa på 201m opreppat.
Kan jämföras med att min Manta 1.8 låda jag hade före (getrag 240) dog 10min efter att bilen mappats färdigt :hihi:
Så dom är starka!
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Ser ju riktigt bra ut dedär! Men varför volvo-axel? :?

Vedums-bo här :thumbright:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
janne85
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor mar 02, 2006 12:29 pm
Ort: Vara, Västra Götaland

Inlägg av janne85 »

Killroy_swe skrev:Ser ju riktigt bra ut dedär! Men varför volvo-axel? :?

Vedums-bo här :thumbright:
Tjenare...Väntade bara på att den frågan skulle komma..

Anledningen är för att jag hade den liggandes..
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

tydligen så ska en BMW klump vara hyfsat bult upp i den vaggan.. så kanske du kan hitta någon axel med diffbroms som håller..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Freddas_ascona skrev:Holger på detta forum hade en r25 i sin ascona med saab motor.. 400 hästar höll den för, några vändor på strippen om jag inte minns fel.. det mesta håller om man använder huvudet..

mvh

Några 400 hästar var väl att ta i... möjligtvis 400nm. Enligt stickan ca 280hk på bakhjulen. Körde väl ett 20-tal repor på strippen. Dock så tog det inte mer än 5min att rensa 3:an efter jag fick på annan utväxling ibak. (3.07 istället för 3.45).
Skriv svar