Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Tackar tackar allesammans!! Jag har redan demonterat halva motorrummet och lyft motorn. Detta för att jag skulle byta motorkuddar till lite mjukare för att bygga bort lite vibrationer som kommer in i kupén. Nu är de på våg ihop igen men med de begynnande minusgraderna utomhus är det nog ingen större idé att åka ut med sommardäck..

Fredde o Mattias: Låter kanon!! Klart vi ska luncha/ ta ett fika / sammanstråla!
Grattis Fredde till den nya tjänsten!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Äntligen en lite uppdatering.
Sedan sist har jag bytt ut motorkuddarna till volvo740 kuddar för att minska vibrationerna inne i kupén. De 3mil jag hann köra innan snön föll var näst intill olidligt med ett DÅN i bilen vid vissa varvtal.
Med de nya kuddarna halverade jag det till en nästan ok nivå. Eftersom det är väldigt bra med ont om plats under huven på escorten sitter kompressorn endast 20mm från innerskärmen. Med de hårdare motorkuddarna rörde sig inte motorn mer än kanske 2mm vid full last. Skulle vara lite okul om den slog i innerskärmen så då säkrade jag upp motorns rörelse med en mjuk kudde i sidled. Verkar funka fint utan att oljud kommer in i bilen. Fästet på kompressorn är i rostfritt.
Även om jag halverat kupé volymen så räckte det ändå inte riktigt till för att det ska vara njutbart att åka längre sträckor i bilen utan kåpor. Så jag gav mig på avgassystemet.
rostfria system kan ju få lite skarpt ljud och denna är inget undantag. Med endast en "fullflödes U dämpare" och en raktigenom japps dämpare med 3,5" utblås var jag inte nöjd. Demonterade jappsdämparen och provmonterade en svart 300mm Simons dämpare på samma plats endast för att höra om det skulle bli någon skillnad. Kanske 15-20% lägre avgasljus på tomgång men gasade man "utan belastning i garaget" var det knappt någon skillnad alls. Så jag beslutade att jag inte orkade chansa att köpa en större rostfri "raktigenom" dämpare för att högst troligt bli missnöjd. Så jag gjorde något som jag aldrig tidigare gjort...
Jag offrade några få hästar för komfortens skull.... Snacka om att man börjar vara gubbe... :D
Dämparen är en sk. triflow dämpare från rakarör och är den dämpare som är "enl. säljaren" mycket effektiv men kan skapa lite mottryck vid höga flöden- Efter ett par timmars polering och montering bröt jag igång den....... Lät som en standard volvo 940GL på tomgång.. Klart effektiv!!
Med lite varv kom ändå den rostfria klangen fram, men i en helt ny, behagligare tappning.
Ljudvolymen inne i bilen har nu reducerats med kanske 70% från första provkörningen. Nu bör jag nog kunna njuta av bilen även till och från banan.
Passade också på att byta remhjul på kompressorn till en med lite mer behagligt laddtryck. :) från 0,55bar till 1,2bar gav nära 70 hjul hkr till. Karaktären på motorn förvandlas snabbt från jättepösig och ointresserad till lite mer "PÅ" med ett helt annat gassvar. Eftersom motorn även justerades till med denna remskiva hos robban på dynotech, så är ju även den mappningen klar. Som bonus så får man nu det grymt sköna kompressor tjutet när man pedalar i.
Vad som kanske bör noteras är att jag hade för lång rem till kompressorn vid bromsningen vilket resulterade i att remsträckaren bottnade vid 5500rpm och remmen gav ifrån sig ett mystiskt väsande och applicerade en fin gummirand på innerskärmen.. Den slirade kan man ju också säga. :)
Nu är det felet avhjälpt med en 15mm kortare rem. Man hör verkligen skillnad från förra remmen då motorn ilsknar till ordentligt på slutet vilket den inte gjorde förrut.
Rimligtvis borde den ge mellan 250 och 260 hjul hkr om den följer samma utveckling som med den andra remskivan. Enligt specarna borde kompressorn nu själa ca 40-45hkr från vevaxeln, vilket borde i sin tur betyda att motorn måste utveckla ca 320-330hkr i sig.
Jag hann köra den några svängar utanför garaget med denna setup innan snön föll. Och eftersom bilen väger 995kg + förare med dettta höga vridmoment över hela registret kan jag bara intyga att den är en pigg lite rackare som svara DIREKT som en storkubikare- läckert!!

En till liten uppdatering är en kylarmaskering i borstat rostfritt som förbättrar luftflödet genom kylarna + att det ser lite skojigare ut. Den risiga beggade grillen har fått sig en omgång med rikthammaren och färg burken. Långt ifrån perfekt men nu tar den iaf inte ner helhetsintrycket på samma sätt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av larsat »

Ser kanon ut det där, vore kul se en ordentlig film i vår o höra hur den låter!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Tänkte skoja till det lite med lite klibbor. Redan från början har jag kollat på Alan Mann racing escortarna när jag valde lackeringen. Eftersom min bil känns lite modernare rakt igenom bytte jag ut guldfärgen mot vit. Så jag tänkte återskapa lite av 1968 racing känslan med lite klibbor. Inte alls identiska men i samma anda som sagt.. Fortfarande saknas det några som inte kommit än.
Självklart måste man ha en co-driver till och från korvmojen :D Skitkul tyckte jag.. Marie hade en annan åsikt...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Toni »

Klart du ska ha klibbor och bry dig inte om att din tjej har synpunkter på sitt namn på dörren, alternativet kunde ju va en annan tjejs namn... 8)
Underbart modernt nostalgibygge!!! :thumbright:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Sådär ja, då var alla dekaler på plats. Inspirationen kom från Alan Mann racing escorten från 1968 med lite modifiering. Nu borde ju bilen gå MYCKET fortare!! :wink:
Vad tycks?
Tackar Nicklas på Libell.nu för enastående dekaler!!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av mrabarth den tor feb 14, 2013 11:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Brandt »

Vackert! :)
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Robin Olivi »

Vilken finish det är på allt! Snyggt. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Jonathan_ »

Fantastiskt vacker kärra! Det är ju helrätt rakt igenom, varken för mycket eller för lite. :thumbright:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Tackar tackar!! Kul ni gillar klibborna. :P
Tog en sväng förbi garaget och rullade bilen till avgasutsugen. Kopplade in datorn och gjorde lite kallstarts komp. justeringar. Den har känts lite svag innan den blivit varm och inte alls svarat på gas. Lite mer sås och lite mer accpump så blev det klart bättre.
Trist nog verkar bakre vevaxeltätningen fukta... Så det blev en sväng till Volvo och skaffade en ny packbox.
Det roliga i kråksongen är ju att det är ju så otroligt kul att meka ford så det gör ju inget..... :doh:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Gustav »

Snyggt snyggt! du brukar alltid få till en bra "look" på bilen :)
Roligt ändå, ja kollade lite tvärt på första bilden å tänkte att du kanske borde måla en smal svart rand mellan vita å röda fältet....
Nån bild senare så ser jag ju att det är precis vad du har gjort! mycket fint :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Tackar gustav! Du är verkligen observant!! :thumbright: Det är ju detaljerna som gör det. :P
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Johan Lindberg »

Sjukt fint bygge även om det är en bastard ;-)
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Pimpolainen »

riktigt genomarbetad,clean men ändå uppseendeväckande fin retrokärra!

dessutom med mer effekt än vad man kan ana.....
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av abris »

I vanlig ordnig ett finfint arbete :thumbright: :thumbright:
Hatten av.

//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Skriv svar