F:ma A.Norrbacks garage. cfd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Inga flödes siffror ännu på 16V test kanalen. Blir i riktiga toppen senare.

Men lite 531 bilder.

93mm borr 46mm ventil.

2mm 48cfm
4mm 94cfm
6mm 136cfm
8mm 173cfm
10mm 200cfm
12mm 215cfm
14mm 228cfm
16mm 235cfm
18mm 240cfm

Blir en kam med 14.4mm in 13.8mm ut. 270 vid 1.25 in 260 ut. 104 på en 2.2a

Kanalen är 32x42 på minsta stället --> 1130mm2 vilket skall ge 311fps vid ett flöde på 228cfm vilket skall ge 255hk närmare 7500rpm.

BildBild
BildBild
BildBild

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Portade en 300cc kina quad topp. 26mm in, 21.5mm ut. Kammen mätte jag med det samma, 6.85mm lyft, 228 vid 1.25mm och 278 vid ventilspel.

flödet orörd, filad, filad med epoxy.

Bild
Bild
Bild

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kinaquaden är ihop och testad. Den blev som en helt ny maskin, måste drevas, drar både hårdare lägre ner i registret och drar längre.

Mätte upp en -98 volvo 5a insugskam, 194 grader vid 1.25mm och 231grader vid 0.1mm, 7.88mm lyft.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback vad har du för hastighet i 531 på 28" och typ 14-16mm lyft på olika ställen och framförallt i golvet där luften går in i svängen? jag har nog alldrig mätt upp en 531 under 390-400fps där? men du som har plastat så mycket blir det lägre hastighet där då?

jag mätte i conny MB 300 2v för nån vecka sen den hadde typ 360-370fps det skulle man vilja ha i en volvo också :thumbright:
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:norrback vad har du för hastighet i 531 på 28" och typ 14-16mm lyft på olika ställen och framförallt i golvet där luften går in i svängen? jag har nog alldrig mätt upp en 531 under 390-400fps där? men du som har plastat så mycket blir det lägre hastighet där då?

jag mätte i conny MB 300 2v för nån vecka sen den hadde typ 360-370fps det skulle man vilja ha i en volvo också :thumbright:
Ju rakare och bredare kanal i botten destu lägre hastighet får du där, så ja, jag höjer golvet för att få bredar kanal, samtidigt blir den rakare :thumbright: (större radie på SSR) . Den ligger kanske på 360fps på 228cfm denna i botten. Men om du tynger dit en 50mm ventil och den flödar 260cfm så blir det nog svårt att få tillräckligt låg hastighet i botten. Då måste du höja kanalen 10mm och plasta i botten, Christer J toppen tex.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

vilken volvofemma kam är det du mätt upp? T5? Skulle va skojj om du mätte upp en glt :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo hastigheten i delar av kanalen är nog nästan lika viktig som totala medelhastigheten nästan.

här nåra ord från darin morgan angående vad som är viktigast i en topp.

I wish I could lay out some quick and easy mathematical equations or some simple guide lines to help, but there simply aren't any. Anyone who states otherwise is analogous to an Old West snake oil salesman. This issue is complex and this is why people have so much trouble with it. I have seen in the past where individuals have tried to concoct irrational ratios or simple equations for advertising purposes, only to confuse and perplex people even more.

There is, however, one tuning variable in the induction system that is not only simple to grasp but just happens to be the most powerful of all. It’s AIR SPEED, or better yet, the average “mean” air speed. What I consider to be the five most important variables used to tune the induction system are listed below:

Average velocity
Individual instantaneous velocities
Shape/design (maximize a homogeneous velocity profile over the entire port and at the same time promote efficient flow)
Rate of velocity change
Air flow

Square ports have an uneven velocity profile causing the air fuel mixture to separate and fall out of suspension.

So it can be said that the most important rules regarding the induction system design are: Velocity, Velocity, Shape, Velocity and last but not least, Air Flow.

Velocity is the life of power! Without the correct air velocity, you can have all the flow in the world and the engine won’t make a lick of power. Air speed within the induction system is the most powerful tuning instrument in the head porter’s arsenal.

Most people think that my job as a head porter and induction system designer is to maximize air flow. Actually, flow is the last thing I look at. Surprising, isn’t it?

Everyone makes such a big deal out of flow numbers that you would think that would be first and foremost in my mind. The truth of the matter is that getting an intake port to flow air is easy. So easy in fact that I can teach just about anyone how to do it in a week or two. Teaching someone how to make the port flow a lot of air while at the same time producing a smooth, even flow with the correct velocities for a given engine combination takes much longer and is infinitely more complex. A good port design will flow a lot of air. The bad news is, a bad port design can flow just as much, if not more, air! If the flow is high and the air speed is too low, what are you missing?

Meticulous measurements are taken in order to plot the velocity gradients through the intake port. The air speeds must be correct or the port will not flow air on the running engine regardless of how much it flows on the flow bench.

Well, acceleration, lower E.T.s and a boat load of mile-per-hour for starters. When the velocity profile of the induction system is tuned properly to the engine combination and the RPM range in which it works, it will accelerate faster off the throttle stop, have faster and more consistent reaction times and just plain go faster from point A to point B. Many of my professional counterparts and I often discuss the fact that flow numbers have blinded the general public. Actually, The four words my professional counterparts and I hate to hear are: ” What do they flow”. When an individual calls me seeking my advice about his future cylinder head purchase, the words, “what do they flow” usually come up within the first minute or so of the conversation and tend to dominate that conversation for its entirety.
föresten din kam seglar nog över havet i morgon :)
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kökarmicke skrev:vilken volvofemma kam är det du mätt upp? T5? Skulle va skojj om du mätte upp en glt :thumbright:
jo en v70 t5 -99 e bilen.

om nån skickar en GLT kam till mej kan jag mäta...

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Gavlar till inertiadynons rullar. 580x30mm, kanske jag hinner få den färdig i vinter. 62kg / gavel.

Bild

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Bild

94.5mm slag. Blir bra i en värsting sugmotor :)

Bild

Lentz vevstakar och coatade Clevite lager.

Finns också ett hel betongat b230 block.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter schmidt »

Likadan vev som jag har i min 16v turbo motor :thumbright:
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

F1 schmidt skrev:Likadan vev som jag har i min 16v turbo motor :thumbright:
Tycker du den är rätt konstruerad? Den är lite tung, borde man kasta upp den i svarven och ta bort 5 kg :)

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

norrback skrev:
F1 schmidt skrev:Likadan vev som jag har i min 16v turbo motor :thumbright:
Tycker du den är rätt konstruerad? Den är lite tung, borde man kasta upp den i svarven och ta bort 5 kg :)

/Andre'
Lite tung..
En fundering då, Behöver man mer motvikter när man har längre slaglängd?

Vevstakarna ser ju ruskigt fina ut! :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter schmidt »

Jag tycker den ser ok ut, visst lite tung kanske men det är bara
köra med alu remskiva + lättat svänghjul med en 7,25" koppling
så blir det en bra setup tycker jag.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Gustav skrev: En fundering då, Behöver man mer motvikter när man har längre slaglängd?

Vevstakarna ser ju ruskigt fina ut! :)
Det kanske stämmer...

Det är begagnade Nascar vevstakar med tryck till kolvtappen...har 4 extra om nån behöver...

F1 schmidt skrev: Jag tycker den ser ok ut, visst lite tung kanske men det är bara
köra med alu remskiva + lättat svänghjul med en 7,25" koppling
så blir det en bra setup tycker jag
Det blir nog aluremskiva, lätt billet svänghjul och 5.5" tilton kopling.

/Andre'
power
Skriv svar