Mattes 242 - Åmsele
-
- Forumsberoende
tack, jag har ingen g-tech eller nå att kolla effekt med så jag vet då inte men kopplingen duger då inte till mer än 1 bar hursomhellstricken skrev:häftigt åk. Hur mycket effekt tippar du på att du har
Jag har tyvärr ingen bild just nu men kan kanske ta nån till helgen då jag ska riva ur motorn om jag får tid och börja fixa för besiktningMats_L skrev:Hur ser ditt grenrör ut, finns det möjlighet att få se en liten bild, behöver lite tips till min bil.![]()
-
- Forumsberoende
Nu har man byggt ihop nya motorn inför sommarn, Det blev b23 den här gången, messt för att få lite högre komp än va det var med b21an.
monterade även dom omslipade kammarna.
ny turbo blev det ochså en hx50 med 25ans avgashus vilket är lite väl stort men jag ska skaffa ett mindre hus till den senare.
Det enda jag har ågren över är om man skulle köpt en högflödes oljepump och monterat nu när motorn ändå är lös.

monterade även dom omslipade kammarna.
ny turbo blev det ochså en hx50 med 25ans avgashus vilket är lite väl stort men jag ska skaffa ett mindre hus till den senare.
Det enda jag har ågren över är om man skulle köpt en högflödes oljepump och monterat nu när motorn ändå är lös.

-
- Forumsberoende
kollat efter stumma tryckare?
jag har ett gäng ligger hemma från en ford som verkar passa.
skicka PM om du vill veta mera.
jag har ett gäng ligger hemma från en ford som verkar passa.
skicka PM om du vill veta mera.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- Forumsberoende
ok tack för tippset. det hadde då inte slagit i nått i sommras i alla fall så 7500 funkar nog bra, syntes då inget på kolvarna eller ventilerna i alla fallfrittjoff skrev:ett hett tips är att du ska passa dig för att varva högre än vad du gör redan. jag själv hade inte kört högre än 7500.
Hydraliska lyftare har en tendens att börja "flyta" vid 7500++ och ventilsallad är ingen höjdare.
annars grymt projekt! riktigt trevlig bil bara fälgarna som avslöjar den
jag har inte tänkt varva mer just för tillfället. Det blir nog senare med en mer portad topp samt ett insug som är matchportat mot toppen.
-
- Forumsberoende
Nu har man varit och besiktat pärlan. Gick bra inga 2or endast hög co men det justerade dom åt mig på platts. Trevliga gubbar på norsjö bilprovning.
Nu har motorbytet alltså börjat, blir lite ombyggnationer pga bmw lådan men det ska nog inte va nå bekymmer.
Min omsvettsade låda, inte direkt högglanspolerad men funkar nog ändå

å motorn just innan insättning

fan va härligt å bli klar innan sommaren, inte ofta det händer. Nu kanske man har tid å fixa lite väghållning å sånt. ska bli kul å se om man hinner få nått ladd innan varvstopp med denna turbo. Har även beställt delar till ett nytt insug, dom är ju så satans små orginalrunnersarna så då kanske den blir lite mer varvvillig.
Nu har motorbytet alltså börjat, blir lite ombyggnationer pga bmw lådan men det ska nog inte va nå bekymmer.
Min omsvettsade låda, inte direkt högglanspolerad men funkar nog ändå

å motorn just innan insättning

fan va härligt å bli klar innan sommaren, inte ofta det händer. Nu kanske man har tid å fixa lite väghållning å sånt. ska bli kul å se om man hinner få nått ladd innan varvstopp med denna turbo. Har även beställt delar till ett nytt insug, dom är ju så satans små orginalrunnersarna så då kanske den blir lite mer varvvillig.
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
-
- Forumsberoende
-
- Forumsberoende
Tjo har du nått kort på intercoolern monterad
Volvo 944 91
Chevrolet 2500 94 4x4
Fick ett bra läkar utlånde ha sa att jag var vig som en gipsad huggorm
http://www.maskinisten.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.itsallfun.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mobackenracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevrolet 2500 94 4x4
Fick ett bra läkar utlånde ha sa att jag var vig som en gipsad huggorm

http://www.maskinisten.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.itsallfun.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mobackenracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
I helgen så slängde man på bilskrället nå slicks och åkte till EDPS i pite. Var lite nervöst då jag alldrig provat förut men de gick ju vägen ändå.
Bästa tiden blev 12.20 med en slutfart på 182km/h, 60 fot låg på 1.88 så de var en gode kass start. hadde nog kunnat bli en 11 under dagen om inte kopplingen sagt upp sig. nått har hänt så den frikopplar inte ordentligt vilket gjorde de typ omöjligt att växla.
Upptäckte även att det behövs lite nya bussningar i bakvagnen bakhjulen ville till att studsa lite.
behöver ochså en ny bakaxel med högre utväxling, jag var tvungen att lägga i 5an en bit innan målgången. Det hade ju varit fint om man klarade sig med 4an över mål.
Men kul var det i vart fall

Bästa tiden blev 12.20 med en slutfart på 182km/h, 60 fot låg på 1.88 så de var en gode kass start. hadde nog kunnat bli en 11 under dagen om inte kopplingen sagt upp sig. nått har hänt så den frikopplar inte ordentligt vilket gjorde de typ omöjligt att växla.
Upptäckte även att det behövs lite nya bussningar i bakvagnen bakhjulen ville till att studsa lite.
behöver ochså en ny bakaxel med högre utväxling, jag var tvungen att lägga i 5an en bit innan målgången. Det hade ju varit fint om man klarade sig med 4an över mål.
Men kul var det i vart fall