Sida 4 av 71

Postat: tis maj 06, 2008 12:27 pm
av Jens Gustavsson
Nyaste projektet i "Best damn sävar turbo verkstan" är ett grenrör till volvo 740/940 8V som KL-racing beställt och kommer börja sälja senare.


Målet med detta grenrör är att det ska bli så bra och kompromisslöst för gata/drifting och rakt fram gasa som möjligt och ändå fungera till ett ganska brett område av trimningsgrader.



Det kommer att finnas i ett par olika utförande med olika flänsar till olika turbostorlekar och jag kommer bygga så att allt från en liten typ T4 turbo till en HX55 ska rymmas i bilen utan att man ska behöva kapa sönder halva bilen för att rymma allt.



Detta grenrör ska bli det bästa köpes grenröret för motorer i effekt området mellan ca 320hk till 600hk (räcker längre också men då skulle rören va grövre för att vara optimalt).


Det kommer fungera riktigt bra med snälla kammar och snällare toppar men det kommer till sin rätt när man monterar lite fränare kammar, toppar och grenrör och man börjar varva mot 7000rpm.

läs mer här om trimning av dessa motorer http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=78468


ett exempel är hahlinarnas super 7 som har liknande grenrör http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2404
den bromsade över 600+motor hästar/ca7500rpm/1.8bar och E85 med div små problem, jag gissar den motorn skulle ge minst 50 hk till med lite mer tryck och finjustering.

den har också rekord-brett register med tanke på den rätt stora turbon (3500-8500rpm)

kommer bygg bilder senare!

Postat: tis maj 06, 2008 12:31 pm
av * * * NXJ * * *
Härligt Jens :thumbright:

:arrow: /NXJ

Postat: tis maj 06, 2008 2:43 pm
av Mikael S
Ska du snickra alla grenrör eller kommer han låta kopiera upp röret efter din mall?

Postat: tis maj 06, 2008 2:54 pm
av Jens Gustavsson
Mikael S skrev:Ska du snickra alla grenrör eller kommer han låta kopiera upp röret efter din mall?
jag designar bara grenröret och bygger ett exemplar sen skulle en svensk firma göra kopior av mitt rör åt KL-racing.

Postat: tis maj 06, 2008 3:33 pm
av Driddler
Kul! Måste vara roligt att få det förtroendet :)

Postat: fre maj 16, 2008 1:15 pm
av Jens Gustavsson
jag har jobbar ca 20 tim nu och grund rören börjar ta form men det tar mycket tid och man får gråa hår av alla funderigar men man vill ju få det så bra som möjligt så det är det nog värt då det ska serie produseras.

jag försökt att tänkt ut vilka som kommer köpa detta rör och hur de vill ha saker och ting tex vilka turbo flänsar och vilken westgate mm som blir bäst.

mycke tid har legat i planerigs/räkne stadiet som sakt och jag har försökt hitta en lämplig kompromiss mellan dessa parametrar.


1 helt enkelt hur bra grenröret kommer att prestera (mål max effekt och respons).

2 hur svårt det ska va att instalera.

3 hålbarhet

4 mekbarhet (typ att man inte ska behöva riva hela bilen för att byta stift, olje filter servis på westgate mm)




på punkt 1 så är målet att grenröret ska bli det bästa serie produserade röret på marknaden och då så vill jag ha det lite längre än de andra som alla är minst 10cm kortare.

har märkt att många räknar längden på rören på olika sätt men de sättet som jag tycker är rätt är från grenrörs packningen till där rören går i hop till första colektorn (många räknar till avgshus flänsen och tror att de har längre rör än vad de har)

detta grenrör har rör längder mellan 61cm och 64cm (svårt att få 3:ans rör längre men det påvärkar inte så mycket)



på punkt 2 så har jag gjort så att det kanse är lite mer jobb än en del andra rör för att få punkt 1 bättre men med enkla medel och ett par timmars jobb utan svets mm så är man klar med tex att värme isolera den nedre kylarslangen och ett par broms rör med lite avgasbandage sen så måste även grenrörs bultarna kortas ca 10mm för att monterigen ska gå smidigare eventuellt så måste ena motor kudden också lättas på lite vid monterig.

vist kan man göra ett ännu bättre grenrör om man tummade mer på denna punkt men då måste man svetsa om i karossen och flytta vesentiliga saker runt i motorrummet och de som ska bygga sånna bilar bygger egna grenrör också.




på punkt 3 så har jag försökt hålla turbon och wastegaten (vikten) ganska nära centrum av vevaxeln så det inte ska vibrera sönder med tiden sen använt mig av kraftiga rör.




punkt 4 är underskattad och är viktigare än vad man kanse först tror.

jag har tagit speciellt hänsyn till att det ska gå att byta stift, byta oljefilter, meka och demontera westgate mm utan att man ska behöva skruva bort nått annat först.



jag ska börja hel svetsa rören nu ska försöka ta nån bild sen också.

