Volvo P1800 -67

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

taz82 skrev:Den här karossen har ingen talan!
Rambalkarna är 30cm kortare på ena sidan.... Det är så mycket rost att vi pratar om att
bygga bil snarare än att renovera på vissa ställen... Därför tänker jag inte ta hänsyn till
att det är en P1800... Det FINNS ingenstans att sätta stötfångarn fram alls, det är borta
krängningshhämmare hänger helt i luften på ena sidan för att rambalken är borta....
golvet behöver bytas hela.... Trösklarna är skrot.. Och Torpeden har även den sett sina
bättre dagar.... Därför byter jag hellre än att försöker orginalrenovera på en busbil!
heh ja då är det ju en annan femma :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
taz82
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Idag har det hänt lite, jag fick ett ryck och gick berserker med tigersågen.
ALLT som inte var bärande eller satt fast togs loss i stora partier. A och B stolpe, tröskel och golv orörda såklart.
Framskärmarna var lösa i nederkant, bakskärmarna satt inte fast i hjulhusen eller nederkant heller, mittpartiet bak
var helt löst i nederkant så ingen av dessa delar gjorde någon nytta mer än att få mig att sucka och tycka det suger.
Nu är massor med brunt borta som var ivägen. Nu kommer man åt att laga !

Bild
Bild
Bakskärmarna åkte dit pepparn växer (ett stycke per sida + ett stycke för mitten)

Bild
Dörrarna demonterades

Bild
Framskärmarna åkte också av!

För att vara improviserade snitt är jag mycket nöjd. Jag hittade tennspackelställena
och snittade där. Nu kommer jag åt att laga bilen. Att få tillbaka dessa delar är peanuts i sammanhanget!
som ett pussel.....

Bild
Bild
Bild
Bild
Började även lite försiktigt att städa rent golv, knacka och dammsög golven och balkarna.
Blev en tömning utav dammsugarpåsen efter att ha dammsugit i balkarna under förarsidan [thum]
Upptäckte också att balken under förargolvet inte sitter ihop med A-stoplen alls [thum] [thum]
Så det känns som det kan kvitta att man kapat aggressivt! Har pratat med min kusin, så jag kommer
ta in den på rikt/hjulinställning sen när det börjar bli dags o fundera på att helsvetsa o så.. Så kan man
korrigera den där. Att passa in dörrar blir ganska lätt nu när bakskärmarna är lösa, då går det att justera
lite där också. Gummi får stå för tätning av vatten o sånt sen....

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Här bak är det faktiskt inte värre än på "vilken 80-tals 240 som helst... Dock är ju tvärbalken framför
bakvagnsinfästningen riktigt hemsk. Men just här ovanför bakaxeln så ser det OK ut både under (ytrost)
och inne (inget alls vad man ser)

Har även hört mig för lite om hur rostlagning får göras: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43704
Stort tack till alla er som svarat i tråden ovan!

Nästa etapp blir att staga upp den innan jag välter den uppe på vagnen den ligger på så jag kan laga golv o balkar under utan att vara under eländet :D
Testade lite snabbt med svetsen idag... Riktigt härligt torr underedsmassa som brinner som en påskbrasa så det blir en del skrapa och göra rent under (var ju tvungen o testa iaf :))
TopNotch
Lite mer laddtryck

Inlägg av TopNotch »

Jag passar på att ge dig beröm för att du håller humöret uppe :thumbright:
Det var sannerligen ett riktigt råttbo du släpat hem.
Jag följer tråden med stort intresse och jag lovar att jag ska sparka dig i baken när uppdateringarna blir glesare :)
Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel
jos4561
För mycket laddtryck

Inlägg av jos4561 »

har alltid älskat p1800 men jag är ärligt inte avundsjuk på din rostlagning, sjukt mycke timmar innan the bottom e nådd.
men det är samtidigt skönt att se någon som orkar ta ett sånt objekt, istället för att den ska skrotas
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
THING
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av THING »

mmm det ser ut att finnas att göra för dig några helger framåt!.. men jag tror på dig ;-)

väntar på nya bilder med spänning ..
Volvo såklart.. morgon middag kväll...
taz82
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

TopNotch skrev:Jag passar på att ge dig beröm för att du håller humöret uppe :thumbright:
Det var sannerligen ett riktigt råttbo du släpat hem.
Jag följer tråden med stort intresse och jag lovar att jag ska sparka dig i baken när uppdateringarna blir glesare :)
Tacktack :) Jag ska försöka! Efter denna är besiktigad så har man kvitto på att man lärt sig svetsa iallafall :)
jos4561 skrev:har alltid älskat p1800 men jag är ärligt inte avundsjuk på din rostlagning, sjukt mycke timmar innan the bottom e nådd.
men det är samtidigt skönt att se någon som orkar ta ett sånt objekt, istället för att den ska skrotas
lite så jag ser det.. Jag gav 5000kr för den med framvagn och bakvagn samt rutor. Men får ganska ruttna lik på blocket för 40 000 som fortfarande behöver svetsas (fast inte lika mycket)
THING skrev:mmm det ser ut att finnas att göra för dig några helger framåt!.. men jag tror på dig ;-)

väntar på nya bilder med spänning ..
Bilder kommer! Det lovas. ska bränna en stödbur i karossen så jag kan välta den..
Och laga undertill.

Varför denna bil lagas är för att jag äger den, den har chassinummer och regnummer, jag har även kvar båda orginalplåtarna.. .Så det är inte bara ett ruttet
lik utan faktiskt något man kan besiktiga så fort den håller ihop!

Mvh. // Taz
mattew
För lite laddtryck

Re: Volvo P1800 -67

Inlägg av mattew »

Hejdär!Hur går det? Vad har hänt?
mw
Skriv svar