BMW E30 turbo -84 (Nu även till salu!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jocke E
För mycket laddtryck

Inlägg av Jocke E »

beemern skrev:
lord_nordkvist skrev:joru ´beemern´ ja har nog vart å åkit runt nån gång i ösd också lite fram å tillbaka.. inte så ofta men nån tur hade blitt :D

haha nja ifjol varen väl kanske inte vassast i stan direkt, hade ganska hämmande turbo på och körde därmed på relativt lågt laddtryck, så något effektmonster va det inte :roll:

är det väl inte just nu heller egentligen, men bättre fart är det i den iaf, roligt att bara känna skillnad sådär på en gång :thumbright:

jajjemen de låter bra de, har funderat jag å kring en sugis, men ska prova göra ifrån mig på den här överladdsbiten först :thumbright:

haha jo precis, vi får dra en repa vid tillfälle..

hehe ook, hörde rykten från olika håll att den skulle gå skit bra ooch andra ställen skit dåligt men en bmw går aldrig dåligt, bara lite sämre än vissa andra :thumbright: :P.

hehe jo roligt me ladd också, tänkte köra kompressor på min nästa vinter men skippar de ett tag till då de ska bli en grym 2,7L sugis iställe då de är så många som kör överladdad e30 och nästan inga me en våldsam sugmotor :twisted: .

jo måste lätt köra lite sen:D, kul att jämföra me andra e30sar ju :D...
Vad har du tänkt dig för setup på en grym sug motor då?
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

haha aha okej, jo brukar ju vara sådär, ryktena sprids och i slutendan kan det ju bli nästan va som helst :hihi:

jomen de låter intressant det, funderade jag också en stund på en ordentlig sugis.. hade några ideer om en m3 eller m5 motor som man bara ser till att den är fräsch å kry med lite småjox bara, hade räckt ganska långt faktiskt, och blivit riktigt driftsäkert :thumbright:

men som sagt man får väl se vad som händer framöver..
Användarvisningsbild
Jocke E
För mycket laddtryck

Inlägg av Jocke E »

satsa på m30 med stressfläkt till nästa år du jimmy. de kommer bli ruskigt farligt å fränt i din kärra.. :D
beemern
För mycket laddtryck

Inlägg av beemern »

Jocke E skrev:
beemern skrev:
hehe ook, hörde rykten från olika håll att den skulle gå skit bra ooch andra ställen skit dåligt men en bmw går aldrig dåligt, bara lite sämre än vissa andra :thumbright: :P.

hehe jo roligt me ladd också, tänkte köra kompressor på min nästa vinter men skippar de ett tag till då de ska bli en grym 2,7L sugis iställe då de är så många som kör överladdad e30 och nästan inga me en våldsam sugmotor :twisted: .

jo måste lätt köra lite sen:D, kul att jämföra me andra e30sar ju :D...
Vad har du tänkt dig för setup på en grym sug motor då?
ja vet inte exakt allt än men blir nånting i stil me

* 2,7liter
* max raceportad och planad topp
* extraktorgrenrör
* egetbyggt insug

längre har ja inte tänkt ut :P...
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

joru jocke m30 är lockande, vore som kul att göra en sista version av bilrackaren med måttligt mycke effekt och endå driftsäkert.. får väl si om de blir te nästa sommar man gör slag i sak kanske :thumbright:

beemern; de låter som en sjysst setup.. du ska nog satsa på en kam som är kring 304 eller uppåt 316grader också isåfall, minst.. sedan vore ett insug med separata gasspjäll ganska intressant åt en sådan motor :D
beemern
För mycket laddtryck

Inlägg av beemern »

har en m30 motor stående uppe i stugun om nån behöver köpa en billigt:P, är en 2,8liters, vissa el delar finns kvar och motorn är 95% komplett, de som saknas tror ja är ventilkåpa och några små bultar, den är jävligt billig :P, vore ju en bra motor att börja bygga på :).

hehe jo en värre kam kommer väl handlas då, just nu så kör ja ju me en 272graders men den e väl lite väl snäll då kan ja tänka mej, men problemet e att om ja ska ha sugis och ska ha mycke komp så är de ju inte så stort utrymme mellan ventiler och kolvar och har man värre kam än 272:an så måste man fräsa spår i kolvarna för att ventilerna tar i redan på en orginalmotor, så får väl se hur de blir.

jo separata spjäll ville ja ha redan för ett år sen och dregglade över men kostar nästan 20000kr för ett som är anpassat till m20. men me ett annat specialanpassat insug så ska man väl få ut tillräckligt me effekt ändå :twisted:.

sen är väl ett värre sprut stora gobiten på toppen av kakan:P, men kostar ju en hel del de också:P, får se va de blir, vintern är ju både lång och långt borta så hinne väl spara ihop en hel del pengar innan dess :P...
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

aha okej, va surt, jag som var påjakt efter en 3.5liters.. så man får så mycket volym som möjligt för pengen :thumbright:

aha, jao de är klart, blir lite filande för att få till det, men som sagt ett justerbart kamdrev och fräsa ur för ventilerna en smula så går det nog att klämma dit en 304 iaf.. sen kommer den ju tycka om varv med största sannolikhet så du skulle kanske haft ett par fina ventilfjädrar också :thumbright:

haha de va smaskit pris.. men nog lär det väl kanske gå att använda från en m3/m5 om man anpassar flänsen mot cylindern bara :wink:

finns nog begagnade sånna att fåtag på för en humanare peng..
beemern
För mycket laddtryck

