Garage58 - E30Turbo 9.86 - nytt chassi 7.50

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
hulta
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:09 pm

Inlägg av hulta »

vad var tiden på 201m ?
TEAM BOOST PERFORMANCE

michael hultgren
Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 763
Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Micke Johansson »

Bra fråga , ska kolla när ja kommer hem :)
E30 TURBO HX50 @2. ?bar

0703559859
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

6.67 sec 172km/h kan ha varit 6.80 också minns inte vilken repa som hade det.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Problem med pyramidringarna, yes och vad tycker vi om det :thumbdown: :doh:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

peppe skrev:Problem med pyramidringarna, yes och vad tycker vi om det :thumbdown: :doh:
Vad har hänt??
Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 763
Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Micke Johansson »

Den läcker lite på dom gång och kletar ut lite från evakuerings spåren då och då. det är inga mängder men man ser att den har tryckt,,, dock inte när den blir varm, stod på launch controll typ i 10 sek och så läker det inget. skummt nå jävulskt. har efter dragit som fan också.
E30 TURBO HX50 @2. ?bar

0703559859
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Launch-control bygger inga cylinder-tryck, snyter du däremot ut den på hög växel och fullgas är det gott om tryck och det är nog då den lär trycka genom evakuerings-spåren.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 763
Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Micke Johansson »

mattias skrev:Launch-control bygger inga cylinder-tryck, snyter du däremot ut den på hög växel och fullgas är det gott om tryck och det är nog då den lär trycka genom evakuerings-spåren.
Det är för lite snusk för att ja ska tro att det är under belastning. :doh:
E30 TURBO HX50 @2. ?bar

0703559859
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Det snora som fan redan på tomgång Mattias. Fast då den sedan vart varm, så slutade det, då testade vi med launchen, och då kom det ingent alls.

Efter vi varit ute och kört nu igår kväll, så var det snor igen, samma snor som vi tittade på tidigare.

Så något är ju galet med pyramidringarna, men vad vet jag inte. Man kan ju inte mer än montera dom och dra fast topp jäveln, svårt att påverka utgången på hur dom fungerar antar jag?
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Faan va surt :thumbdown: . Det är inte första gången jag hör att det uppstår mystiska fel med pyramidringar så uppenbarligen är det inget idiotsäkert "att bara sätta dit". Nu kör juh jag själv med pyramidringar så jag har väl mina problem att vänta jag med, suck.

Säkrast är väl att riva av toppen och inspektera. Drygt men enda möjligheten att säkerställa ev problem misstänker jag.

//F.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har ni efterdragit toppen nått eller behövs inte det? (jag har aldrig använt en sån topplocks packnings lösning)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre jun 11, 2010 10:28 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Efterdrog för andra gången igår för att se om det skulle ge sig. Men det gjorde det ju inte.

Blocket är ju gjort hos PPF och det är deras ringar samt packning.

Ska försöka få tag på bäckis idag igen och medela att det inte funkade att efterdra.

Dock verkar motorn inte bry sig, men ett fel är ju ett fel :-(
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

jag tror vanlig oringning är det bästa.. pyramidringarna och toppen rör sig ju olika under värme, och toppen är ju mjuk som smör i jämnförelse med ringarna. till slut måste ju ringarna "matta ut" aluminiumet.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Finns juh flera olika anledningar till problemen som kan uppstå, nämner några jag varit med om.

* Pyramidringarna kan "kantra" eller rent av vara skeva redan från tillverkning ( Dessutom har vissa själva pyramiden föskjuten på ena kanten..... ).

* Bearbetningen av blocket stämmer inte måttmässigt med pyramidringens höjd samt packningens tjocklek.

* Pyramidringarna har olika tjocklekar ( höjder ).

Dessutom om man har några av dessa "fel" i liten skala ( tex lite olika höjder på ringarna samt lite olika djup i bearbetningen i blocket ) samtidigt så blir juh det totala felet rätt uppenbart ( 1+1 lixom ).

Hoppas att ni hittar lösningen pöjkar och att det är av den karaktär att det går enkelt att åtgärda.

//F.
Skriv svar