Trans Am dubbelturbo - Lackpreparering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

v8anders skrev:Hahaha, är du säker på att du inte är psykolog? :hihi:

Nädå, ingen fara att bilbyggandet får nej från högre ort - däremot har du rätt i att bygget har begränsad ekonomi - och jag är ENVIS!

Jag är givetvis intresserad av rostfria rördelar till trycksidan, men behöver skaffa en ny intercooler då det inte gick bra att svetsa i den gamla jag hade. Då lär man även behöva anpassa tryckrören utifrån nya IC:ns position varpå jag måste skaffa delarna i rätt ordning.

Så rostfritt, ja tack - men efter IC köp.

Kåk från 1968, 14 månader gammal kille o föräldraledig. Den som varit eller är i samma sits vet vart de stora pengarna går.

Jag är realistisk som säger att jag troligen inte kommer att komma ut på vägarna igen förräns 2009 - men då finns det iaf. större möjligheter att istället komma i mål med bygget.
Nöjer jag mig med nuvarande utseende så är det bara att vrida om startnyckeln och köra ut nästa sommar igen.
Låter nästan som mitt liv iofs 2st döttrar (6 & 3år) och Kåk från -69. Budgeten blir lätt ansträngd när hela kåken skall renoveras, men häng i bara ekonomi- och tidsfaktorn blir bättre.
mvh
Niclas
v8anders
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av v8anders »

Exakt, bara o simma lugnt.. Inskolning av grabben i december och sen börjar jag jobba igen = hårda paket väntar efter nyår.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
v8anders
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av v8anders »

Ikväll rengjorde jag ena bärarmen och började pressa ut bussningarna. Insåg att jag behöver bättre pressverktyg så jag grundmålade A-armen istället.

Har även rengjort ena hjulhuset fram från damm o skit. Passade på att avfetta allt också.. Hittade minimalt med rost vilket innebär att jag måste ta bort stötdämpare mm. för att komma åt detta. Bara ytrost, men lika bra o ta när ändå allt annat är bortplockat. Sen blir det svart body i huset..

Kanske passar på att beställa nya dämpare när man ändå har isär det hela - dessa är troligen från 1984.

Bild

Skillnaden är ju tydlig!!!!
Bild
Twin Turbo Trans Am, E85
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Det här är ett roligt projekt! Det är ju så kul när man kan skruva på nymålade bitar på bilen. + att du har en riktigt cool motor i också :)

/David (3 gen. camaro)
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Har man inte råd med dom dyra bitarna för tillfället är det ju inte fel att spendera tiden på sånt som inte kostar, som att fräscha upp! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
v8anders
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av v8anders »

Har man inte råd kan man alltid rengöra saker.. Men vad ska man säga, fick skatteåterbäring nu i december - NAJS.. Hårda paket redan till jul...

En fet IC är beställd, 19 radig oljekylare beställd, några mätare + A-stolpehållare beställd.
Har även jagat rätt på sänkfjädrar till bilen så att den ligger lite bättre på vägen. Får detta till veckan....

Var iväg till Uppsala handelsstål och köpte lite 5mm flänsmaterial + rör som ska användas till en steeringbrace s.k. wonderbar. En balk som sitter i nederkant/långt fram mellan rambalkarna. Dessa bilar flexar ganska duktigt där i vanliga fall.

Har även inhandlat ett gäng pneumatiknipplar hos Hydroscand, blev förvånad över hur billig de eg. var samt att jag fick bra med rabatt också..

Stålomspunna bromsslangar har också köpts in från samma ställe - blev kanonbra...

Glömde köpa 3-4 mm plattjärn för att "boxa" mina bakre länkarmar.

Igår var jag förbi sambons jobb för att ta lite glögg + pepparkakor, passade på att smita in till deras verkstad och vad står där???? En fin verkstadspress, blir nog ett lite besök när alla länkarmar är lösa - så ska bussningsbytet bli snabbt gjort...

Har även moddat bussningarna och monterat smörjnippel så att de inte ska gneka så förbaskat...

Jag är lite dålig på att uppdatera men tids nog kommer det bilder på det hela....
Twin Turbo Trans Am, E85
v8anders
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av v8anders »

Projektet lever även om bilen är avställd hela detta år.

Har bytt ut alla bussningar nu samt målat alla bärarmar + panhardstag.

Corvette C5 -skivor och Trans Am -98 bromsok fram är monterade. Fick modifiera mina adaptrar pg.a. ett litet mätfel :doh: Hade jag haft fräsen tillgänglig skulle jag gjort helt nya adaptrar...

BMW 17" kantstötta fälgar sitter på, blev bra fram men jag behöver 5-8 mm spacers bak för att få frigång då axeln åker i sidled när man åker på ojämn väg (panhardstag). Innebär även nya pinbultar...

Steering-brace svetsade jag ihop i helgen och även den är målad och monterad - blev skitbra.

Sänkfjädrar är monterade vilket gjorde stor skillnad fram men bak syns det knappt.

