531 (nu 530) förbränningsrum i miljösugmotor

Diskussioner för erfaret folk
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

Spännande!

Har skrivit upp lite annonser, ska se om jag inte kan komma hem med 530 och A-kam imorgon då med lite tur! :hihi:
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

T kammen är ännu slöare än A kammen och ger mer effekt på riktigt låga varv.

Erland.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

jag har en 530 topp med fördelaren i bakkant, en 160 ? topp med A-kam samt en T kam som ligger o skräpar. inget skit fullt funktions dugligt.
säg 700 kr för topp + valfri kam.
nått av intresse så skicka ett PM.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

Jag har en skit fin T-kam från en av försvarets 940 bilar. Den hade gått styvt 9000 mil när den byttes..
Den kan du få köpa billigt.

mvh
uffe
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Det finns dom som sätter turbo kammen i 230 motorer för mer bottendrag. Jag har aldrig provat det själv men det måste vara för dom som absolut inte vill varva över 4500 rpm.

Erland.
jag tror det blir pump förluster med en T kam som går ut över bränsle förbrukningen?

jag kan kolla i min kamaxel databas efter en effektiv bränsle förbruknings kam om det är intresant?
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende

Inlägg av Robin Olivi »

Jag har en komplett 530 topp om du är intresserad. Sitter dock m-kam i den. PM i sånt fall.
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

Jens Gustavsson skrev:
Erland Cox skrev:Det finns dom som sätter turbo kammen i 230 motorer för mer bottendrag. Jag har aldrig provat det själv men det måste vara för dom som absolut inte vill varva över 4500 rpm.

Erland.
jag tror det blir pump förluster med en T kam som går ut över bränsle förbrukningen?

jag kan kolla i min kamaxel databas efter en effektiv bränsle förbruknings kam om det är intresant?
Gärna!

Jag har hittat en 530:a med A-kam för ett väldigt förmånligt pris, dock i västerås, men ska ändå upp dit den den 27 till 28:e. Värt att vänta till och med. Hoppas den är kvar.

Om det finns än ännu bättre kam funderar jag gärna på det.
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

bättre än en A-kam vore väl oxå att få en slipad kam av typ folkraceshoppen som är gjord för ändåmålet, nu tog jag folkrace shoppen pga deras priser! Sen kan man ju både backa och fronta kammen med ett justerbart kamdrev :wink:
Dänniz 073-8447664
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

Vi får se vad Jens kommer fram till.

Ställbart kamdrev har jag funderat på, kanske köper ett.

Sen kom jag på en sak precis, det är väl lite annan bränsle och/eller tändmapp på B230FB. Sen har jag skiftat hallsensorns givarsladdar så det sägs bli 3 grader mer förtändning.

Kan något vara för eller nackdel med det?
Citat:
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Om du inte byter sprut och har kvar original så borde väl VOC boxar funka, iaf mjukvaran vilket jag fått för mej höjer gnistan
Dänniz 073-8447664
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

Jag kommer nog kasta i ett MS II V3.0 till sommaren antar jag. Nytt avstämt plenumsinsug med 850 spjäll i så fall, eller om det finns något annat med rätt sensor. Men det borde vara tillräckligt stort.
Citat:
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Kolla förresten in min vinterbilstråd.

Bränsleförbrukning landsvägskörning och stadskörning, 0.9 L/mil
Sidledeskörning med mycket fullgas, ca 2 L/mil.

Jag har VOC-boxar. Går bra från 2000 rpm, och över 4000 rpm sparkar det på ordentligt, gör bla ringar på torr asfalt utan problem, orginal bakaxel.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=15
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

NikkO skrev:Kolla förresten in min vinterbilstråd.

Bränsleförbrukning landsvägskörning och stadskörning, 0.9 L/mil
Sidledeskörning med mycket fullgas, ca 2 L/mil.

Jag har VOC-boxar. Går bra från 2000 rpm, och över 4000 rpm sparkar det på ordentligt, gör bla ringar på torr asfalt utan problem, orginal bakaxel.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=15
Lite andra prioriteringar där, men fint bygge! Fixa filmen efter boxarna också! :D
Citat:
U.N.C.L.E.
Lite mer laddtryck

Inlägg av U.N.C.L.E. »

Jens Gustavsson skrev:

Erland.

Nu har inte jag nåt koll på det här egentligen, men min praktiska ärfarenhet är at T-kammen är den absolout törstigaste kammen när man kör riktigt lungt med en innsprutningsmotor. Både volvos k-kam och enem V15 har dradd mindre på landsvägskörning enn t-kammen i mina bilar. (B230K konverterad till innsprut och b230FK). På en förgasarmotor blir det kanske annorlunda sidan högt vakum ger bättre mix av luft bänsin?
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

Toppen med A-kam hade fått sin kamaxel urplockad. Så jag har i alla fall en 530-topp snart.

Bilskroten här delade inte motorer, finns dock en till som jag inte fått tag i ännu.

Kamaxel är då fortfarande fritt för tips!
Ska bli intressant att höra vad Jens kommer fram till.
Citat:
Skriv svar