Postat: fre maj 16, 2008 10:53 pm
av Markus
du de här låter ju spännande!
vilken/vilka karosser bygger du för?

Postat: lör maj 17, 2008 9:02 am
av Driddler
Gärna lite byggbilder :)

Stort anjsvar att bygga något som man vet när man lämmnar det ska serieproduceras :thumbright:

Postat: lör maj 17, 2008 9:31 am
av Jens Gustavsson
Markus skrev:du de här låter ju spännande!
vilken/vilka karosser bygger du för?
740/940 ska fixa nåra bilder senare i dag.

nån som vet om det är nåra skilnader mellan årsmodeller som man bör ha med i beräkningarna?

bygger på en -85 740DL sug motor nu. jag har sett att generatorn sitter på andra sidan på vissa turbo bilar, vad sitter på avgas sidan där då? men det ska nog gå bra ändå grenröret är inte så nära.

Ac grejorna på torpeden ska gå att ha kvar också än fast det kanse inte använs så ofta på lite värre turbo byggen.

kan nån lägga upp bilder på nåra olika lite nyare 940 motor rum?

Postat: lör maj 17, 2008 11:28 am
av Markus
Jens Gustavsson skrev:
Markus skrev:du de här låter ju spännande!
vilken/vilka karosser bygger du för?
740/940 ska fixa nåra bilder senare i dag.

nån som vet om det är nåra skilnader mellan årsmodeller som man bör ha med i beräkningarna?

bygger på en -85 740DL sug motor nu. jag har sett att generatorn sitter på andra sidan på vissa turbo bilar, vad sitter på avgas sidan där då? men det ska nog gå bra ändå grenröret är inte så nära.

Ac grejorna på torpeden ska gå att ha kvar också än fast det kanse inte använs så ofta på lite värre turbo byggen.

kan nån lägga upp bilder på nåra olika lite nyare 940 motor rum?
bilar med servo har servomotorn längst ner på avgasssidan.
vissa bilar med abs har själva absenheten precis framför expansionskälet till kylaren. mot fronten alltså. bilar med ac har väl en himla massa prylar ivägen där har jag för mig.

Postat: lör maj 17, 2008 11:32 am
av Tommy Luhr
760turbo -88 har en abs styrenhet som sitter illa till för grengörsbygge.
Sen dom som har bensinvärmare kommer nog att fundera lite.
Men största allmänheten kommer nog kunna köra med röret.
Men oftast passar det inte i 240, det är trängre på den..

Postat: lör maj 17, 2008 11:35 am
av Markus
Tommy Luhr skrev:760turbo -88 har en abs styrenhet som sitter illa till för grengörsbygge.
Sen dom som har bensinvärmare kommer nog att fundera lite.
Men största allmänheten kommer nog kunna köra med röret.
Men oftast passar det inte i 240, det är trängre på den..
där sitter absen:
Bild

Postat: lör maj 17, 2008 11:57 am
av Tommy Luhr
tänkte inte på att det var mera plats med 8v toppen..
Med 16v så får man montera turbon högt eller frukansvärt lågt.
Monterar man den för lågt blir det stora problem med oljereturen, men avgasröret blir fin fint:)

Postat: lör maj 17, 2008 12:40 pm
av Jens Gustavsson
tack markus den bilden va bra att se.

det ska inte va nå problem med lite mindre turbos men ska man dit med en ricktig HX55 eller liknande så kan man nog behöva flytta ABS till andra sidan men samtidigt så fimpar man nog ABS om man ska trimma +650hk :)

Postat: mån maj 19, 2008 11:07 am
av Jens Gustavsson
här är en bygg bild på det nya grenröret.
nu ska jag jobba på colektorn och westgate rören.

colektorn blir delad för bästa respons sen ska westgaten va delad fram till 50mm ventilen.

Bild

Bild


börjat med westgate rören nu
Bild


blir att bygga delnings vägg fram till 1.5mm från ventilen för max respons, vill man ha mer toppeffekt så lämnar man siste 6cm öppen som en colektor. läs mer om sånt på www.savarturbo.se /articklar
Bild

delnings väggen filas in för passform mot ventilen
Bild
Bild

westgate rören provmonteras i bilen men tyvär måste det främre röret byggas om lite då laddtrycks röret blir för nära, men det kan jag fixa utan 740 så den skruvas nu ihop och lämnas tillbaka till dess ägare som säkert har börjat fundera vart den tog vägen efter 2.5 veckor (skulle låna den 2-3 dagar :) )
Bild