Avgassystemet är bortplockad för att mäta upp vilka rostfria rördelar jag behöver köpa, blir rätt många 45gr + 90 gr böjar. Har 3" idag men funderar på 3.5" alt. 4" delar för lägsta tänkbara mottryck, ska nog även ordna en "cut-out" långt fram för att vid valda tillfällen kunna dumpa avgaserna strax nedanför downpipesen.
Avgassystemet måste byggas om då bilen blev väldigt låg och jag längtar efter lite bling-bling även under bilen.

Då hus + familj är prio 1 så blir det troligen en snikvariant för bakaxeln. Funderar på en limited slip för mina 26 splines axlar, kostar ca 400 dollar på ebay. Bör hålla för gatkörning om jag låter bli kletiga däck o fulstarter(lådan pallar ju ändå inte det).

Sambon blev fru under våren och hon har visat viss förståelse för mig och min bil varpå det blir en del inköp framöver.

I samma veva som avgassystemet ses över kommer även nya tryckrör i RF att byggas - hoppas få hem delar inom ett par veckor... Så uppdateringar och bilder är på g... Jag vet, snackade om detta i vintras också men nu finns det lite mer tid + resurser.

Siktar på 1.0-1.2 bars laddtryck nästa år samt färdigt bling bling under huven.

IC:n är monterad, ska bara göra om övre fästena så sitter den som smäck.

Tips till er som ska byta bussningar i panhardstag (F-body), sätt eld på bussningarna mha gassvets så kommer dem utkrypande efter några minuter av sig själv - ryker inte så illa som man kan tro. :hihi:
Twin Turbo Trans Am, E85
v8anders
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av v8anders »

En bild kan man ju alltid bjuda på.

Bild
Twin Turbo Trans Am, E85
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Overdriver »

Haha då är det inte bara jag som är så dum å tror att man kan bygga v8 turbo på tajt budget!!!
Det här bygget gillar jag!
v8anders
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av v8anders »

Visst kan man bygga på tight budget - det är bara frågan om tid och hur engagerad man är på att jaga delar.

Hittade ett ebayfynd (nytt insug) som är på väg via jetcarrier snart. Fick tag i det för bra mycket mindre än vad de kostar i sverige om de ens går att hitta.
När detta sitter på så byggs tryckrören utifrån det. Har man bara tid så går det att fynda.
Ska även fixa diffbromsen under vintern, troligen köpt på ebay.

JoBy:s Corvette har ju tyvärr gett upp när han nådde 1.4 bar på standard bottendel så jag siktar på att inte gå över 1.0 på denna. Motorras och tight budget går ju lixom inte ihop.

Igår startade jag bilen för första gången denna sommar, låter småhögt utan avgassystem trots att turbona är monterade. Körde iaf in den i garaget för vintern. Får väl sägas att man lyckats bra med kallstartsinställningen i MegaSquirt, gnugg gnugg, vroom. :hihi:

Fick dock en oförberedd utgift, digitalkameran dog och vi ska iväg o fotografera ett bröllop i september - bara o köpa, pengar som skulle gått till bilen (dvs. skatteåterbäringen).

Har iaf börjat slipa ned lacken på den så nu finns ingen återvändo, bara o löpa linan ut o fixa ny lack..

Har börjat fundera på om jag måste riva och kolla bottendelen på den då motorn inte går att starta när den blivit varm, precis som det går TUNGT att dra runt den. Får den svalnda i 20 minuter så startar den lätt igen.
Kan ju tyda på dåliga lager, bättre o ta det säkra..
Twin Turbo Trans Am, E85
Mats A
Camaro American Muscle

Inlägg av Mats A »

Kul det tar sig mer och mer . Du skall inte fara på F-body meet i Sundsvall 6 sept ? bör bli great och många bilar
v8anders
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av v8anders »

Nej den helgen kan jag inte.. Typiskt.... Hade varit kul.

/Anders
Twin Turbo Trans Am, E85
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Jäkligt snygga fälgar som passar på bilen :)
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
adde_hjelm
Lite mer laddtryck

Inlägg av adde_hjelm »

v8anders skrev:Har börjat fundera på om jag måste riva och kolla bottendelen på den då motorn inte går att starta när den blivit varm, precis som det går TUNGT att dra runt den. Får den svalnda i 20 minuter så startar den lätt igen.
Kan ju tyda på dåliga lager, bättre o ta det säkra..
Klassiskt problem med headers annars då startmotorn blir tokvarm.
Nu vet jag inte hur dina downpipes ser ut men kan va värt att sätta en värmeplåt runt starten.
Christian L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Jag har haft samma problem på turbo irocen och det var startmotorn, är det lagrena som gör att den går så tungt att den inte startar så borde den gå som en påse jordnötter och säkert låta lite illa också!

Börja med att ta ner och rengör/putsa upp starten och se över kolen. ganska lindrigt mot för att riv motorn i onödan och ha samma prob när du satt ner den!
Skriv svar