Mattes 242 - Åmsele

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Granli
Lite mer laddtryck

Inlägg av Granli »

hefti! rå sleeper 8)
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Hur ser ditt grenrör ut, finns det möjlighet att få se en liten bild, behöver lite tips till min bil. :wink: :wink:
Mattias wikberg
Forumsberoende

Inlägg av Mattias wikberg »

ricken skrev:häftigt åk. Hur mycket effekt tippar du på att du har :twisted:
tack, jag har ingen g-tech eller nå att kolla effekt med så jag vet då inte men kopplingen duger då inte till mer än 1 bar hursomhellst

Mats_L skrev:Hur ser ditt grenrör ut, finns det möjlighet att få se en liten bild, behöver lite tips till min bil. :wink: :wink:
Jag har tyvärr ingen bild just nu men kan kanske ta nån till helgen då jag ska riva ur motorn om jag får tid och börja fixa för besiktning
Mattias wikberg
Forumsberoende

Nu har man byggt ihop nya motorn inför sommarn, Det blev b23 den här gången, messt för att få lite högre komp än va det var med b21an.
monterade även dom omslipade kammarna.

ny turbo blev det ochså en hx50 med 25ans avgashus vilket är lite väl stort men jag ska skaffa ett mindre hus till den senare.

Det enda jag har ågren över är om man skulle köpt en högflödes oljepump och monterat nu när motorn ändå är lös.

Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Fränt!

Skaffat nån stadigare låda?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Mattias wikberg
Forumsberoende

jo jag har en bmw 525tds låda som är isärkapad och ska ihop med en volvosprängkåpa, bara själva svetsfogen som saknas just nu. Blir en 618 tryckplatta till det som tydligen ska palla 700nm med sinter. Då kanske man kan börja ställa på laddet lite igen.
frittjoff
För mycket laddtryck

Inlägg av frittjoff »

ett hett tips är att du ska passa dig för att varva högre än vad du gör redan. jag själv hade inte kört högre än 7500.

Hydraliska lyftare har en tendens att börja "flyta" vid 7500++ och ventilsallad är ingen höjdare.

annars grymt projekt! riktigt trevlig bil bara fälgarna som avslöjar den :thumbright:
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

kollat efter stumma tryckare?
jag har ett gäng ligger hemma från en ford som verkar passa.
skicka PM om du vill veta mera.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Mattias wikberg
Forumsberoende

frittjoff skrev:ett hett tips är att du ska passa dig för att varva högre än vad du gör redan. jag själv hade inte kört högre än 7500.

Hydraliska lyftare har en tendens att börja "flyta" vid 7500++ och ventilsallad är ingen höjdare.

annars grymt projekt! riktigt trevlig bil bara fälgarna som avslöjar den :thumbright:
ok tack för tippset. det hadde då inte slagit i nått i sommras i alla fall så 7500 funkar nog bra, syntes då inget på kolvarna eller ventilerna i alla fall
jag har inte tänkt varva mer just för tillfället. Det blir nog senare med en mer portad topp samt ett insug som är matchportat mot toppen.
Mattias wikberg
Forumsberoende

Nu har man varit och besiktat pärlan. Gick bra inga 2or endast hög co men det justerade dom åt mig på platts. Trevliga gubbar på norsjö bilprovning.
Nu har motorbytet alltså börjat, blir lite ombyggnationer pga bmw lådan men det ska nog inte va nå bekymmer.

Min omsvettsade låda, inte direkt högglanspolerad men funkar nog ändå
Bild

å motorn just innan insättning
Bild

fan va härligt å bli klar innan sommaren, inte ofta det händer. Nu kanske man har tid å fixa lite väghållning å sånt. ska bli kul å se om man hinner få nått ladd innan varvstopp med denna turbo. Har även beställt delar till ett nytt insug, dom är ju så satans små orginalrunnersarna så då kanske den blir lite mer varvvillig.
Användarvisningsbild
Nicke Lindgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Nicke Lindgren »

Mattias wikberg skrev: Bild

Bild
Tala om före och efter bild. Snyggt!
:lakrits:

/Nicke
Karl Buchka
Forumsberoende

Inlägg av Karl Buchka »

Grym sleeper!

Snabb fråga. Toppen du hade till B21:an, var den från en B234 eller en B204?
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Mattias wikberg
Forumsberoende

Snabbt svar toppen var från en b234 men jag använde b23toppackning trotts b21 blocket. b21 packningen var för liten för förbränningsrummen
dalkarl
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dalkarl »

Tjo har du nått kort på intercoolern monterad
Volvo 944 91
Chevrolet 2500 94 4x4

Fick ett bra läkar utlånde ha sa att jag var vig som en gipsad huggorm :)

http://www.maskinisten.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.itsallfun.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mobackenracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias wikberg
Forumsberoende

I helgen så slängde man på bilskrället nå slicks och åkte till EDPS i pite. Var lite nervöst då jag alldrig provat förut men de gick ju vägen ändå.
Bästa tiden blev 12.20 med en slutfart på 182km/h, 60 fot låg på 1.88 så de var en gode kass start. hadde nog kunnat bli en 11 under dagen om inte kopplingen sagt upp sig. nått har hänt så den frikopplar inte ordentligt vilket gjorde de typ omöjligt att växla.
Upptäckte även att det behövs lite nya bussningar i bakvagnen bakhjulen ville till att studsa lite.
behöver ochså en ny bakaxel med högre utväxling, jag var tvungen att lägga i 5an en bit innan målgången. Det hade ju varit fint om man klarade sig med 4an över mål.
Men kul var det i vart fall

Bild
Skriv svar