Aha.. jo det är en lösning.Henrik Braun skrev:Man kopplar så för att slippa resistorer och för att slippa p&h drivsteg. Jag har seriekopplat mina gamla 1680cc som jag kör på 4 bar på min 1020hk S38, går hur fint som helst. Skiljer 20 celcius på avgastempen mellan cyl på full gas.
Känns lite snålt blandat med lathet om man har utgångar som räcker i antal på boxen.
Nu har du tur som fått det att funka.
Men,, folk som håller på med stereo är mycket insatta i hur spolar fungerar under drift(talspole i en högtalare) och hur det blir fasförskjutningar och impedansändringar.
Det gäller att ha kräm i slutsteget för att 'överkomma' dessa problem.
tänk såhär: en högtalare är inget annat än en 'bakvänd mikrofon', med andra ord så skapar juh magnetfältet själv en ström i spolen då den åker genom magnetfältet, (denna ström ger en slags 'motkraft' till slutsteget,enkelt samt väldigt kort förklarat.)
Man kan således använda en högtalare som mikrofon... inte så optimalt.. men det funkar.
slutsteg i detta fall = drivstegen till spridarna
högtalare i detta fall = spridarna
Edit:
Jag kör 25W 4ohm motstånd på varje spridare i min maskin, de kostar inte många kr på elfa.
Jag har dessutom inget peaknhold steg i boxen, bara 4st 4Amp utgångar till spridarna.
Det funkar kalas.
märker bara av 1680cc akilleshäl, inte helt perfekta i öppningstider under 1.7ms.
Men dock har jag märkt att man kan få det mycket stabilare om man kompenserar mot volt, alltså millisekunder deadtime vs volt.