
Dannej Volvo 745 drifting projekt
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Ja banan vad mycket gamla däck!
Här ska ritas
Här ska ritas

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Ja fy helveteiensäck, en har det förstpänt. Visserligen så är min fasters man däckkrängare och har en hög med däck man kan rota i, men ja får frakta bort de ja använder själv, sen så är det inte säkert att man hittar 2 likadana, eller ens samma storlek.. ja som de säger, BANAN va bra en del har det.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
Det går tyvärr lite långsamt här, tiden har dragit iväg på mitt andra project 535 Snikturbo "Fulbygge"
Jag måste ju trotts allt ha en vinterbil med, och en bil man inte behöver vara rädd om där man kan spränga däcken och inte behöva sluta när stålväven tittar fram, det är mycket viktigt, däcken är inte förbrukade så länge det finns någonting kvar av slitbana/stomme.
Jag måste ju trotts allt ha en vinterbil med, och en bil man inte behöver vara rädd om där man kan spränga däcken och inte behöva sluta när stålväven tittar fram, det är mycket viktigt, däcken är inte förbrukade så länge det finns någonting kvar av slitbana/stomme.
Följer det projektet med stort intresse, helt jävla klockrentdannej skrev:Det går tyvärr lite långsamt här, tiden har dragit iväg på mitt andra project 535 Snikturbo "Fulbygge"
Jag måste ju trotts allt ha en vinterbil med, och en bil man inte behöver vara rädd om där man kan spränga däcken och inte behöva sluta när stålväven tittar fram, det är mycket viktigt, däcken är inte förbrukade så länge det finns någonting kvar av slitbana/stomme.

Jaha, då har det börjat hända lite här igen.
Lite nya däck då och då blir det ju

Utomhus igen för första gången på 4 år

Anledningen är att ingående axel på lådan inte är schimsad, så det fick göras om, bortskämd som man blivit så fick det bli lyften till det jobbet, samt att bakaxeln med ska bytas ut

Annan bakaxel inhandlad, med 3,73 utväxling, känns lagom, och lite snällare mot växellådan. Aussie Lockersats ska monteras, därför är klumpen rensad

Drivaxlarna hålborrade, förhoppningsvis ska det öka livslängden något, då dom kan svikta lite när det är hål i centrum, hålet är så djupt som skjutmåttet visar

Stötdämpare inhandlade, bak är begagnade. Justerbara Koni

Här är jag nu, och det liknar ingenting detta, har så mycket speciallösningar och finesser att det knappt får plats, plus att det var 1,5 år sedan jag började på detta, så det tog en dag att bara "läsa på" hur jag har kopplat allt hittils.
Men i dagsläget är motorn startklar vad det gäller elinstallationen

Bara för att visa en av många saker som är något överarbetat.
Har satt en ventil som släpper förbi vattnet förbi värepaketet när värmen är avstängd i kupén, bara för att få maximal cirkulation även i bakre delen av toppen.

För att styra ventilen har jag gjort en riktig specialare som jag inte vet hur jag orkade krångla till det så riktigt.
På vredet till värmen har jag lött fast en kabel, sen en annan kabel i fjädern på bilden, när vredet är längt åt vänter så får kablarna kontakt och ventilen i bilden övan öppnar.
Enkelt hade varit att koppla ventilen till en knapp bara, MEN då hade man varit tvungen att både vrida vrdet och slå från en knapp varje gång, och det är ju fel tekniskt sett.
Det kanske är en förklaring till varför det tar lite tid att bygga något?

Lite nya däck då och då blir det ju

Utomhus igen för första gången på 4 år

Anledningen är att ingående axel på lådan inte är schimsad, så det fick göras om, bortskämd som man blivit så fick det bli lyften till det jobbet, samt att bakaxeln med ska bytas ut

Annan bakaxel inhandlad, med 3,73 utväxling, känns lagom, och lite snällare mot växellådan. Aussie Lockersats ska monteras, därför är klumpen rensad

Drivaxlarna hålborrade, förhoppningsvis ska det öka livslängden något, då dom kan svikta lite när det är hål i centrum, hålet är så djupt som skjutmåttet visar

Stötdämpare inhandlade, bak är begagnade. Justerbara Koni

Här är jag nu, och det liknar ingenting detta, har så mycket speciallösningar och finesser att det knappt får plats, plus att det var 1,5 år sedan jag började på detta, så det tog en dag att bara "läsa på" hur jag har kopplat allt hittils.
Men i dagsläget är motorn startklar vad det gäller elinstallationen

Bara för att visa en av många saker som är något överarbetat.
Har satt en ventil som släpper förbi vattnet förbi värepaketet när värmen är avstängd i kupén, bara för att få maximal cirkulation även i bakre delen av toppen.

För att styra ventilen har jag gjort en riktig specialare som jag inte vet hur jag orkade krångla till det så riktigt.
På vredet till värmen har jag lött fast en kabel, sen en annan kabel i fjädern på bilden, när vredet är längt åt vänter så får kablarna kontakt och ventilen i bilden övan öppnar.
Enkelt hade varit att koppla ventilen till en knapp bara, MEN då hade man varit tvungen att både vrida vrdet och slå från en knapp varje gång, och det är ju fel tekniskt sett.
Det kanske är en förklaring till varför det tar lite tid att bygga något?

Lockersatsen hemma

Portning av diffhuset var nödvändigt för att få in allt

Detta är en Aussie Locker, låst som en svetsdiff vid belastning, men obelastad så kan den kugga över, tillexempel när man kör på en parkering eller försöker hämta hem ett ställ.
Ska även vara snällar mot drivaxlarna än svetsdiff, främst eftersom drivaxeldreven inte är helt stela som när man svetsat, allt kan röra sig tack vare fjäderbrickorna precis som på en osvetsad diff.

Dioder har det gått åt några till alla knappar, för att alla funktioner ska fungera felfritt som jag vill

Så här ser baksidan ut av min mätarpanel ut, ni som har svurit över att bilstereon är dryg att koppla in så kan ni ju gissa vad detta är, totalt över 60 kablar, därför har jag gjort 3 stora kontaktstycken för att det över huvudtaget ska vara möjligt att ta bort panelen vid behov.


Portning av diffhuset var nödvändigt för att få in allt

Detta är en Aussie Locker, låst som en svetsdiff vid belastning, men obelastad så kan den kugga över, tillexempel när man kör på en parkering eller försöker hämta hem ett ställ.
Ska även vara snällar mot drivaxlarna än svetsdiff, främst eftersom drivaxeldreven inte är helt stela som när man svetsat, allt kan röra sig tack vare fjäderbrickorna precis som på en osvetsad diff.

Dioder har det gått åt några till alla knappar, för att alla funktioner ska fungera felfritt som jag vill

Så här ser baksidan ut av min mätarpanel ut, ni som har svurit över att bilstereon är dryg att koppla in så kan ni ju gissa vad detta är, totalt över 60 kablar, därför har jag gjort 3 stora kontaktstycken för att det över huvudtaget ska vara möjligt att ta bort panelen vid behov.

- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
.
Mycket fränt bygge detta. kul att se den växa fram.
Mitt projekt
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22128
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22128