Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

super7 skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag kommer att sälja dessa kammar under eget namn men jag slipar inte själv utan jag samarbetar med olika kamaxelslipare.
Varför blanda in flera olika kamslipare när Gunnar L finns i stan?

//Nisse
jo gunnar är en jag samarbetar med men det fins andra duktiga slipare i detta långa land också som jag samarbetar med.
jag har köpt och håller på att beställa flera olika 16v kammar av GL racing just nu av han som ska testas ut i olika motorer.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor aug 27, 2009 11:33 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Tänkte snabbt gå igenom lite av vad jag nyligt har lärt mig om volvos 8v kammar, jag skippar grundläggande snacket om duration, lyft, nock vinklar och överlapp då det fins skrivet på många andra ställen och istället konsentrerar vi oss på nockens utformning.

Jag vill poentera att allt är mycket svårare än detta och detta bara är lite grundläggande saker jag tittar på och siffrorna bara är ca siffror som gäller till volvo8v rödmotorn.

Vi börjar med att utvärdera några termer och ungefär vad det är....

Bascirkeln är delen av kammen där man mäter ventil spelet

Rampen är delen av kamens nock som försiktigt lägger an ventilspelet.

Flanken är delen av kammen som trycker iväg lyftaren mot max lyft

Nosen är den delen av kammen där man har mest lyft och där lyftaren byter ritning.

Displations curvan är en kurva där man ser lyftet VS durationen och arian som nocken utgör.

Velocity kurvan eller rörelsen i mm per grad har stor betydelse på hur stor tryckare men behöver.

Peak open/close Accelerations kurvan är hur mycket velocityn ändras per grad när ventilen öppnar och stänger.

Peak nose accerlation är den negativa acc man har då lyftet vänder.

Här ser man sambanden mellan lyft, duration, acc och velocity (tyvärr tum/grad)
intresant är hur kort tid man kör full fart på lyftarn innan man måste börja lungna ned lyftaren före vändningen
Bild

vad har då betydelse för vad och är viktigt på vilken motor?

Den som varit med på detta forum har säkert följt problemen vi hadde med magnus boströms catcam ( här är den tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 88&start=0 )

nu med lite faciet i handen efter många tester med andra liknande kamaxlar så är det accelerationen som skiljer mot den och en kam med bättre hålbarhet. (jag säger inte att den är helt kass då den säkert fungerar bra på en lågvarvig sugmotor med lätta ventil delar men den va inte bra till turbo)

catcams kammen hadde peak open/closing acc (symetrisk) på nära 0.030mm per grad och det är extremt agresivt då jag märkt att många andra mer beprövade liknande kamaxlar ligger på 0.018-0.023mm/grad.

Ett annat sätt att se hur hårt rampen bryter upp ventilen är att jämföra durationen från 0.40mm till 1.25mm i det fallet 303 minus 280= 23grader.

En annan kam som jag håller på att testa för turbo och 37mm lyftare har en peak open acc på 0.0240/0.020closing (Osymetrisk) och den har 331-277=54grader den ska nog hålla mycket bättre och ändå ha aria så det räcker för relativt höga rpm.

Nämnvärt är också att varvtalet också är en viktig parameter då man ser en standard kam att volvo kör rätt agresivt acc men ska kammen bar varva 6000rpm max kan den va rätt snabb i accet.
En V kam jag testat ligger på ca 0.027mm per grad i peak acc men det ställer inte till med problem på de varvtalen eller de cylindertrycken vid avgasöppning.

Peak nose -acc värkar ligga mellan 0.006 till 0.014 mm per grad och bestämer nog mest hur lyftaren ligger kvar runt kammen då max lyft paseras.

MaxVelocityn man kan ha på en viss dim kan beräknas med formeln...

0.00848xdim= max mm/grad
nåra exempel.....

B20 21.38mm = 0.0181

std 33mm ventilbrika= max 0.028mm/grad

37mm heltryckare= max 0.0314mm/

EVO 42mm =0.0356mm/grad

Men som allt annat så är det ingen exakt vetenskap då man alltid kör en viss del av nockens brädd utanför lyftarn på max velocity jag har hört nämnas mellan 50-80% av brädden lite beroende på servis intervall på motorn.

