jag har en 530 topp med fördelaren i bakkant, en 160 ? topp med A-kam samt en T kam som ligger o skräpar. inget skit fullt funktions dugligt.
säg 700 kr för topp + valfri kam.
nått av intresse så skicka ett PM.
Erland Cox skrev:Det finns dom som sätter turbo kammen i 230 motorer för mer bottendrag. Jag har aldrig provat det själv men det måste vara för dom som absolut inte vill varva över 4500 rpm.
Erland.
jag tror det blir pump förluster med en T kam som går ut över bränsle förbrukningen?
jag kan kolla i min kamaxel databas efter en effektiv bränsle förbruknings kam om det är intresant?
Erland Cox skrev:Det finns dom som sätter turbo kammen i 230 motorer för mer bottendrag. Jag har aldrig provat det själv men det måste vara för dom som absolut inte vill varva över 4500 rpm.
Erland.
jag tror det blir pump förluster med en T kam som går ut över bränsle förbrukningen?
jag kan kolla i min kamaxel databas efter en effektiv bränsle förbruknings kam om det är intresant?
Gärna!
Jag har hittat en 530:a med A-kam för ett väldigt förmånligt pris, dock i västerås, men ska ändå upp dit den den 27 till 28:e. Värt att vänta till och med. Hoppas den är kvar.
Om det finns än ännu bättre kam funderar jag gärna på det.
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
bättre än en A-kam vore väl oxå att få en slipad kam av typ folkraceshoppen som är gjord för ändåmålet, nu tog jag folkrace shoppen pga deras priser! Sen kan man ju både backa och fronta kammen med ett justerbart kamdrev
Ställbart kamdrev har jag funderat på, kanske köper ett.
Sen kom jag på en sak precis, det är väl lite annan bränsle och/eller tändmapp på B230FB. Sen har jag skiftat hallsensorns givarsladdar så det sägs bli 3 grader mer förtändning.
Kan något vara för eller nackdel med det?
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
Jag kommer nog kasta i ett MS II V3.0 till sommaren antar jag. Nytt avstämt plenumsinsug med 850 spjäll i så fall, eller om det finns något annat med rätt sensor. Men det borde vara tillräckligt stort.
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
Erland Cox skrev:Det finns dom som sätter turbo kammen i 230 motorer för mer bottendrag. Jag har aldrig provat det själv men det måste vara för dom som absolut inte vill varva över 4500 rpm.
Erland.
jag tror det blir pump förluster med en T kam som går ut över bränsle förbrukningen?
jag kan kolla i min kamaxel databas efter en effektiv bränsle förbruknings kam om det är intresant?
Nu har inte jag nåt koll på det här egentligen, men min praktiska ärfarenhet är at T-kammen är den absolout törstigaste kammen när man kör riktigt lungt med en innsprutningsmotor. Både volvos k-kam och enem V15 har dradd mindre på landsvägskörning enn t-kammen i mina bilar. (B230K konverterad till innsprut och b230FK). På en förgasarmotor blir det kanske annorlunda sidan högt vakum ger bättre mix av luft bänsin?