Rogges 142 -73 [Rostlagning och motorrenovering påbörjad]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

elda lite på muttern med gassvetsen...när den blivit helt röd slutar du...
sen när det svalnat kanske det går lättare :)
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jo.. får testa lite grejer imorn, värma med gasen, funkar inte det så sågar jag av muttern och drar dit en ny, vad är det för gänga på dom?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
HenkeTIC
För lite laddtryck

Inlägg av HenkeTIC »

Det du kan göra är att ta en rörtång och klämm ihop styrleden och spindeln, så får du loss muttern. Alltså ta hjälp av en kompis som klämmer och en som lossar muttern. Funkar alltid.

Mvh Henke
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

Det gick å få loss den med gasolen, klämde upp den med domkraften och värmde, så blev det skitbra sen..

innan sänkning:
Bild

efter sänkning:
Bild

råkade bli lite mer på högersidan:oops: men va fan! spelar roll! den är iaf sänkt drygt 1,5 varv fram nu, så nu är det avklarat, är bara resten kvar nu, som synes så är den ju INTE grann! men det kommer fixas så småningom..
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

HenkeTIC skrev:Det du kan göra är att ta en rörtång och klämm ihop styrleden och spindeln, så får du loss muttern. Alltså ta hjälp av en kompis som klämmer och en som lossar muttern. Funkar alltid.

Mvh Henke
Det har inte funkat när jag provat..
Axel Wall
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

har beställt lamphållare idag på elfa, kommer inte ihåg art. nummret men det är iaf en platta så man kan fästa den i strålkastaren med 4 skruv, och sen ska pos ljusen kopplas in där.. och blinkersen kopplas till positions ljusets plats..
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

Du behöver inte ha positionsljus om du inte vill, då slipper du borra sönder insatserna :wink:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

men jag kanske vill :wink:

nä, men nu är de beställda, och jag orkar inte koppla om elsystemet..

dessutom vill jag inte bli stoppad av nån dum snut som säger "Positionsljus måste du ha", eller liknande :)
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

hm, jag har kommit på bättre tankar och returnerade paketet från elfa, och kopplade om lite så när man ska ha positions ljus så lyser halvljuset, skitbra, sen var det fram med spackel och lägga igen hålen, detta gjordes i fredags och lördags, har bilder, men oxå segt modem, så det dröjer nog ett litet tag innan jag fått upp bilderna, men det är iaf utan blinkers fram nu, iaf på skärmarna =) blev mycket snyggare..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

bilder..

Bild
ser bra ut nu, lite mer småpill så är det ännu bättre!

Bild
nu ser man riktigt att den är sänkt med..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jahopp, då var det dags igen, mer meck! lackeringen har blivit åtsidosatt då jag ännu inte fått några färgprover eller har möjlighet att lacka själv..

Då bilen läcker mycket olja mellan topp och block och det är gul-vitt klet i oljelocket och slangarna till vevhusventilationen så har jag antagit att topppackningen är kass, så topplyft skulle bli, och då jag har praktik nu så har jag möjlighet att få toppen planad :D

men den har ändå gått som en skållad bäver, skumt

så sotningssats införskaffades på mekonomen, även en ny termostat, 728:- hutlöst dyrt! :evil:

så idag tog man tag i saken och började mecka, grenröret trodde jag skulle jävlas, det gjorde det inte, ingenting jävlades! vilken bra dag! men sen när man ska öppna kranen på sidan av blocket för att släppa ut kylvattnet så man slipper byta olja, så vill den inte, men jag lyfter toppen ändå och tänker att ett oljebyte behövs ändå! sen att allt kylvatten som jag tappade ut innan hamnade på golvet är väl ingen höjdare heller, men men, får hälla i nytt..

så toppen ska lämnas in, 3mm tror jag det kommer bli, är det lagom? ska kontrollmäta höjden på toppen imorn, den var ~88mm hög mätt från toppens högsta punkt till blocket, monterad, så den är väl ~87mm hög, (mätt med tumstock) oplanad mao! men om man tar 2mm kommer man upp i E-motorns komp, och då kan man väl ta en bit till? typ 1mm till, den blir inte portad, ingenting blir gjort med den..

men om jag planar den 3mm, behöver jag kortare stötstänger? vill gärna veta vad ni tror om det,

ska även ta med svänghjulet imorn och se om man kan få låna en svarv o lätta det drygt 2kg.. borde väl göra nått? men det blir monterat när bakre packboxen byts, vilket blir snart, troligtvis, då den läcker oxå..

men men, bilder kommer här!

