Jag köpte på mig spjällhus från en M3:a via skroten för ett tag sedan, dom passade inte på motorn. Så jag tänkte göra en fläns och svetsa den direkt på orginalflänsen till motorn, och sedan bulta spjällen i den. Och sedan fästa trattarna med reduceringsslang på spjällen.
Så jag beställde nya nållager till spjällhusen då dom gamla var helt slut. Och ordnade en ny axel som får nya hål med mått som är överens med centrum på orginalflänsen. Får se hur det slutar.
volvo 3.0 24v
Re: volvo 3.0 24v
Volvo 244 - B6304
Re: volvo 3.0 24v
jag köpte spjällhus från en triumph 955i.. Passar nästan perfekt å tar nästan inget utrymme..
Ska även göra ventilurtag i kolvarna då block+topp är planat 1.5mm.. Lurar på att köpa ett extractor till en bmw m50 å byta flänsar, ska passa hyffsat.. sen efter de blir de 3" med en dämpare..
jag hoppas att den ger mer än org iaf ..
Ska även göra ventilurtag i kolvarna då block+topp är planat 1.5mm.. Lurar på att köpa ett extractor till en bmw m50 å byta flänsar, ska passa hyffsat.. sen efter de blir de 3" med en dämpare..
jag hoppas att den ger mer än org iaf ..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: volvo 3.0 24v
Satt och kikade runt lite ang: kamaxlar till dessa motorer, har funderat ett tag på råämneskammar men det drar ju iväg nått så fruktansvärt i pris.
Kikade sedan in på Enem och hörde mig även för vad det går att få fram för profiler ifall man vill slipa om sina kammar. Jag fick som förslag en profil som hette Z17 och isåfall måste gå med mekaniska tryckare. Jag som är helt grön inom ämnet förstår ju inte riktigt vart man kan ta sig med en sån kam, och om det är värt pengarna, eller om man bör gå på råämneskammar direkt istället, trotts priset.
Jag vill försöka nå runt 270-300 hk med min motor. Tanken i övrigt är separata spjäll, grenrör, större avgassystem, tillsnyggad topp osv.
Profilen på kammarna ser ut så här. http://enem.se/produkter.asp
Orginalkammarna ser ut så här https://bd3agw.dm2301.livefilestore.com ... jpg?psid=1
Någon som kan uttala sig nått om profilen som ungefär vet hur den skulle funka för att jaga effekt i dessa motorer..
Stor/liten skillnad, värt/ovärt pengarna osv?
Mvh Nicke
*EDIT
Såg nu att länken inte fungerade till Enem kammarna, men söker ni på Z17 får ni upp profilen.
276/276/104/106/10.8/10.8/2.7/2.2/ 0.25
Kikade sedan in på Enem och hörde mig även för vad det går att få fram för profiler ifall man vill slipa om sina kammar. Jag fick som förslag en profil som hette Z17 och isåfall måste gå med mekaniska tryckare. Jag som är helt grön inom ämnet förstår ju inte riktigt vart man kan ta sig med en sån kam, och om det är värt pengarna, eller om man bör gå på råämneskammar direkt istället, trotts priset.
Jag vill försöka nå runt 270-300 hk med min motor. Tanken i övrigt är separata spjäll, grenrör, större avgassystem, tillsnyggad topp osv.
Profilen på kammarna ser ut så här. http://enem.se/produkter.asp
Orginalkammarna ser ut så här https://bd3agw.dm2301.livefilestore.com ... jpg?psid=1
Någon som kan uttala sig nått om profilen som ungefär vet hur den skulle funka för att jaga effekt i dessa motorer..
Stor/liten skillnad, värt/ovärt pengarna osv?
Mvh Nicke
*EDIT
Såg nu att länken inte fungerade till Enem kammarna, men söker ni på Z17 får ni upp profilen.
276/276/104/106/10.8/10.8/2.7/2.2/ 0.25
Volvo 244 - B6304
Re: volvo 3.0 24v
Hej
Jag köpte precis kammar från ENEM med profil som heter P14.
Den är gjord för hydraultryckare.
Dom slipar på 3.0 kammarna och går ner till 30mm i bascirkel (original 32mm)
En klar fördel med den kammen är att den passar rakt i utan att byta fjädrar osv
lyfter 270 vid 0.10mmm och 231 vid 1.0mm
Bygger på sug 6a med individuella trattar
/ Mikael Öberg
Jag köpte precis kammar från ENEM med profil som heter P14.
Den är gjord för hydraultryckare.
Dom slipar på 3.0 kammarna och går ner till 30mm i bascirkel (original 32mm)
En klar fördel med den kammen är att den passar rakt i utan att byta fjädrar osv
lyfter 270 vid 0.10mmm och 231 vid 1.0mm
Bygger på sug 6a med individuella trattar
/ Mikael Öberg
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
Re: volvo 3.0 24v
Var o "bänkade" bilen dagen innan besiktningen blev "bara 178 Wheel HP omräknat till motor hästar 204 ungefär som original men som sagt om man hade spänt upp en 960 i bänken hade det varit intressant vad den hade gett
länk till Locost där jag har en bild på broms pappret.
http://forum.locostsweden.se/index.php? ... 5&p=148822
länk till Locost där jag har en bild på broms pappret.
http://forum.locostsweden.se/index.php? ... 5&p=148822
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: volvo 3.0 24v
Intessant tråd!
Triumph spjället som passar direkt, artikelnr? pris?
Triumph spjället som passar direkt, artikelnr? pris?
Re: volvo 3.0 24v
Spjällen kommer från Triumph daytona 675 köpte de via Ebay hos en MC skrot i USA mycket bättre priser där.
Fick svarva distanser mellan husen då cc måtten på insuget till Volvo motorn är större fock svetsa på armarna som kopplar ihop spjällen lika mycket som distanserna.
Priset kommer jag inte ihåg tror det var ca 1000kr för 2x3 spjällhus
Fick svarva distanser mellan husen då cc måtten på insuget till Volvo motorn är större fock svetsa på armarna som kopplar ihop spjällen lika mycket som distanserna.
Priset kommer jag inte ihåg tror det var ca 1000kr för 2x3 spjällhus
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080