ogge, 500hk 16v. nu ska det hålla

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende
Inlägg: 903
Blev medlem: mån dec 31, 2007 11:18 am
Ort: Olofström

Inlägg av Pitbull »

ogge skrev:
Moggemx skrev:Har staken inte skurit på veven? Måste helt enkelt ha blivit lite för svettigt för kolven på 1.7 bar :wink:
nej staken snurrar lätt på veven fortfarande, vet ej om det är kolven eller blocket som gett med sig. pajj e det iaf hehe.
men b23 är vel kända för att kunna spricka i blockena?
Jag har också kört ras och en stake såg ut så.
Man såg klart å tydligt att staken har varit sprucken sen tidigare.
Så den gick av vid brottet.

/ Mvh
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

staken har inte gått av iaf.
Ny motor e på gång nu

det blir b230 k block nu som supra_johnny var så snäll och sponsra med.
Tack Enarsson Bil och Plåt som kommer sponsra med h-profilare!
Och även mekonomen i sala som fixar lager, rignar samt packningar.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Är det någon större skilnad på ft kolvarna och 16v kolvarna?
Är det högre kolvtak på ft kolvarna eller e det annat material i dom?:)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Skillnaden är väl hur pass urgröpta dom är. Tror B230FT/FK kolvarna är mer urgröpt än 16v kolvarna men materialet på dom är detsamma men skillnaden blir ju i kompet då.

Men B23ET kolvarna är smidda så det är väl dom värsta volvo org. kolvarna du kan få tag i. Annars kan du ju köpa smidda kolvar från stenparner.

B230 kolvarna är ganska klen så skulle inte rekommendera dom om du kör med 1,8 bars ladd :hihi:
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Erikk »

ogge skrev:staken har inte gått av iaf.
Ny motor e på gång nu

det blir b230 k block nu som supra_johnny var så snäll och sponsra med.
Tack Enarsson Bil och Plåt som kommer sponsra med h-profilare!
Och även mekonomen i sala som fixar lager, rignar samt packningar.


Phat! :thumbright:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Stener skrev:Skillnaden är väl hur pass urgröpta dom är. Tror B230FT/FK kolvarna är mer urgröpt än 16v kolvarna men materialet på dom är detsamma men skillnaden blir ju i kompet då.

Men B23ET kolvarna är smidda så det är väl dom värsta volvo org. kolvarna du kan få tag i. Annars kan du ju köpa smidda kolvar från stenparner.

B230 kolvarna är ganska klen så skulle inte rekommendera dom om du kör med 1,8 bars ladd :hihi:
provar 16v kolvarna iaf hehe.
har ju fungerat för flera :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Ja både b230 och b234 kolvarna brukar funka bra, finns de som fått ut över 800hk ifrån en originalbottendel så det lär nog funka bra, handlar mycket också om att ha tur, är dom lite skadade så kan de punkterna bli ganska svaga om dom belastas hårt.

Lycka till :thumbright: Förväntar oss några filmer inom kort!
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Bild
Bild
Bild
Nya receptet ser ut lite kort

* b230 block från -90
* orginal 16v kolvar
* h-profil stakar
* lite nya lager å ringar
* orginal topplocks packning med 12.9 bultar
* 1000cc spridare (vill dock ha större)
* även oljekylare (bra eller anus vad vet jag fyller nog lite funktion iaf .)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Nu har jag provat att porta min första topp.
Ni som e lite mera insatta kan jätte gärna få kommentera, ska vel försöka börja på insugarna i nästa vecka.
Det som är kvar e att snygga till ytan lite och i grytan.

Bild
Bild
Bild
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Kommer en uppdatering
Har stoppat i nya ramlaget och shimsat upp oljepumpen en sväng med.
Även svarvat kolvarna och slipat in ring gapet till 0.60 och 0.70
på Övre och undre ringen. e lite mera gap än orginal men helre det än att ringarna nyper om det råkar gå snålt någon gång

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av ogge den sön jun 21, 2009 2:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Börjar bli dags att ta tag i en tråd som legat på is ett tag

Idag fick jag hem en remskiva och ett vevaxeldrev i stål.
remskivan blev en 3 skivig från kl racing. när den kom hem var det bara att kasta upp den i svarven och svarva bort den 3e spåret i skivan så jag kunde modda om mitt trigger hjul .
Blev att modda mitt triggerhjul som ja köpte av tommy luhr men det blev skitfint tycker jag iaf.
Ska bara borra och gänga i remskivan så man kan skruva fast den
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Blir ju bara bättre o bättre det här :thumbright:

Ska bli kul att se resultatet :)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

blir lite seriösare detta bygget, nu när man snart tar studenten så äre jobb som gäller då blir det en del roligare grejjer till bilen !
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

niiice :thumbright:

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Var och hämtade mina vevstakar idag så nu har kan kastat ihop botten delen .. ska svets apå en oljeretur på tråget bara sen smälla dit de med.. då är det bara toppen som jag lär fila klart i och börja bygga insug.
Har även förbi posten och hämtade ett nytt gasspjäll med. kommer bli ett nytt insug med

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Skriv svar