Inlägg av beemern »

lord_nordkvist skrev:aha okej, va surt, jag som var påjakt efter en 3.5liters.. så man får så mycket volym som möjligt för pengen :thumbright:

aha, jao de är klart, blir lite filande för att få till det, men som sagt ett justerbart kamdrev och fräsa ur för ventilerna en smula så går det nog att klämma dit en 304 iaf.. sen kommer den ju tycka om varv med största sannolikhet så du skulle kanske haft ett par fina ventilfjädrar också :thumbright:

haha de va smaskit pris.. men nog lär det väl kanske gå att använda från en m3/m5 om man anpassar flänsen mot cylindern bara :wink:

finns nog begagnade sånna att fåtag på för en humanare peng..

hehe ook, jo förstår de, fast 2,8L e rätt bra dom också för ju större volym du har ju senare kommer allt typ:P, bättre me mitt emellan:D.

jo men vet inte hur ja ska göra riktigt än då tändningen sitter på toppen och då måste ja ju ha speciella grejer och så. jo måste ju ha fjädrar anpassade för kammen, har ja ju nu också.

får se va framtiden ger, har inte tänkt sälja bilen på många år så de är bara bygga tills man tycker att den är färdig:P...
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

hehe, resonerar hellre som att ju mera volym desto större rova puffar den igång :thumbright:
om inte annat skulle den där 2.8:an vara intressant att använda som jigg om den är så billig som de låter :D

så man kan skruva ner den bamsingen i skrotkarossen man har liggandes, och bygga klart allting runtikring på, så de går mycket fortare när det är skarpt läge så at säga :lol:

ajja, annars så fungerar stora lilltysken rätt okej..
bra ork och riktigt trevlig karaktär trots sin ringa motorvolym.

laddet är alltså 0,8bar än, men en pump kommer under sommaren, har vart lite mycke stålar som har rullat sista tiden så jag får helt enkelt vänta nån vecka till innan soppapump införskaffas.. finns faktiskt redan nu ett par viktigare saker som tyvärr nästan måste gå före :doh:
Användarvisningsbild
Jocke E
För mycket laddtryck

Inlägg av Jocke E »

bira bira bira... bärs bärs bärs!!! :thumbright: :D
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

satt du å drack pilsner igår ditt nylle? :D

jahaja, ja har iaf de senaste dagarna fått tagi itu med lite småklatter gällande lilltysken :thumbdown:

har fått haft isär de flesta vattenslangar och termostat m.m. för att prova täta ett ganska lesamt läckage.. väldigt litet iochf då det bara kommer en droppe nån gång ibland..
men fick ju någe frispel och limmade alla kopplingar mellan slangar och rör med ett packningsklister i ren desperation för att fåbort droppandet..
gick ju bra ett tag, men när man kört den stackaren ett tag så blaskade klistret upp sig och vart lite småhalt, vilket resulterade i ett par slangar klättare av och det sprutade vatten åt alla håll :doh:

men inatt på jobbet så har jag rengjort allting och gjort vissa modds, så nu bör de vara tätt, och slangarna ska nu inte kunna klättra av..
plus att packningen till turbon verkar sagt upp sig då det puffade och sprätte lite avgaser runt turbons fläns när man kallstartade :roll:

så jag ska väl prova trixa dit en ny packning och vattenrör/slangar igen och hoppas på att allting håller tätt å fungerar fint igen.. :thumbright:
Användarvisningsbild
Jocke E
För mycket laddtryck

Inlägg av Jocke E »

Vart några folkisar i rent medicinskt syfte.
Hadde du byggt nya vattenrör? såg inte ut som du använde dom farsan svetsa?!
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

ahaa.. gott.. :thumbright:

nee gjorde ett par mindre i 35mm rör istället, kom fram till att dom inte behövde vara såpass stora som jag gjorde dom först :roll:

ska dra dit skiten på lördag igen å se om det är tätt..
ny packning till turbon åkte dit lite hastigt igår iaf så nu ska den va grejt..

har suttit inatt och funderat över lite ytterligare förbättringar som banne mig ska provas också.. kommer skjuta upp de hela med m30 planerna över nästa säsong och använda den här motorn nästa år också..

kommer väl snida till en ordentlig bakvagn med 535prylar sådär på sidan om, och provmontera en m30 i skrotkarossen endå, och kanske fli ihop ett insug och grenrör.. men de kommer alltså inte att monteras i denna bil förrän nästa vinter som sagt :thumbright:
beemern
För mycket laddtryck

Inlägg av beemern »

jo den e riktigt snorbillig om du vill ha den men den behöver ju översyn, inget du bara stoppar i och kör me så för den som vill bygga på en 2,8L så är den perfekt för toppen ligger breve motorn och lär väl behöva nya vippor då 10st e gamla och 2st är nya så den kammen lär väl va lite sliten. men finns grenrör, insug, topp botten, ja allt typ förutom spridare och växellåda:)...
Användarvisningsbild
Jocke E
För mycket laddtryck

Inlägg av Jocke E »

lord_nordkvist skrev:ahaa.. gott.. :thumbright:

nee gjorde ett par mindre i 35mm rör istället, kom fram till att dom inte behövde vara såpass stora som jag gjorde dom först :roll:

ska dra dit skiten på lördag igen å se om det är tätt..
ny packning till turbon åkte dit lite hastigt igår iaf så nu ska den va grejt..

har suttit inatt och funderat över lite ytterligare förbättringar som banne mig ska provas också.. kommer skjuta upp de hela med m30 planerna över nästa säsong och använda den här motorn nästa år också..

kommer väl snida till en ordentlig bakvagn med 535prylar sådär på sidan om, och provmontera en m30 i skrotkarossen endå, och kanske fli ihop ett insug och grenrör.. men de kommer alltså inte att monteras i denna bil förrän nästa vinter som sagt :thumbright:
Har en bakvagn ja som du kan få köpa.. :wink:
Skriv svar