Volvo 242 T6 -82 Race-ready
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!
många fiffiga lösningar och som du själv skrev om insuget, väldigt diskreta grejer !
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!
Du har inte en skiss på axeln du gjorde till vxl jiggen?
Om det nu blev rätt men efter att kollat igenom din tråd så verkade det så:-)
Det ser bra ut:-)
Om det nu blev rätt men efter att kollat igenom din tråd så verkade det så:-)
Det ser bra ut:-)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!
Tack! Kommer inte måla golvet invändigt något, inte denna säsongen iallafall. Det är ju grundfärg överallt även om det kan se ut som det är plåtrent.Hposth skrev:du ska inte måla bilen inuti innan först? ska bur i ?
fräsch bil![]()
MVH
Tack! Ja det verkar ju faktiskt bli rätt, det konstiga är att i alla trådar jag läst så har man fått förlänga uttrampscylinder och liknande men allt har passat från början för min del. Tur eller skicklighet?Joaba skrev:Du har inte en skiss på axeln du gjorde till vxl jiggen?
Om det nu blev rätt men efter att kollat igenom din tråd så verkade det så:-)
Det ser bra ut:-)

Var ju ett tag sen vi gjorde den jiggen, jag har den liggandes någonstans men jag har tyvärr ingen ritning kvar på den.
Gårdagens arbete bestod i att göra en hållare till huvudströmbrytaren då jag kommer placera batteriet i skuffen. Köpte en strömbrytare på Racetema modell större och modiferade lite så den passar i hållaren. Kommer även montera en ANL säkringshållare under hållaren för att avsäkra batteriet. Fick jag öva på att svetsa lite aluminium igen

Ska mäta lite i bagaget sen blir det till att tillverka en ny batterihylla också.
Re: Volvo 242 -82 Motor provmonterad!
Hej!Daniel Ireståhl skrev: Kapade även ner det gamla avgassystemet från 960 och tog de främre piporna för framtida avgasbygge, såg att det sitter en mindre rör inuti det stora röret?! Det måste väl vara bra att få bort det smala röret för att motorn ska andas bättre, någon som vet varför man valt att göra så här från början?
Det är för att få en luftspalt så att avgaserna inte kyls lika mycket och därmed tänder katten fortare.
//Johan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!
Har hänt lite smått, bland annat har jag fixat nya fästen till fuelrailen. Svarvade en cylinder och tog sen en 5mm alu-plåt och bultade fast, sitter riktigt bra. Fick dock göra ett extra fästa i railen.


Fick klart adaptern för att ha två oljetrycksgivare, en till sprutet och en till mätarn. Endast en givare monterad på bilden.

Köpte mig även en M47 kardan från 740 också, eller ja det blev två
Stort tack till __Mackee__ här på forumet som gav bra pris på dem
Drog av stödlagret på den ena samt körde med roterande stålborste för få av den värsta rosten, kan ni se vilken

Är det nån som vet hur denna stödbussning sitter, den var lite demolerad på ena kardanen och tänkte köpa en ny. Så alla tips mottages för hur man får ut den.

Fick klart adaptern för att ha två oljetrycksgivare, en till sprutet och en till mätarn. Endast en givare monterad på bilden.
Köpte mig även en M47 kardan från 740 också, eller ja det blev två


Drog av stödlagret på den ena samt körde med roterande stålborste för få av den värsta rosten, kan ni se vilken

Är det nån som vet hur denna stödbussning sitter, den var lite demolerad på ena kardanen och tänkte köpa en ny. Så alla tips mottages för hur man får ut den.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 355
- Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
- Ort: Braås (växjö)
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!
Svetsa fast en draghammare ?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ
Ja det skulle man kunna göra. Jag tar nog och slipar ut den då det inte är särskilt mycket gods att ta bort. Hittade en ny del på ebukten för några kronor, tydligen är det samma i dem flesta BMW.__Mackee__ skrev:Svetsa fast en draghammare ?
Har suttit och caddat spakställ en del på sistone, ska utgå från det befintliga M45 spakstället. Det var inte tänkt att det skulle bli så avancerat till en början men det resulterade ändå i att en del prylar behövde tillverkas. Samtidigt känner jag för att göra det ordentligt från början, för om jag inte har tid nu när ska jag då få tid för det senare?
Den slutgiltiga designen blev såhär:



Så det var bara att ställa sig vid svarven och fräsen och gilla läget, och efter ett antal timmar senare kom jag fram till det här.
Balken är exakt samma storlek som den på M45 spakstället så tanken är att jag kapar det befintliga spakstället i lämplig längd och sedan svetsar på den nya.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ
perverst! 

16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ
Snyggt 

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ
Bevisligen.Robert Markström skrev:perverst!


- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ
Mobbing?



16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ
Fint arbete. Lika bra att göra det ordentligt på en gång. 

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ
Har du räknat, eller tänkt nåt speciellt på hur stora rörelser du får i reglaget? Synd om det är 500mm mellan ettan och tvåan 
Det är väl 12mm rörelse i ingående växelreglage på en ZF vill jag minnas.

Det är väl 12mm rörelse i ingående växelreglage på en ZF vill jag minnas.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ
Ja det stämmer att det är 12mm rörelse, alltså 24mm mellan ändlägena. Har räknat lite grann och det kommer inte vara 500mm rörelseTegheim skrev:Har du räknat, eller tänkt nåt speciellt på hur stora rörelser du får i reglaget? Synd om det är 500mm mellan ettan och tvåan
Det är väl 12mm rörelse i ingående växelreglage på en ZF vill jag minnas.

Har inte bestämt hur lång stickan blir ännu, det får bli justering på plats. Jag har förlängt undre delen med 15mm än bmw original växelförare också, så utväxlingsförhållandet blir lite mer gynnsamt.
Det bör landa någonstans runt 80-100 mm mellan ändlägena i slutändan.
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ
Vad har du för längd på undre delen då? Jag har aldrig haft ett original spakställ till min, så har ingen aning om hur det är 

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
