Rogges 142 -73 [Rostlagning och motorrenovering påbörjad]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jaha, så har man iaf fått igång skrotet.

rengjorde brytspetsarna och putsade blecket uppe på rotorn, så small den igång :D

sen hade jag ett vatten läck vid undre kylarslangen, o för att losa slangen var jag tvungen att lossa generatorn för slangklämman satt ju dumt till, det löste sig med polygrip då jag inte hade alla rätta vektyg med mej..

hittade hålet på slangen och kortade den efter att ha kollat hos AD center som inte hade nån slang hemma..hydroscand tyckte dom att jag skulle åka till, sagt o gjort, körde dit, dom hade en slang som skulle passa, men den kunde man i nte böja så mycket som jag ville, utan att knäcka den.. så det blev att korta den som satt där..

sen upp till syrran och säga att allt va ok nu, och bara fylla på vatten, så kunde vi köra hem.. den gick inte riktigt som den ska mistände på högre varv, måste ställa tändningen ordentligt.. sen på vägen hem de sista 4-5km så började den gå varm, så jag gasade på lite för att få både fartvind och bättre kyleffekt från fläkten, fick ändå inte ner värmen, men hem kom jag, sen väl hemma så löft jag på huven och kollade lite, mycket vattenånga, såg att slangen jag kortat blev lite väl kort och generatorn har legat emot och skavt upp ett nytt hål, så nu blir det ny slang från mekonomen..!!
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck

Inlägg av Dannelator »

Rogge skrev:så.. då var bilen ihopsatt, efter en del om och men..

jag började på fredags kvällen att sätta ihop den igen, toppen blev så fin så fin, ving var den innan med, men inte numer =) men jag satte ihop den, och fyllt på vatten så kom jag på att jag glömt byta oringar på vattenpumpen :oops: bara lyfta toppen igen, sen fyllde jag på vatten igen, det läckte ändå, då hade de glömt en o-ring när de packade sotningsatsen, fick tag i en packningssats till vattenpumpen på mekonomen i lördes, så idag var jag på det igen, böt vattenpump, och alla oringar byttes, läcker ingenting nu. =) så ställde jag ventilspelet och startade upp, lite läskigt var det! men den startade direkt

huuuu vad den låter illa, trodde den spikade, men det var bara ventilspelet, ställa det igen, varmkörning, efterdragning, ut o gasa, gick fint, tills jag kolla ventilspelet igen, allt var fint och sen skulle jag köra lite till, då började den gå lite dåligt, och sen mer och mer dåligt för att sedan stanna helt, försöka starta igen, gick inte, kolla gnistan, den var dålig, soppa fick den, letade fel ett tag tills jag provade med en annan tändspole från min amazon, gick inte ändå men när jag sedan bytte tillbaka så gick det :roll: hur fan gick det till!?

sen så skulle jag köra hem en kompis som bor typ 2-300 meter bort, då misstände den som fan, kom med nöd och näppe hem, sen dog den, och ville fan ta mej inte starta!

så nu står jag där, bilen död o skola imorn, kan inte åka, det är iofs lite positivt.. men orka va hemma, ska kolla upp lite mer imorn, kan va tändspolen eller brytarna, mer tips?

ska ladda upp lite bilder när jag får tid,
behävde du lyfta toppen för att byta pump?!? :roll:
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

nej, men jag hade ingen packning till vattenpumpen..så det blev enklast att lyfta toppen.. den var ju inte startad så..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jaha, efter att ha klabbat med bilen väldigt mycket den senaste månaden har jag äntligen fått hyfsad ordning på den,

den gick ju hem från halmstad, var in till mekonomen och skulle ha lang, de hade ingen, ad center hade ingen heller, så på ren chans körde jag till volvo o de hade fan ta mej en slang som nån hade beställt hem men inte hämtat ut den.. sen på med slangen och ut o köra, den gick ett tag för att börja gå dåligt igen, så har det hållt på så, fram och tillbaka, men nu drog jag mitt strå till stacken och köpte nya tändelar på ***tema, och nu går den bra som fan..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

hmm, så länge varade det roliga, jävla skit, helt omöjlig att starta när den e varm, och ja, bara skit..

att den är svårtstartad när den varm beror nog på ånglås i SU'n, så jag letar febrilt efter en fallfugge, en weber 36/36 eller i värsta fall en Zenith..

ska iofs byta till en stromberg idag, men hur kul e det!?

komm upp till macken idag, och var tvungen att tanka, men sen ville den inte starta, då kom det fram en trucker och frågade lite o så, och det visade sig att han haft en amazon med lite skoj saker i, tillräckligt med effekt för att kunna rita hela tvåan ut.. :lol: me like

jaja, hemma från skolan i 3 dar denna veckan är ju inte helt fel, även om det kasnke inte är så bra..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

så.... då har man testat med 2 olika SU och en strombergare, gick inge vidare, fick den att tända men inte att gå, så jag böt tillbaka till min vanliga gamla SU, lånade hem en batteriladdare och fortsätta pilla, gnista har den fått innan men kollade den igen iom att den inte tände, det var ingen gnista.. så byta tändspole till min gamla, så small den igång igen, man blir något konfunderad ibland, men nu går den, lite tveksam när man gasar, inget misständande alls men den låter inte som den brukar, tändningen ligger på 10g vid 600 varv (så låga varv har den aldrig kunnat ligga på innan utan att dö) med bortkopplat vacuum, blir nog brytarlöst snart..