Här ser man att det är velocityn som sätter begränsning på hur nära kanten man kommer
Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön aug 30, 2009 4:09 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

:thumbright:
Nu blev man ju lita klokare i Kam världen :)
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

Bara en tanke: bör inte detta ligga under avancerad motorteknik, den här delen är väl med tänkt för byggen/projekt?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Det är väl mer en reklam-tråd för vilka tjänster jens kan erbjuda?
Blir det mer fördjupade avancerade diskussioner om nånting så går det lätt att i efterhand klippa ut den delen och placera det i en ny tråd så man kan fortsätta där
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Pitebo skrev:Bara en tanke: bör inte detta ligga under avancerad motorteknik, den här delen är väl med tänkt för byggen/projekt?
jag ska skriva och testa lite till sen så gör jag som du säger och lägger det på avanserade få vi se om det blir nått snack om det.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Här är en beskrivning av de första nya STS kammarna jag kommer sälja.

De kommer att bearbetas på nya volvo orginal stommar, så kallade chillcast ämnen som anses va de bästa.

Som tillval kan man få med en komplett uppmätning av alla åtta nockarna och dess interna placering mot varandra.

Priserna på de tre kammarna ligger runt 3995 med ny stomme med valfri bascirkel och ca 1895kr med ny stomme men kring 32mm bascirkel (inga inbyten krävs)

Jag håller också med hjälp av grabbarna på Lobe-tools på ta fram en motor olja speciellt lämplig till dessa motorer och kamaxlar som jag kommer att rekommendera med mina kamaxlar. (mer om detta framöver)

"STS 237" heter den första kammen och är en förkortning på "sävar turbo site" och sen durationen vid 0.05" tum lyft (som jag tycker beskriver kamen bäst på tre siffror) och sen kommer nog nockvinkeln stå där också som den är slipad på.

STS 237 är en snäll gat kam som ger mer effekt än volvos A, M, T kammar från riktigt låga varv till ca 6500rpm på en bra motor lite högre rpm också.

den har fint vakuum och snygg tomgång och den passerar avgasrenings kontroller lätt om motorn är i ordning.

Durationen vid 0.4mm ventilspel ligger på 266grader och max lyft på ca 11.2mm.

Den utnyttjar 31.2mm av lyftaren.

den har rätt snabb öppning och stängning som är bra då man vill ha fina lågvarvs egenskaper men ändå få bra topp effekt.

den är slipad på bästa grund stommen och den har avfasade kanter och standard 36.0mm bascirkel så den lätt ska kunna sättas i en original topp eller en lätt tillfixad. (ca32.2mm på den mindre stommen)

Man klarar sig med standard fjäder då man inte ska varva mer än volvos varv stopp (6300RPM) men om man ska köra riktigt hårt så rekommenderas värre fjädrar.

jag kommer att ha två grund nock vinklar i lager, en mer anpassad till sugmotorer och turbos med lite lägre avgastryck på 112grader och en till små turbo bilar på 114grader.[/b]
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons mar 03, 2010 6:51 pm, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Den vassare "STS 247" ligger i gräns landet mellan gata och race och kan användas till många olika motorer och varvtals områden men om man ska säga ett rekomenderat område så ligger det mellan 2800-7300rpm på en bra motor och kanse 400rpm till på en ricktigt fin motor.

Den har en vintilspels duration på effektiva 284grader vid 0.40mm spel och 247 grader vid 1.25mm spel (rekomenderat ventilspel 0.35mm min 0.30 max 0.40.

Den har lite ruppig tomgång med singel spjäll men den går ändå ricktigt fint då allt runtomkring är utsjusterat.

den har rätt snabb öppning och stängning som är bra då man vill ha ricktigt brätt vridmoment registe men ändå få bra toppeffekt.

Den lyfter lite drygt 12mm och den bör användas med nån typ av bättre fjäder beroende på användnings området (jag hjälper dig med det vid köp)

Den fins i lager med två nockvinklar i lager 112-114
bascirkeln ligger på ca 30.5mm och då rekommenderar jag ca 2.7mm lach caps som jag säljer då hamnar man nära samma spel som på orginal kamaxelns bascirkel (36mm)

kammen utnytjar 31.6mm av lyftaren (lite mer än många andra trim kammar men inte för nära den farliga kanten för de effktern och varvtalen det rör sig om)

STS 247 kammaxeln med 114nock vinkel har 2.25mm lyft (112 nock har 2.50mm) då den står nollad på veven med lika mycket lyft in och ut på överlappen räknat med noll ventilspel (dra från ditt ventilspel för att få rätt mått när allt är monterat)

kamaxeln slipas på en ny hård stomme. pris 1890kr
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons mar 03, 2010 6:53 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Den vassaste STS kammen för tillfället är "STS 276" som inte direkt är för gat bilar med singel spjäll då den är Vass :twisted: men de som vill ha max ur sin motor så går den med lite vilja att köra på gatan också.

