
Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
undrar om m90in kommer få det svettigt med kompressor? 

16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Hehe.. Tror du?
Det kommer att gå såå bra så..


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
polaren byggde en 16v 2.3 m90 kompressor med m90 låda för massa år sen, testade med först orignal styrsystem och sen bytte til MS senare till vems..
det funkade väll någorlunda men helt ärligt kan jag säga att det va den tråkigaste motorn jag vart med å bygga, all effekt fanns runt 3000-4500 rpm, varvstoppet vid 6500 gick inte att kommam up i hur man än gjorde, motorn tvärdog efter 5500, kompressorn tog helt enkelt mer effekt än den tillförde hehe,
efetr det har jag byggt tre andra liknande rena kompressor b230is med ungefär samma resultat,
enda som har blivit någorlunda vettigt register var på en 8v vi körde tillsammans med en hx50 med lite över två bars laddtryck på turbon, då orkade den övervinna kompressormotståndet på högre varv...
nu hoppas jag att det funkar bra för dej, men jag är skeptisk tyvär...
MEN skitsnyggt bygge fortfarande som jag redan påpekat
polarens , kolla i mitt konto på youtube så hittar du ett par andra kompressorbyggen med....
http://www.youtube.com/watch?v=f_9cFwyB ... ature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;
det funkade väll någorlunda men helt ärligt kan jag säga att det va den tråkigaste motorn jag vart med å bygga, all effekt fanns runt 3000-4500 rpm, varvstoppet vid 6500 gick inte att kommam up i hur man än gjorde, motorn tvärdog efter 5500, kompressorn tog helt enkelt mer effekt än den tillförde hehe,
efetr det har jag byggt tre andra liknande rena kompressor b230is med ungefär samma resultat,
enda som har blivit någorlunda vettigt register var på en 8v vi körde tillsammans med en hx50 med lite över två bars laddtryck på turbon, då orkade den övervinna kompressormotståndet på högre varv...
nu hoppas jag att det funkar bra för dej, men jag är skeptisk tyvär...
MEN skitsnyggt bygge fortfarande som jag redan påpekat

polarens , kolla i mitt konto på youtube så hittar du ett par andra kompressorbyggen med....
http://www.youtube.com/watch?v=f_9cFwyB ... ature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Tackar för inlägget knotan!!
Helt klart intressanta erfarenheter.
Är det möjligt att få lite recept på dina installationer "vilka komponenter använde du (kammar, kompressor, kompression, IC, laddtryck, bypass/dump, spjäll före/efter?
En liten uppdatering.
Med min dotter Emelie som expertmekaniker har det flytit på bra!!
Gaslänkaget är klart med vajer mm.
Bränsletanken är läcktestad och godkänd.
Bypassventilen har jag svetsat på lite "makaroner" på, då slanganslutning inte fick plats.
Intercoolern är uppdaterad med en 40mm anslutning "makaron" som ansluts till bypassventilen.
Vaccumslangen till bypassen är kopplad till spjällhuset "slangen över luftfiltret".
3" Tryck/vaccum rören från kompressorn till insuget har jag svetsat i 3mm alu med 15mm glepa mellan alurören och siliconeslang över med rostfria klammer, så flexet borde bli minimalt.
Genomföringarna för kylarvatten till värmepaketet är nu förstärkt med 4lagers siliconeslang över den vanliga slangen.
Oljan i bakaxeln fylldes med castrol LSD 90.
Motorn fyllde jag med Redline 30WT raceoil.
Blingat till motorn med ballt blå justerbara kamdrev.











Helt klart intressanta erfarenheter.

Är det möjligt att få lite recept på dina installationer "vilka komponenter använde du (kammar, kompressor, kompression, IC, laddtryck, bypass/dump, spjäll före/efter?
En liten uppdatering.
Med min dotter Emelie som expertmekaniker har det flytit på bra!!
Gaslänkaget är klart med vajer mm.
Bränsletanken är läcktestad och godkänd.
Bypassventilen har jag svetsat på lite "makaroner" på, då slanganslutning inte fick plats.
Intercoolern är uppdaterad med en 40mm anslutning "makaron" som ansluts till bypassventilen.
Vaccumslangen till bypassen är kopplad till spjällhuset "slangen över luftfiltret".
3" Tryck/vaccum rören från kompressorn till insuget har jag svetsat i 3mm alu med 15mm glepa mellan alurören och siliconeslang över med rostfria klammer, så flexet borde bli minimalt.
Genomföringarna för kylarvatten till värmepaketet är nu förstärkt med 4lagers siliconeslang över den vanliga slangen.
Oljan i bakaxeln fylldes med castrol LSD 90.
Motorn fyllde jag med Redline 30WT raceoil.
Blingat till motorn med ballt blå justerbara kamdrev.











MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Det ser riktigt bra ut Micke! Snart redo för uppstart, bromsning o bilen klar att köra med i vår sen? Perfekt!
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Snyggt!
Hoppas bara att du inte får problem med slangen till vattenpumpen... den ser misstänkt ut som en okq8 slang.. väl beprövad "nödslang" och har fått utstå ett antal svordommar genom åren...
Om det är en metallfjäder som ligger lös innuti slangen så kan den funka bättre.. om inte, kasta bort den.
Hoppas bara att du inte får problem med slangen till vattenpumpen... den ser misstänkt ut som en okq8 slang.. väl beprövad "nödslang" och har fått utstå ett antal svordommar genom åren...