har även en weber på gång så det blir lite bättre drag.. sen ivår blir det att byta kam och porta toppen..

sen har vi ju fått snö nu :lol: så jag har meckat som en tok för att få den o gå, och nu när den väl gick så var man ju tvungen att sladda, en sladd sen har man snurrat 180grader och stog halvvägs ut på en åker :roll: hmm träna mera 8)
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Ecke »

Rogge skrev:jag har inte fått färgen än,
men jag tror det blir som så att jag slipar ner den gröna färgen så den blir matt o all klarlack e väck, sen på med ett eller två lager grundfärg, som täcker, och sen färgen, grundlack för att det gröna inte ska kunna lysa igenom lika lätt..

jaja långt kvar än, 4 veckor hinner man långt på..

lackeringen kommer ske på en kompis pappas jobb, men riktig lackbox o ugn osv.. får väl ta lite hjälp där då.
se till att inte ha allt för mycke "my" på lacken osv.. då spricker det aplätt.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

mjo, men lacken är lagd på jättetjock is just nu, får bli till våren/sommarn som jag lackar om den, och det har ju skitit sig med polarns pappas jobb så det får bli roller..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

att motorn inte lär som den skulle var nog pga att den gick på brukar, men det löste sig imorse efter lite gasande så gick den mycket bättre sen, men lite problem är det fortf. bla att den gärna dör när man rullar fram i korsningar oså på tomgång, beror nog på att luften den suger i sig är för kall så det fryser i förgasaren, och förvärmingsspjället jag har är kasst, det öppnar inte som det ska, så det kör jag utan,

men jag köpte nya stift och tändkablar idag, snygga blåa tändkablar :D men så skulle jag in i garaget för att få lite bättre lyse och för att jag skulle byta kabeln mellan batteri och startmotor så den hade gått av innan och var ihop tvinnad och lindad med eltejp (seriöst?), jag startar bilen och ska gasa lite, då åker gaspedalen rakt ner i golvet, humm, har haft lite problem men att gaslänkaget hoppar ur ibland men trodde det var avhjälpt, men öppnar huven och kollar, jaha, gasvajern e av! :evil: fan jävla skit, har de nån sån på mekonomen? de måste iaf kunna ta hem, o det fort, kan bli skjutsad av mor imorn men på onsdag måste jag köra själv!

körde över hallandsåsen hem idag, från praktiken (har totalt 10 veckor nu på hösten) och lite jobbigt var det för så fort man gasade släppte det, sen såg mani nget pga att det blir ju frost på rutan, det är fullt normalt, men det är jobbigt att behöva skrapa rutorna på påde utsidan och insidan :roll:

sak lägga igen lite hål i golvet och köpa en kupevärmare så man kan bli av med det problemet iaf!
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

så.. då är man ägare av en weber 36/36, den kom idag, gasvajern köpte jag igår, så imorn ska det skruvas så man kan köra på fest :D

det sak bara kapas loss ett grenrör, fundera ut hur länkaget ska monteras och sen ska allt monteras.. sen sak jag ut o sladda, men snön är ju inte kvar här längre, :( men det går nock ändån..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

snackade med en kille på praktiken idag, nyss.. och han förklarade hur det såg ut för honom..

Bild

så enligt honom..

så imorn ska det byggas reglage och sen ska den monteras tror jag kanske i helgen

Edit: har kommit på att staget som går från torpedväggen sitter ju fast på inuget.. :(

jobbigt!
jimmy persson
För mycket laddtryck

Inlägg av jimmy persson »

Rogge skrev: Bild
nu ser man riktigt att den är sänkt med..
Nja.. sänkt å sänkt tycker den ser gubbig ut.. Sänk mera :wink: :D
Här är en som är riktigt sänkt..iaf fram
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jo visst är det snyggt med mer sänkt, men först ska jag införskaffa en sänksats och utgå därifrån, vill ju ha lite terräng egenskaper.
ergu
Forumsberoende

Inlägg av ergu »

jimmy persson skrev:
Rogge skrev: Bild
nu ser man riktigt att den är sänkt med..
Nja.. sänkt å sänkt tycker den ser gubbig ut.. Sänk mera :wink: :D
Bild
och hur mår framvagnen på den????
jimmy persson
För mycket laddtryck

Inlägg av jimmy persson »

ergu skrev:
jimmy persson skrev: Nja.. sänkt å sänkt tycker den ser gubbig ut.. Sänk mera :wink: :D
Bild
och hur mår framvagnen på den????
Den har nog aldrig mått bättre :wink:
Bild
Skriv svar