Vevaxeln är samma jag har haft i 6 år.
Första gången stakarna installerades använde jag arp fettet och 64nm , förra haveriet körde jag olja å vad jag vet drog jag 80 Nm å de lirade fint. Men nu lirade de inte.
och vevaxeln har rullat 30K å lagerspelet lär ju knappast blivit mindre med std lager så tvivlar ju starkt på de. Tjockleken på nya lagrena är dessutom densamma "oslitet" som på mina gamla lager som rullat 1500mil. alla stakarna sitter på samma tapp som förut osv.
Har använt 4 burkar bromsrengöring vid isärmont och ihopsättning innan jag har monterat ihop med fett. har aldrig varit så seriös vid en motor renov som nu, renare blir de inte :p
Inga kläm märken på några lager att de varit skit imellan heller.
Ska se om jag kan jaga fatt i en annan momentnyckel imorgon som nyligen är kalibrerad å se om de skiljer nått mellan dom. De kändes dock som att den verkade riktig. och den var väldigt frekvent. och om nu 64nm med fett motsvara 80nm med olja så måste den ju fela extremt. för annars hade den inte gått runt med 64 heller.... å har fettet lägre friktion borde jag dragit bultarna hårdare med fettet dvs veven gått trögare, Right ?
Mäta sträckningen av bulten osv är överkurs för min del.
Jag har alltid dragit grejer med moment å de har funkat för både mig å bilfabriker.
Jag bygger ingen rymdfärja så sträckmätare är överkurs för mig

Anger ARP ett moment så drar jag med de.