Dannej Volvo 745 drifting projekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Och var fan får man tag på så mycket däck? :shock: Förhandlat med någon däckfirma om att få gamla använda däck eller?
Johan Posth, Laxå
070-2390054
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ja banan vad mycket gamla däck!
Här ska ritas :thumbright:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

alla ser ju ut att va i samma dimension oxå, o fint staplade på balavagen :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Composth skrev:Och var fan får man tag på så mycket däck? :shock: Förhandlat med någon däckfirma om att få gamla använda däck eller?
Inte bara det, änär jag sen kört slup på dom kommer det en med lastbil och hämtar hela högen på min tomt, gratis.

Det ska vara lätt och bekvämt när man ska sladda :D
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Ja fy helveteiensäck, en har det förstpänt. Visserligen så är min fasters man däckkrängare och har en hög med däck man kan rota i, men ja får frakta bort de ja använder själv, sen så är det inte säkert att man hittar 2 likadana, eller ens samma storlek.. ja som de säger, BANAN va bra en del har det.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Det går tyvärr lite långsamt här, tiden har dragit iväg på mitt andra project 535 Snikturbo "Fulbygge"
Jag måste ju trotts allt ha en vinterbil med, och en bil man inte behöver vara rädd om där man kan spränga däcken och inte behöva sluta när stålväven tittar fram, det är mycket viktigt, däcken är inte förbrukade så länge det finns någonting kvar av slitbana/stomme.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

dannej skrev:Det går tyvärr lite långsamt här, tiden har dragit iväg på mitt andra project 535 Snikturbo "Fulbygge"
Jag måste ju trotts allt ha en vinterbil med, och en bil man inte behöver vara rädd om där man kan spränga däcken och inte behöva sluta när stålväven tittar fram, det är mycket viktigt, däcken är inte förbrukade så länge det finns någonting kvar av slitbana/stomme.
Följer det projektet med stort intresse, helt jävla klockrent :thumbright:
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Jaha, då har det börjat hända lite här igen.


Lite nya däck då och då blir det ju
Bild


Utomhus igen för första gången på 4 år
Bild


Anledningen är att ingående axel på lådan inte är schimsad, så det fick göras om, bortskämd som man blivit så fick det bli lyften till det jobbet, samt att bakaxeln med ska bytas ut
Bild


Annan bakaxel inhandlad, med 3,73 utväxling, känns lagom, och lite snällare mot växellådan. Aussie Lockersats ska monteras, därför är klumpen rensad
Bild


Drivaxlarna hålborrade, förhoppningsvis ska det öka livslängden något, då dom kan svikta lite när det är hål i centrum, hålet är så djupt som skjutmåttet visar
Bild


Stötdämpare inhandlade, bak är begagnade. Justerbara Koni
Bild


Här är jag nu, och det liknar ingenting detta, har så mycket speciallösningar och finesser att det knappt får plats, plus att det var 1,5 år sedan jag började på detta, så det tog en dag att bara "läsa på" hur jag har kopplat allt hittils.
Men i dagsläget är motorn startklar vad det gäller elinstallationen
Bild


Bara för att visa en av många saker som är något överarbetat.
Har satt en ventil som släpper förbi vattnet förbi värepaketet när värmen är avstängd i kupén, bara för att få maximal cirkulation även i bakre delen av toppen.
Bild


För att styra ventilen har jag gjort en riktig specialare som jag inte vet hur jag orkade krångla till det så riktigt.
På vredet till värmen har jag lött fast en kabel, sen en annan kabel i fjädern på bilden, när vredet är längt åt vänter så får kablarna kontakt och ventilen i bilden övan öppnar.
Enkelt hade varit att koppla ventilen till en knapp bara, MEN då hade man varit tvungen att både vrida vrdet och slå från en knapp varje gång, och det är ju fel tekniskt sett.
Det kanske är en förklaring till varför det tar lite tid att bygga något?
Bild
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Lockersatsen hemma
Bild

Portning av diffhuset var nödvändigt för att få in allt
Bild

Detta är en Aussie Locker, låst som en svetsdiff vid belastning, men obelastad så kan den kugga över, tillexempel när man kör på en parkering eller försöker hämta hem ett ställ.
Ska även vara snällar mot drivaxlarna än svetsdiff, främst eftersom drivaxeldreven inte är helt stela som när man svetsat, allt kan röra sig tack vare fjäderbrickorna precis som på en osvetsad diff.
Bild

Dioder har det gått åt några till alla knappar, för att alla funktioner ska fungera felfritt som jag vill
Bild

Så här ser baksidan ut av min mätarpanel ut, ni som har svurit över att bilstereon är dryg att koppla in så kan ni ju gissa vad detta är, totalt över 60 kablar, därför har jag gjort 3 stora kontaktstycken för att det över huvudtaget ska vara möjligt att ta bort panelen vid behov.
Bild
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Shit pannkaka.
Gissar på att du har nån timma ute i garaget :thumbright:
Men snyggt blir de!
Användarvisningsbild
Jocke E
För mycket laddtryck
Inlägg: 197
Blev medlem: mån mar 10, 2008 8:53 pm
Ort: Lit/Östersund

.

Inlägg av Jocke E »

Mycket fränt bygge detta. kul att se den växa fram.
Användarvisningsbild
macke
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: mån jul 30, 2007 1:08 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av macke »

dannej skrev:Lite nytt

Mycket färg och mycket kontrast
Bild

Bild

Bild

Bild


Fegt att trimma bromsarna egentligen
Bild


Egentillverkad kylare
Bild


Värmeväxlare (olja/vatten) för snabbare varmkörning
Bild
vad använde du för mm på borren när du borrade skivorna?
Wocke_740
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 21, 2007 10:25 am

Inlägg av Wocke_740 »

se riktigt najs ut de här 8) men hur tjock e matakablen från batteriet o fram??

//Woxter
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

ska bi kul å se hur den går sen vad ska du köra med för turbo??
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

riktigt mäktigt :twisted:
hoppas att man får se dig ute på nätterna nu snart då??!!! :hihi:

har hört rykten om att hedberg 740n ska va lagd i ett dike?? och ligga på skroten stämmer detta?? hade ju varit väldigt synd :(
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Skriv svar