Kammens nockdesign har en lagom avvägnig mellan agresivitet och hålbarhet i utformningen som lämpar sig för vassa turbo motorer med mycket rpm.

Kammen utnyttjar ca 30.5mm av lyftaren (lite extra säkerhets marginal behövs vid extrema effekter)

Duration vid 0.40 ventilspel är 308grader och lyftet 12.6mm.

Den klarar Co halten i bilprovningen på bilar äldre än 1975 men hur det går på de nyare bilarna med strängare krav vet jag inte?

Detta är en kam som ger effekt på lite högre varv mellan ca 4000 upp till över 8000rpm men den ger ändå väldigt bra vrid eller ska jag säga fyllnadsgrad på ett väldigt brett område, baksidan är en rupppig tomgång på låglast och lite svag på riktigt låga rpm.
hållbarheten vid bruks körning är dock inga problem rätt monterat och tillsammans med rätt prylar så så håller den i många tusen mil.

Detta är kam typen vi har kört framångsrikt på många vassa STS 8v volvo turbo bilar som magnus boström 9.50/228km/t amazon, bröderna halins super sjua 9.42/243km/t och många andra STS bilar.

Med ett väl designat turbosystem och motor koncept så är inte 700+Hk nått övre tak. vid köp så hjälper jag gärna till med tips på grenrör, insug, turbo, toppar, ventilfjädrar och vidare....

nock vinklar, bascirklar mm custom beställes men de vanligaste kommer jag försöka att hålla i lager för snabb leverans. (vanligast blir nog 112 nock och 34.5mm bas cirkel?) (ca 29.6mm omslipad på lilla stommen)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons mar 03, 2010 6:55 pm, redigerad totalt 4 gång.
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Fränt kan jag bara säga! Kommer du att saluföra någon all out racingprofil på b20-kammar? :twisted: :headbang:
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

STS 269

lämplig till vassa gatbilar där man vill ha mycket effekt men ändå lite snyggare låglasts egenskaper än med 276 då man använder enkelspjäll.

duration vid 0.40 ventilspel 301grader.

lyft 12.2mm.

kammen utnytjar 31.8mm av lyftaren

kan slipas på de små stommarna ca 31mm bascirkel

det finns flera exempel på turbo bilar som kört mitten nior med liknande kamaxlar under 2 bars laddtryck. hållbara och enkla att instalera :thumbright: klarar 8000rpm med mina inner fjädrar.

när det gäller vassare kamaxlar så säljer jag kamaxlar allt från färdiga katalog art nr till super custom profiler skräddar sydda just för din motor från AGAP och GL-racing. ring, pm eller maila för pris.

Urban Lindström skrev:Fränt kan jag bara säga! Kommer du att saluföra någon all out racingprofil på b20-kammar? :twisted: :headbang:
det kommer säkert också , gunnar L har det mesta från Nisse hedluns och BOA i sit sortement så det går att få fram antigen via gunnar direkt eller så hjälper jag dig. jag är också återförsäljare för AGAP som har de nyaste och bästa B20 profilerna.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis apr 13, 2010 3:31 pm, redigerad totalt 8 gång.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Hmm, Blev lite intresserad av STS 247.

Hur tror du den skulle lämpa sig med ett B230FT original orört block med portad, mirafräst 531 topp med 38mm avgasventiler och original för insug med egenhändigt svetsat grenrör med T04B turbo och original insug?

Och hur ligger en sån kam prismässigt om man väljer att slipa om en kam?
Chevelle SS -65
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Når er STS 237'en klar til salg..?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

SWR skrev:Når er STS 237'en klar til salg..?
jag har ett par bestält men jag måste nog beställa fler direkt. ca en vecka bort då.

stener jag kommer med svar i morron.

det fins ca priser längst upp vid beskrivningen av STS 237 kammen.
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

har du nån sts 276 hemma?
Skriv svar