Bild
läkage!

Bild
kylvattnat golv..

Bild
vilket toppen paket!

Bild
ordning o reda - pengar på fredag, eller hur var det nu? :)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

oljefiltret såg farligt likt feltema prylar :)
planar du 3mm så låter det som stötstångsbyte, får du tag på stötstänger till b30 så är de 2mm kortare än b20 (så slipper du köpa dyra i crommoly)

Ordning å reda,pengar på fredag, fruntimmer på lördag ,pengar förstörda
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jo, oljefiltret är feltema!, blir till å köpa nytt idag ändå så, vatten i oljan..

det blir bara 2mm, för att slippa byta stötstänger..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

så.. då var bilen ihopsatt, efter en del om och men..

jag började på fredags kvällen att sätta ihop den igen, toppen blev så fin så fin, ving var den innan med, men inte numer =) men jag satte ihop den, och fyllt på vatten så kom jag på att jag glömt byta oringar på vattenpumpen :oops: bara lyfta toppen igen, sen fyllde jag på vatten igen, det läckte ändå, då hade de glömt en o-ring när de packade sotningsatsen, fick tag i en packningssats till vattenpumpen på mekonomen i lördes, så idag var jag på det igen, böt vattenpump, och alla oringar byttes, läcker ingenting nu. =) så ställde jag ventilspelet och startade upp, lite läskigt var det! men den startade direkt

huuuu vad den låter illa, trodde den spikade, men det var bara ventilspelet, ställa det igen, varmkörning, efterdragning, ut o gasa, gick fint, tills jag kolla ventilspelet igen, allt var fint och sen skulle jag köra lite till, då började den gå lite dåligt, och sen mer och mer dåligt för att sedan stanna helt, försöka starta igen, gick inte, kolla gnistan, den var dålig, soppa fick den, letade fel ett tag tills jag provade med en annan tändspole från min amazon, gick inte ändå men när jag sedan bytte tillbaka så gick det :roll: hur fan gick det till!?

sen så skulle jag köra hem en kompis som bor typ 2-300 meter bort, då misstände den som fan, kom med nöd och näppe hem, sen dog den, och ville fan ta mej inte starta!

så nu står jag där, bilen död o skola imorn, kan inte åka, det är iofs lite positivt.. men orka va hemma, ska kolla upp lite mer imorn, kan va tändspolen eller brytarna, mer tips?

ska ladda upp lite bilder när jag får tid,
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

så länge varade det roliga!!

bilen slutade funka i söndes kväll. misstände o hadde sig, så på tisdagen böt jag spole, ingen skillnad, den kom polarn över o vi kollade runt lite, kom till slut på felet, kolet i fördelarlocket var väck! så jag lånade min mors bil och körde till mekonomen för att köpa nytt lock, så hem och prova igen, efter ett par startförsök gick den igång, gick dock som en potta med skit, kollade tändningen, den stog helt åt helvete, höjde den lite så den gick rent iaf, och körde till skolan idag med den..

sen så när jag skulle köra hem så började den misstända o ha sig för att tillslut stanna helt, vid en korsning mitt i rusningen, :evil: lagom irriterande, fick dock hjälp av 2 killar att bogsera in den till en parkering så den kunde stå där iaf. sen skulle jag ringa min syster som bor i halmstad där jag går i skolan, inga pengar på telefonen, leta upp närmaste butik, ladda telefonen, sen ringa, och tillslut kom hon o hämtade mej, åkte hem till henne och ringde runt lite för att ta reda på vad som kunde va fel, ingen visste något, så det blev till att bogsera den till parkeringen här vid syrran, så nu står den här.. det var iaf en ganska tuff syn i backspelgeln =)

så imorn ska jag tillbaka hit ohc försöka hitta felet.. en ska jag seriöst leta efter en bil som bara ska gå! och sedan göra vid denna ordentligt! kanske
Skriv svar