Kina BTR, OK eller livsfara?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Skulle aldrig riskera en motor pga av en kina regulator. Då ska man montera en fast mätare så det går att hålla koll på trycket hela tiden.

En orginal regulator räcker utan vidare, behövs inga flashiga saker
Användarvisningsbild
thelivingsin
Lite mer laddtryck

Inlägg av thelivingsin »

kl racing har en på rea nu; HKS-style 40mm Modell 1 495kr!! d e ju nästan gratis! någon som har någon erfarenhet av den modellen? :)
you never know, you know...
Användarvisningsbild
thelivingsin
Lite mer laddtryck

Inlägg av thelivingsin »

haha nu va ja lite trött...... va inne å kollade på wastegates nu... ska köpa en sån oxo..... :doh: kanske nån som har nån aning om hur dom är även fast d va en helt annan sak än vad ja frågade om :wink:
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Kina BTR, OK eller livsfara?

Inlägg av Jens Gustavsson »

thelivingsin skrev:Många avråder från Kina BTR 
Å nästan lika många vägrar röra en bil med en sådan monterad!

Är dom så dåliga? Rent av direkt skadliga?

Någon som har någon direkt erfarenhet av dessa, bra eller dåliga?

Finns det någon billig modell som verkar fungera bra så lägg gärna upp en länk!

Prisklass; under 2000kr 

Tacksam för svar då jag nu letar en billig men dock fungerande BTR som klarar soppa upp till ca400hk (turbo)

Ofta så är det nog nära så dåliga då de helt enkelt inte klarar av att reglera bränsletryket mot laddtrycket.

Jag har dubbla 044 mot en original Bosch (från volvo) 3 bar regulator + grov retur ledning de räcker till 750-1000hk på E85 och mer på bensin.

Pressa den i skruvstädet om du vill ha lite högre tryck.

Även dyra Aeromotive går sönder, de är inte så jäkla bra heller, vi körde av fjädern och va nära ett haveri på en rally bil.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

thelivingsin skrev:kl racing har en på rea nu; HKS-style 40mm Modell 1 495kr!! d e ju nästan gratis! någon som har någon erfarenhet av den modellen? :)
1500 spänn för en HKS kopia lät dyrt... Folk kastar ju nästan begagnade wastegates efter en här på forumet.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

varför inte en gammal beprövad malpassi ser inte så exotisk ut men fungerar gör dom långt över dom flestast behov
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har sett en del konstiga fenomen genom åren med "kina-regulatorer". Det vanligaste felet är små variationer i tryck som jag inte tror att oerfarna alls tänker på, man ser snabbt när regulatorn inte gör sitt jobb när man gör två svep efter varandra utan större förändringar men man börjar se lambdan visa att man vandrar olika från target, då ska man se upp. Det kan dessutom bero på vilket humör regulatorn är på.. det är ju önskvärt att det åtminstone är konsekvent dåligt då det är lättare att upptäcka.
Lite underligare men kanske på ett sätt mer hanterbart, är när regulatorn inte ens kompenserar för insugstrycket, då börjar bränslemappen få ett väldigt speciellt utseende vilket kan vara lättast att upptäcka med VE-mappning. Spridarna utnyttjas inte direkt bra heller, så dutycyclen blir fort hög. Grundtryck 3 bar med 2 bar laddtryck ger bara 1 bar i tryckfall mellan fuelrail och insug.. katastrof för flödet.

När jag var hos Egmark i Älvsbyn för några år sedan och bromsade en viss röd PV från Piteå på rullarna där, så envisades han med att vi skulle koppla in en tryck-sensor i bänkens utrustning, då kunde han ta bränsletrycket minus insugstrycket och få ut det relativa trycket mellan fuelrail och insug, som är konstant när regulatorn gör sitt jobb. Då kunde vi se att trycket varierade mellan svepen med flera hekto, och det blev omöjligt att finjustera bränslemappen - inte så kul om motorn ena gången går lambda 0.85 och andra svepet 0.80.

Att bara titta på det absoluta bränsletrycket ger inte så mycket, eftersom det fladdrar ikapp med insugstrycket, så det är svårt att se avvikelserna. Nu har jag difftryck-mätare hemma, och det ska kopplas in i Jens bänk så man alltid ser relativa bränsletrycket.

Jag har dömt ut i stort sett alla lila/blå-eloxerade regulatorer jag sett i bilar jag mappat, och har bett alla att köra med Bosch original eller åtminstone Aeromotive eller Malpassi, överlag är det produkter där tillverkaren har stolthet över vad de gjort..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

mattias skrev:Jag har dömt ut i stort sett alla lila/blå-eloxerade regulatorer jag sett i bilar jag mappat, och har bett alla att köra med Bosch original eller åtminstone Aeromotive eller Malpassi, överlag är det produkter där tillverkaren har stolthet över vad de gjort..
:thumbright:

Men du har glömt bort en till fin original regulator
Weber Marelli som i vissa utförande är justerbar :)
justerskruven är gömd under en täckbricka.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
thelivingsin
Lite mer laddtryck

Inlägg av thelivingsin »

Jag kanske var lite otydlig, det var en "hks kopia modell 1" för 495kr.

Men efter att ha hört detta kan d nog bli modifiering av orginal tryckarn.

Då man är sniktrimmare å inte har mer än nån tusenlapp per månad i bästa fall så får man göra d bästa av saken :)
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

super7 skrev:
Men du har glömt bort en till fin original regulator

//Nisse
+1 har hittat någon sådan i nån Ford nångång..
Dänniz 073-8447664
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

Men man kan vell inte anbefalla malpassi? I norje er det kjend sak at malpassi er skit! ofta man får byta 2-3 gånger före man får en som fungerat som den ska..
bosch motorsport har fina som duker långt :)

aldri provat nogon kinesisk.
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

super7 skrev:Men du har glömt bort en till fin original regulator
Glömde inte direkt bort någon, poängen var att det är bättre med original-grejer som är väl utprövade och tål tidens tand. Många byter ut dessa av helt fel anledning.

Det sitter justerbart standard på vissa Fordar från sent 80 och tidigt 90-tal. Våra Ford-entusiaster från Gävle vet säkert mer. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
lustgas_volvo
För mycket laddtryck

Inlägg av lustgas_volvo »

Känner att det är dags att bumpa denna tråd då jag höll på att elda upp hela bilen pga Kl racings BTR.
Bilen startades och ställdes in med BB lambda för en vecka sedan inga problem och bilen gick redigt bra.
Idag låg jag och körde lite lugnt i stan och känner att det börjar lukta bensin i kupén så jag svänger in till kanten och öppnar huven. Då ser jag att det bokstavligen rinner bensin i skarven mellan de två delarna.
Så om ni vill elda upp eran bil kan jag varmt rekommendera en BTR från klracing...
Erik S
Användarvisningsbild
thelivingsin
Lite mer laddtryck

Inlägg av thelivingsin »

Då blir d till å göra som Jens sa. :) tycker att kl racing är bra överlag å med brett sortiment så d vore kanske en ide av dom att kolla över dessa tvivelaktiga regulatorer, sånt kam skada ryktet rejält. :/
Skriv svar