Den Gröna Räser Starleten=> Blir Gröna KompressorStarlete

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

går de här då?
Volvo 740 v12 turbo
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Har du räknat nåt på utväxlingen på kompressorn? Ser lite lite ut...
Peter Strandberg
Alfa kombi
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Till helgen blir det förhoppningsvis uppstart!

Och drevningen till kompressorn kommer jag inte ihåg i huvudet nu exakt men har för mig att jag räknade fram att vi skulle få ca 0,5bars laddtryck med denna setup! så vi får väl se!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

NU är den äntligen startad! :D :D

All el är dragen ordentligt och verkar faktiskt fungera 8)

Tog ett tag innan vi fick den att gå på tomgång men efter ett tags pillande med Reqfuel och Cranking Pulsvidder och sånt så började den faktiskt att gå riktigt bra :)

Men verkar vara nå tjall med TPS:en nu då den inte går att kalibrera in så du får signal därifrån från 0% gas till 100%

Som bäst har jag fått den att börja på 1% vid stängt spjäll, och typ 53% på fullgas? :?

Förstår inte riktigt vad som kan vara fel?

Börjar fundera om jag kan kopplat fel kablarna in till givaren :?
Nån som vet vilken som är signalkabeln från TPS:en ? Är en helt vanlig Bosch med slutnummer 001.

Aja, ska forska vidare lite!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

tps kalibrering:
gå in på basic settings, fyll i 0 på låg tps och 255 på hög
gå sedan till menyn tools / TPS calibration och ta värdet på ingen gas och full gas, sedan kommer du ihåg de värdena och fyller i i basic settings igen. då skall det funka

för att svara på den egentligen frågan, så är det i mitten signal brukar vara
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Okej , Måste man ställa "TPS låg/ hög" till 0 och 255 i basic settings innan man kan få riktiga värden i "Tools" Kalibreringsverktyget?
Isåfall äre inte konstigt om det har blivit lite skumt :roll: Hehe
Alltid lär man sig nåt nytt! :)

Okey, Signalkabeln borde ju iaf vara på rätt stift har jag kommit på nu i efterhand, Borde väl inte få nåt utslag alls från givaren om den kabeln suttit fel?

Ska prova att kalibrera om den nu iaf! :thumbright:

Tack för tipsen iaf! :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

detta blev lite konstigt i megatune, på grund av att vemset klarar att kalibrera baklänges, då blir kalibreringsfunktionen i megatune snurrig
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Jaha då har man pysslat lite med rasern igen!

Kan meddela att TPS:en började funka klockrent efter emils tips! :thumbright:

Har nu fått vettig ordning på alla givare samt kalibrerat in dom enda vi inte har hunnit kolla så dom visar exakt rätt är Lufttemp och kylvattentemp. Men dom verkar ge ganska trovärdiga värden iaf!

Den lilla gröna!
Bild

BB-lambdan
Bild

Egt- givaren
Bild

Har nu monterat på kompressorn också igen :P

Hade problem att få det tätt mellan kompressorn och "utblåsplattan"
Sen den konstruktören som fått iden att gänga hålen som man drar fast plattan i med M7 gänga borde man hugga nötterna av!

Fan va vi bänglade med det innan vi kom på att borra och gänga upp dom till M8, Då blev det direkt mycket lättare :P
Men iaf så hade vi problem med att plattan drog sig skev när vi svetsade på tryckröret i den :?

