Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Jens Gustavsson skrev:
Markus skrev: inspänning 60kg, 12mm lyft 125kg

hur låter det?
det låter vättigt, kanse lite väl mycke för ditt använings område men det är innom ramen. vist var det en folkrace shopp cam du skulle ha?
Jo jag ska använda en sån kam, först ska ja köra me min vx3a nu när ja ska besikta, tror folkracekammen är för vass enl besmännen :)

du som gjort sätesjobbet i toppen kanske kan komma med ett förslag på hur jag ska justera ventilspelet? vilka brickor ska jag köpa, dom allra tunnaste som finns? vet du hur mkt djupare sätet sitter än orginal?
med 3.9mm-4mm brickor så har jag inget spel alls, hur mkt tunnare ska jag ha för att så spel? handlar det om att gå ner 1-2mm eller 0.1? vet du på ett ungefär?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

du kan ju ta vad som hellst nästan så du får rätt spel. typ blickor av karroseri modell. mäta på ett ungefär vad tjocka justerbrickorna skall vara, sen beställa en "dummy" som man får justera fram måtten med på hela toppen och sen beställa dom rätta.

Finns inte så mycket genvägar på det där.
Oftast brukar det sitta 3,90 eller 4,0 std i dom topparna så det är svårt att få tag på bättre brickor om man river många toppar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Tommy Luhr skrev:du kan ju ta vad som hellst nästan så du får rätt spel. typ blickor av karroseri modell. mäta på ett ungefär vad tjocka justerbrickorna skall vara, sen beställa en "dummy" som man får justera fram måtten med på hela toppen och sen beställa dom rätta.

Finns inte så mycket genvägar på det där.
Oftast brukar det sitta 3,90 eller 4,0 std i dom topparna så det är svårt att få tag på bättre brickor om man river många toppar.
hade 2 toppar att ta ifrån, alla brickor låg på mellan 3.9mm och 4mm.
gissar att jag ska ner mot 2-3mm? ska se om ja kan låna mig ett vettigt verktyg så ja slipper lös me kammen för varje bricka.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

2-3mm finns det så tunna brickor?? enklast är väl att korta ventilen lite
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Tror att 3,30 är den tunnaste.
Men gör som Tommy skriver, jag hade en tunn typ 3.30 som jag testade på alla sen beställde jag brickor efter det. Då hade jag Volvos verktyg så man slipper ta ur kammen för att byta brickorna.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tror den går ända ner till 2,nånting.. kan kolla det
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

EDIT 3,30-4,50 finns det brickor.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Tommy Luhr skrev:EDIT 3,30-4,50 finns det brickor.
tackar för det, vart köper man dessa?
vad ska ja göra om 3,3 är för lite?

Jens, har du nån aning om hur mkt djupare ventilsätet hamnade?
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Som jag skrev på 700 klubben.
KG trimning säljer brickorna till bra priser, men tror även att Mekonomen kan fixa dom. Jag fick fräsa min säten ganska mycket och då var ca 3.50-3.70 lagom. Annars får du korta av ventilskaftet eller slipa brickorna tunnare, vet dock inte hur hållbarheten blir då?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har svarvat om en del brickor och det funkar. mycket jobb som satan och dom är stenhårda.

Annars är det ju volvo som säljer dom vettu :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

dom är ju härdade men man kan slipa ner dom, men lättare att ta ner ventilen lite
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Jo lättaste är nog att ta ner ventilen, men det brukar räcka med 3.30 och uppåt om sätena inte var helt åt helsike. Synd att brickorna är så dyra på Volvo, har för mig runt 40:- st, så ska man beställa så passar KG bättre.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

blir att köpa en 3.30 på volvo och kolla med, sen beställa från KG då.
blir att åka på volvo på måndag!

annars får ja sätta dit månenkammen, den ska ju vara omslipad så ventilförlängare krävs på den, de kanske blir perfekt med den som den står nu då :)
tror ni de går att besikta med den eller är den för vass?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Markus skrev:
Tommy Luhr skrev:EDIT 3,30-4,50 finns det brickor.
tackar för det, vart köper man dessa?
vad ska ja göra om 3,3 är för lite?

Jens, har du nån aning om hur mkt djupare ventilsätet hamnade?
max 0.2mm.

men du har andra avgasventiler nu, kanse är lite längre?

du kan korta ventilerna i en ventilslip maskin om det blir svårt med skims(jag kan fixa det om du skickar de)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle lämna toppen till någon bil värksta annars som har värktyget och brickor, gammla bil och kaross i sävar tog 75-100 kr för insjusterig förut iallafall :thumbright:
Skriv svar