Gustav Sundberg
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
TotalkassaGustav skrev:Snyggt!
Hoppas bara att du inte får problem med slangen till vattenpumpen... den ser misstänkt ut som en okq8 slang.. väl beprövad "nödslang" och har fått utstå ett antal svordommar genom åren...Om det är en metallfjäder som ligger lös innuti slangen så kan den funka bättre.. om inte, kasta bort den.

Tydligen så förutom att de kan explodera så stör de flödet i kylsystemet

Dessutom är dom fula


Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Jag tycker också de är ganska fula, skulle köra med Volvo original slangar ist. KG har bl.a.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Är det möjligt att få lite recept på dina installationer "vilka komponenter använde du (kammar, kompressor, kompression, IC, laddtryck, bypass/dump, spjäll före/efter?
har testyat en hel del olika installationer å mecka med olika komponenter men som sagt aldrig fått det att lira riktigt bra.
testat på b200-b21-230
8v från oportade std toppar med std kammaxlar, till rejält masserade med vursting kammaxel,
16v både på orginal kammar och sopecial slipade (turbokammar igentligen)
resultat har blivit snarlikt i de flesta, riktigt bra ork från 3000 rpm ca sen maxeffekte/vrid runt 4000-4500 å sen tvärdöda efter 5000.
har testat i kobination med turbo dels serieladdning å sen i system där man kopplt bort laddtryck från kompressorn med hjälp av spjäll/ventiler å låtit turbon ta över all trykuppbyggnad, men även då verkar kompressorn sno för mycket effekt från veven , när man kopplar bort remmen och låter turbon arbeta själv så finns plötsligt ett helt nytt register på toppen (dvs över 5000)
den som funkat bäst motormässigt var i Jim nillson från boden (tror det finns en gammal projekttrpåd här på forumet.
en b230 med m90 kompressor drevad till runt 0.7 bar, sen nytt insug/xtraktor plus en hx52 (kan vart en liten 55a med minns inte exakt)
portad 531 med enem v16 kammaxel på den en ren serieladdning(turbon trycker in i kompressor)
den var stark som fasen i låga ocgh mellan registret på toppen sköt turbon på laddtrycket så körde runt 2.5 bar på insugert från 5000-7500 rpm.
TYVÄR satt ett megastrul sprut i den bilen vilket inte alls ville lira så den blev alödrig bra mappad, mentror den gav 400+ på hjulen trots att den gick uselt. bra register som fan ,

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Har du kört magnetkoppling på remskivan till kompressorn när du kopplar ur kompressorn?
Hur funkar det om turbon trycker genomkompressorn om den inte snurrar, går det bra iaf?
Låter som den smidigaste lösningen.
Hur funkar det om turbon trycker genomkompressorn om den inte snurrar, går det bra iaf?
Låter som den smidigaste lösningen.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
nej dem kompressorer jag byggt med (m45-m90-m112) har iongen sån kopppling, och jag vet inte hur pass en sån koppling orkar i längden med att ligga på/av ofta som det blir om man kör inspirerat/bana osv???
ska man köra med en sån i serieladdning så bör man ha ett bypassjäll som öppnas av laddtryck när det överstiger kompressorns drevning. i teorin funkar det, frågan är som sagt hur det blir i praktiken...
ska man köra med en sån i serieladdning så bör man ha ett bypassjäll som öppnas av laddtryck när det överstiger kompressorns drevning. i teorin funkar det, frågan är som sagt hur det blir i praktiken...
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Hur har du då kopplat bort remmen? Eller menar du ta bort remmen helt o bromsa med bara turbo?
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
precis, mappat den med kompressor/turbo å sen bara koppla bort remmen å testa dra igen.. man ser och känner stor skillnad även fast kompressorn bara följer med runt.. från typ 5000 rpm å uppåt blir det en väldig skillnad
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Då har du ändå låtit turbon blåsa genom kompressorn alltså och det funkar bra.
Dessa Eaton är väll 3 skovlar eller hur ser de ut? Den snurrar av sig självt när man matar kompressorn med övertryck?
Då borde det ju funka bra med någon slags magnetkoppling som styrs via en vanlig tryckvakt när laddtrycket i insuget precis överstiger vad kompressorn ger.
Kan dock inget om dessa magnetkopplingar som sitter på vissa kompressorer, har bara sett några st, men det borde gå att bygga ihop något även om det inte sitter på Eaton orginal.
Man kanske ska se upp så man inte övervarvar kompressorn också via turbons laddtryck då de har ett maxvarv lagren tål.
Dessa Eaton är väll 3 skovlar eller hur ser de ut? Den snurrar av sig självt när man matar kompressorn med övertryck?
Då borde det ju funka bra med någon slags magnetkoppling som styrs via en vanlig tryckvakt när laddtrycket i insuget precis överstiger vad kompressorn ger.
Kan dock inget om dessa magnetkopplingar som sitter på vissa kompressorer, har bara sett några st, men det borde gå att bygga ihop något även om det inte sitter på Eaton orginal.
Man kanske ska se upp så man inte övervarvar kompressorn också via turbons laddtryck då de har ett maxvarv lagren tål.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
nej nej, då måse man såklart använda bypassventil.
har testat det du säger då jag har blivit tvungen att köra till närmsta verkstad efter man skjutit kompressoremmen, (dvs motorn suger genom/turbo blåser genom stillastående kompressor)
blir ett fruktansvärt turbolagg och känns som man åker konstant på halvgas typ... hehe
har testat det du säger då jag har blivit tvungen att köra till närmsta verkstad efter man skjutit kompressoremmen, (dvs motorn suger genom/turbo blåser genom stillastående kompressor)
blir ett fruktansvärt turbolagg och känns som man åker konstant på halvgas typ... hehe
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