Sen att svetsen hade fått lite dödslängtan gjorde ju inte saken bättre fick kräma på med ström som F*n innan den började bränna ordentligt, Visade sig senare att den på nått skumt sätt hade börjat jorda tråden genom trådmatningsrullarna :roll: vilket resulterade i en liten brand där inne :roll:

Aja, men vi fick tillslut plattan planfräst hos en kompis :thumbright:
Jävla säkert att nu är det tätt! :wink:

Obs: inte färdigbearbetat hål ännu!
Bild

Ang. svetsarna så skyller vi på skitsvetsen :hihi:
Bild

Monterat på kompressorn!
Bild

Bild

Tryckrör ihopsnickrat!
Bild

Skyller forfarande på Skitsvetsen! :hihi:
Bild

Det där diskreta stuket som vi har eftersträvat var ju som bortblåst :doh:
Men luftfiltret skall flyttas och byggas om senare! blev lite utav en nödlösning nu :hihi:

Bild

Har kommit fram till att kompressorn måste drevas upp också! är drevad 1:1 nu, och enligt mina beräkningar så skulle vi ju ha 0,5 bar då . . .
Men när jag räknade så räknade jag med att kompressorn hade 100% verkningsgrad :doh:
och vid typ 3-4000rpm så hade den typ 40-50 % verkningsgrad :roll:
Så ska fixa lite remskivor och börja dreva om lite :hihi:

För som det är nu så får vi inget övertryck alls!
är just och vänder på 100kpa på lite högre varv :evil:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

FY SATAN :shock: vad frän den blev! Luftfilterplaceringen lär ni ju vara ensamma om, men den får nog gott om luft däruppe iaf!
Drygt med svetsen, man blir så frustrerad när typ det verktyg man är mest beroende av k*kar ur :thumbdown:

Ser fram emot mer film när ni fått fart på den ordentligt :)
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Haha, är det inte dedär som kallas "Cold Air Intake Kit"? :hihi: Haha
Insugstempen låg på -5 när vi var ute och grovmappade :hihi:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Nu har vi fått tag i 15" framfälgar med Starletens bultcirkel!
Blev Volvo v/s40 fälgar, Dock så breddade dom inåt på tok för mycket så det tog i fjäderbenet ganska rejält!

SKIT, tänkte vi och tog lös ena fjäderbenet för att inspektera en ev lösning på problemet. . Då kom vi på att man kan ju kapa lös och vända på fälgcentrum :D
Sagt och gjort gick hur smidigt som helst, ena fälgen blev näst intill perfekt och den andra vart lite lite skev. . :thumbdown: Men men det finns 2 fälgar kvar att göra nya försök på senare!

Såhär blev resultatet!
Bild

Bild

Och efter det spårade det såklart ur :doh:

Breda fälgar ska ha breda skärmar!
Bild

Så det blev en "Breddning A'la Audi S1"
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen blev det korvavbrott ! :P
Bild

Tillslut såg det ut såhär! :twisted:
Bild

Bild

Vi funderade länge hur vi skulle göra fronten för att få det snyggt, Och såhär ser det ut nu :? Får se vad det blir av det. . . I värsta fall så kan man ju kapa bort det igen :wink:
Bild

Kan tillägga att skärmbreddarna fram kommer troligtvis att kompletteras med liknande breddning bak samt sidokjolar i samma "Audi S1" stuk :thumbright:

Började också med att tillverka en ny remskiva till kompressorn, men har kommit fram till att vi måste börja om med hela remskive infästningen :(

Som det är nu så har vi bara haft en centrumbult som hållt fast alltihopa, Och det höll ju fint med den lilla remskivan eftersom att kompressorn inte behövde arbeta nästan nått. . .

Hade bulten varit vänstergängad så hade det kanske gått men som det är nu så kommer den automatiskt gänga ut bulten när den börjar belastas litegrann. .

Fundera på om man skulle svarva en hylsa som precis går in i vevaxelns försänkning där det finns ett krysskilsspår, och fräsa ett spår i hylsan samt knacka i en krysskil dit och sen svetsa fast remskivan i hylsan?

Det borde ju funka tycker man ju!
Aja, det får vi ta senare!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

holy s..t! skit tufft med breddningen!! :D :D
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
Häregård
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jan 22, 2009 3:24 pm
Ort: lidköping
Kontakt:

Inlägg av Häregård »

fan viken cool går den som fan eller?
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

:thumbright:

minst sagt uppkäftigt... :D
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

hahaha fy fan så fränt! Lär ju röra på sig.
Inget slår skön sången från Webrar!
Skriv svar