MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

resultat från 11.e flödningen. kanalen är fortfarande 1400mm2 vid ingången och bara några mm2 större än std före delningen sen portad från delningen ner till säte. fortfarande std säte och ventil . än så länge har var varje förändring varit + på flödeskalan, en del lite mer än andra och så har man fått fortsatt där.

lyft/flöde
4/144
6/207
8/245
10/263
12/272
14/277
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Falo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:48 pm
Ort: Frösön/Östersund

Inlägg av Falo »

Vill du ha en 531 topp att dona med? Har en som är sprucken mellan ventiler och till tändstiftshål på någon cylinder..
We have a long way to go and a short time to get there....
Bild
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ja det har sinat på 531skrot. så ska du slänga bort den så kan jag ta den.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Falo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:48 pm
Ort: Frösön/Östersund

Inlägg av Falo »

Kastar in den vid tillfälle, är rensad från ventiler o dyligt och som sagt den är sprucken o jag kommer inte att använda den.
We have a long way to go and a short time to get there....
Bild
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

nu är det dags för en lite större uppdate. nu tycker en del säkert jag byter motorer som andra byter kallingar men sån är jag :) så jag tar en liten paus från b20 ett tag, inspirationen var helt borta till jag köpte 16v toppen och började leka med den, då var det roligt igen och jag kunde skruva dyngnet runt så varför inte bygga en b230 igen, det ska ju vara roligt att gå till garaget och inte tvinga sig själv. b20 toppen,grenrör och insug är sålt till en annan här på forumet så det lever kvar, han kommer säkert med en uppdate snart. åter till b230in, var jävligt sugen på en sugmotor igen då jag saknade tempramentet i en ricktigt vass sån men det är ju svårt att slita sig när man fått smaka på turbo power så jag ska försöka kombinera det, detta är inte meningen ska bli nåt hk monster utan vass och rolig maskin. kommer gå upp en hel del i komp mot b20in samt köra e85, turbon blir den samma men med 19avgashus. ska mira och göra klar toppen i helgen samt flöda en sista gång och blir inget sämre så kommer den flöda 280cfm vid 12mm lyft. mer motor spec kommer under byggets gång.

b230 tillbaka
Bild

kolvar och stakar
Bild

knåpade ihop ett grenrör förra helgen
Bild
Bild
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

Mmm man har ju suttit på nålar och väntat på denna uppdatering.
fan va fint de blir :thumbright: :thumbright: blir nog skoj denna motor.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det där blir nog grejer :thumbright:
Hur är planen för övrigt i motorn då, kammar insug etc.?
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Blir ju kalas det där. :thumbright:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

blir ju kanon de där, lite tråkigt bara att du inte kunde få bort felen med knaster/retainterserna på b20in & ladda på ordentligt, hoppas att köparen maxar ur den..
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Kul med 16v :)
Vad är de för kolvar du ska åka med?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

stecka skrev:Mmm man har ju suttit på nålar och väntat på denna uppdatering.
fan va fint de blir :thumbright: :thumbright: blir nog skoj denna motor.
ville inte uppdatera förns det var 100% klart att det blev nå. ja får hoppas den blir till belåtenhet.
j björk skrev:Det där blir nog grejer :thumbright:
Hur är planen för övrigt i motorn då, kammar insug etc.?
insuget blir egenbyggt med 200mm runners från 48mm inv till 51x32 vid toppen övrig design är inte klar än. kammar blir slipade på org med runt 240-250grader@1mm o inte allt för elaka mot ventilmekanismen (denna ska bli driftsäker :wink: )
Jonny Karlberg skrev:Blir ju kalas det där. :thumbright:
tack :thumbright:
larsat skrev:blir ju kanon de där, lite tråkigt bara att du inte kunde få bort felen med knaster/retainterserna på b20in & ladda på ordentligt, hoppas att köparen maxar ur den..
felet var kammen så den hade bara varit att slipa om så hade det funkat,
men ventilskramlet gjorde en psykisk knäpp så det lär dröja innan man kan åka b20 utan att oroa sig :lol: kammen ligger förövrigt nere hos tg så vill nån köpa en b20stålkam billigt så kommer den slipas om till rätt profil och säljas.
Klabbe Persson skrev:Kul med 16v :)
Vad är de för kolvar du ska åka med?
omgjorda org fk till att börja med, gillar när det är billigt så man har råd att laga när det går sönder.

nä nu ska jag gå ner och sätta mig med tigen och svetsa ihop grenröret.
/martin
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Men...ger du upp B20 :shock: det var lite tråkigt...men den nya motorn blir nog grym den oxå.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lången skrev:Men...ger du upp B20 :shock: det var lite tråkigt...men den nya motorn blir nog grym den oxå.
jag håller med, trodde på en utmanare till snabbasta B20 titeln :(

men jag förstår dig volvo16v är en ricktig super motor som har sjuk potensial. men man är ju ingen om man inte har över 850hk i den värden :) skämtar bara.

hur ska du uppdatera bilen nu då så den inte gar av på mitten?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vad var det för fel på kammen då?
jag menar.. har ju sett nån amazon med TG sugmotorkam på strippen och de är de sjukaste jag sett i sugmotorväg!! det kan väll inte vara några problem att göra en likadan kam fast med lite större nockvinkel typ 108-112 grader?
trodde var så din kam var utformad?

för en b20 me en 220+ hk och lite laddtryck måste vara nå sjukt fränt, än så länge har jag inte kommit så långt med mina b20 byggen hehe
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Jens Gustavsson skrev:
jag håller med, trodde på en utmanare till snabbasta B20 titeln :(

men jag förstår dig volvo16v är en ricktig super motor som har sjuk potensial. men man är ju ingen om man inte har över 850hk i den värden :) skämtar bara.

hur ska du uppdatera bilen nu då så den inte gar av på mitten?
som jag skrev ovan så ska det inte bli något effekt monster, effekten i b20in räckte gott o väl men vill inte att reaktionen ska vara som att sparka på en dö gris när man gasar utan laddtryck. (en motor som låter helt i min smak är kadett4wd`s 16vkadett) det andra är att den ska bli driftsäker så man får tid att tuna chassi o motor och inte laga motor, för man kör inte fort så länge man åker över 2s i 60fot :thumbdown: visst har jag kunnat fortsatt med b20 eller b230-531a men har inte längre koll på hur många sådarna jag pysslat med, så det är detdär med att det är nytt för mig o outforskat som gör det extra kul.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Skriv svar