Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Du kan se filmer från banan i eftersnackstråden på Rejsa:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=88263
Som du ser handlar det om runt 1 minut och 28 sekunder med valfri Ford (Focus Flexifuel eller Cosworth...).
Gustaf
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=88263
Som du ser handlar det om runt 1 minut och 28 sekunder med valfri Ford (Focus Flexifuel eller Cosworth...).
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Jäkligt fint bygge, har följt tråden från start. Har själv en original MK1:a som står och väntar på omvårdnad.
Jag har 4st Compomotive fem-ekrade 7x15tum, et 19, 4x108 ... kanske skulle vara lämpliga för lekdäck/ slicks på din Escort.
Känner en kille som har 4st 15 tum rallycross slicks till salu, tror dom var oanvända.
/Mvh Jonas, Skellefteå
Jag har 4st Compomotive fem-ekrade 7x15tum, et 19, 4x108 ... kanske skulle vara lämpliga för lekdäck/ slicks på din Escort.
Känner en kille som har 4st 15 tum rallycross slicks till salu, tror dom var oanvända.
/Mvh Jonas, Skellefteå
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Tackar tackar, kul att du gillar min escortflicka!!
Ahh... Skulle ju förstås vara en variant. ET0 hade varit perfekt för utseendets skull. Har nu 15x8 et"minus"-12.
Det finns div. folk som testat rallycross slicks på asfaltsbana och dom verkar ha en tendens att överhetta relativt snabbt. I rallycross är det ju stora delar grus som håller ner tempen. Skulle säkert funka på en kortare konbana.
Vet du vad slicksen var i för dimension?
Frågan är vad man ska satsa på egentligen. Är som sagt mest sugen på 13 tums fethjul.
Så jag fick precis svar från Imagewheels i England hur deras fälgar ser ut på insidan. De är nästan helt säkra på att 13" skulle funka på mina bromsar om jag specar rätt. Normalt är dom 310mm invändigt mitt över bromsoket. Fram skivan 283mm men eftersom jag har radialmonterade Wilwood aluOK så kan man ju svarva ner skivan några mm och skimsa ner oket. Det blir ganska tajt men det bör gå. 13" hjulen är ju mycket billigare så merkostnaden på måttbeställda fälgar blir ju inte så orimligt stor.
Ska man vara realistisk så blir det nog lite svår att hinna med i sommar ett sådant hjulbyte då tillverkningstiden var ca 5-6 veckor + lite semesterutgifter mm.
Detta skulle vara gjort redan vid jul. Så jag får nog slita på de däck jag har i sommar så får vi se hur det blir nästa år...? Drömma kan man ju alltid göra
Dessa har jag kollat på:




Ahh... Skulle ju förstås vara en variant. ET0 hade varit perfekt för utseendets skull. Har nu 15x8 et"minus"-12.
Det finns div. folk som testat rallycross slicks på asfaltsbana och dom verkar ha en tendens att överhetta relativt snabbt. I rallycross är det ju stora delar grus som håller ner tempen. Skulle säkert funka på en kortare konbana.
Vet du vad slicksen var i för dimension?
Frågan är vad man ska satsa på egentligen. Är som sagt mest sugen på 13 tums fethjul.
Så jag fick precis svar från Imagewheels i England hur deras fälgar ser ut på insidan. De är nästan helt säkra på att 13" skulle funka på mina bromsar om jag specar rätt. Normalt är dom 310mm invändigt mitt över bromsoket. Fram skivan 283mm men eftersom jag har radialmonterade Wilwood aluOK så kan man ju svarva ner skivan några mm och skimsa ner oket. Det blir ganska tajt men det bör gå. 13" hjulen är ju mycket billigare så merkostnaden på måttbeställda fälgar blir ju inte så orimligt stor.
Ska man vara realistisk så blir det nog lite svår att hinna med i sommar ett sådant hjulbyte då tillverkningstiden var ca 5-6 veckor + lite semesterutgifter mm.
Detta skulle vara gjort redan vid jul. Så jag får nog slita på de däck jag har i sommar så får vi se hur det blir nästa år...? Drömma kan man ju alltid göra

Dessa har jag kollat på:




MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Vet ej vad det var för dimension, men ska kolla med Andreas.
Rallycross slicks funkar utmärkt på konbanan i fällfors. Tar max 2 min för ett varv och då hinner dom inte överhetta.
Flera har kört på såna när jag varit där och kört. Nu för tiden är det ju ganska mkt asfalt på rallycrossbanorna också (mot 70% asfalt).
Jag köpte fälgarna för 5500kr och har ej använt dom så får jag det blir jag nöjd. Sitter bra sommardäck på 195/50-15.
/mvh jonas
Rallycross slicks funkar utmärkt på konbanan i fällfors. Tar max 2 min för ett varv och då hinner dom inte överhetta.
Flera har kört på såna när jag varit där och kört. Nu för tiden är det ju ganska mkt asfalt på rallycrossbanorna också (mot 70% asfalt).
Jag köpte fälgarna för 5500kr och har ej använt dom så får jag det blir jag nöjd. Sitter bra sommardäck på 195/50-15.
/mvh jonas
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
När farsan hade sin lotus super seven (bmw v8 och kompressor) så höll inte rallycrossslicksen, bak höll dem inte alls, fram bättre.
MVH Rasmus Lindgren
PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Va på lite konbaneåka idag i Fällfors. Fyrackarns va denna bil är skoj att köra!!!! Med den nya krängaren på bakvagnen blev det en HELT annan bil att ratta omkring. Lite understyrd fortfarande i de snabba partierna vilket känns tryggt och effektivt. Grymt härlig ballans i både bromsar och chassi. Labbade lite runt däcktryck och tjänade 1 sekund på att höja däcktrycket från 1,8bar till 2,1bar.
Fantastiskt kul att bilen ger feedback på de justeringar man gör! Detta har jag väntat länge på.... Kan till och med vara den roligaste bilen jag någonsin haft hittills!!!
Fick låna en GoPRO kamera av Nisse "super7" så den fick åka med några vändor.
Så här blev min första film på Escorten.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ru757cb-mg
Fantastiskt kul att bilen ger feedback på de justeringar man gör! Detta har jag väntat länge på.... Kan till och med vara den roligaste bilen jag någonsin haft hittills!!!
Fick låna en GoPRO kamera av Nisse "super7" så den fick åka med några vändor.
Så här blev min första film på Escorten.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ru757cb-mg

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Du är grym på att köra!, trevliga kameravinklar där man ser vad som händer när det belastas
är det gummiploppar i panhardstaget?axeln ser ut att röra sig rätt mycket i sidled.
/F

är det gummiploppar i panhardstaget?axeln ser ut att röra sig rätt mycket i sidled.
/F
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Tjenare Fredde!! Panhardstagen har en dammtätat ledlager i ena ändan och en liten, mycket hård gummibussning i andra, så den kanske kan flexa 3-4mm i gummit. Infästningen i bilen är relativt stor och kraftig så jag tror inte den flexar.
Panhardstag är ju inte det bästa när det börjar röra sig- rör sig inte direkt rakt upp och ner. När jag justerade in allt, plockade jag bort dämparna och rörde axeln i alla möjliga ändlägen och rollsituationer med frigång överallt.
Men när man verkligen ser hur brutala krafterna blir där bak- grejorna får verkligen jobba. Wattlänk står nu på villha-listan!! På den sista sekvensen när kameran filmar från bakskärmen på utsidan bakhjulet framåt hade jag också en extra passagerare i bilen på 100kg+. Så fjädringen rörde sig lite extra.
Panhardstag är ju inte det bästa när det börjar röra sig- rör sig inte direkt rakt upp och ner. När jag justerade in allt, plockade jag bort dämparna och rörde axeln i alla möjliga ändlägen och rollsituationer med frigång överallt.
Men när man verkligen ser hur brutala krafterna blir där bak- grejorna får verkligen jobba. Wattlänk står nu på villha-listan!! På den sista sekvensen när kameran filmar från bakskärmen på utsidan bakhjulet framåt hade jag också en extra passagerare i bilen på 100kg+. Så fjädringen rörde sig lite extra.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Wattlänk bygger du väl själv Micke?!
Med tanke på din kunskap.
Hör av dig om du skulle behöva nå fler.ops hjälp.
// N.

Hör av dig om du skulle behöva nå fler.ops hjälp.

// N.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Tjenare Nicke!
Det är väl klart. Micke Fixa!! Wattlänk till Volvo 1031 är alldeles för dyrt att köpa färdigt.
Kör nog så här i sommar, känns inte som jag vill ha ett stillestånd mitt i sommaren. Men däremot tror jag att jag måste höja den lite på fjädringen bak för att den inte ska bottna när det är ordentligt ojämnt.
Det är väl klart. Micke Fixa!! Wattlänk till Volvo 1031 är alldeles för dyrt att köpa färdigt.
Kör nog så här i sommar, känns inte som jag vill ha ett stillestånd mitt i sommaren. Men däremot tror jag att jag måste höja den lite på fjädringen bak för att den inte ska bottna när det är ordentligt ojämnt.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Följde Ove på Umeås populära onsdagsträff med hans MK1 Mexico. Kul att se skillnaden på bilarna.
Passade på att byta motor också....
Det sägs ju, "att styla en Volvo är som att sminka en gris" Men jag måste nog ändå säga att en Ford motor i en Ford känns lite bättre. Någon kan man nog lura...






Passade på att byta motor också....

Det sägs ju, "att styla en Volvo är som att sminka en gris" Men jag måste nog ändå säga att en Ford motor i en Ford känns lite bättre. Någon kan man nog lura...







MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Snyggt! Ford ägde ju volvo ett tag o det sitter ju volvo motor i Focus RSen så det e helt legitimt 
Bara en sak jag skulle vilja se under huven nu, svart eloxera kamdreven istället för blått, kommer bli fulländat då

Bara en sak jag skulle vilja se under huven nu, svart eloxera kamdreven istället för blått, kommer bli fulländat då


- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Ruskigt snyggt med kåpan, du lär nog lura de flesta med den. Man får betänka att majoriteten inte är lika mycket "bilnördar" som vi är.



Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Blir bara mer och mer imponerad av den här bilen. Blir ju klockrent allting. 

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;