Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bara ett par mindre grejor nu sen hoppas jag den klarar besiktningen i morgon.

det blir jag, conny kompa, ann-mari och erik wiklund som teamar den här tävlingen då de andrar inte har fått semester än. vi lastar i kväll och åker tidigt i morgon.

vi kommer mest troligt bara köra fredagen men inget är 100% spikat i sten vi kanske åker ett par rundor på lördag om det känns rätt och vi hittar nån stans att bo.

vet inte vilken klass vi ska åka? kanske super Street? jag får inte åka i Street klasen tyvärr med rören i motorrummet.

vi börjar på 1.3 bar laddtryck och 201m körningar sen får vi se hur det går och ökar på eftersom.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Jens har hunnit med två stycken repor idag.

Första:
60fot 1.638sek
201m 7.32sek 152km/h

Andra:
60fot 1,56sek
201m 7.2sek 134km/h
Han tappade ett laddtrycksrör just innan 201m

Allt annat har gått bra men nu är det som vanligt i piteå regn regn regn.

Återkommer med mer info om vi får köra något mer.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Här nere är det soligt och varmt som satan :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vart bara två repor som sagt va på grund av regn :(

första repan va ett test på grund trycket 1.2 till 1.34 bar beroende på rpm. 11.5/180 men jag tror jag släppte före mål?

andra repan hadde vi ca 1.4 bar och den kändes mycket starkare i starten med 1.56 60 fot men det gick lite på sladd och det spann då jag kanse inte värmde däcken tillräckligt eller om det va nått med banan? sen släppte tryckrör vid turbon redan efter ca 120meter.


tredje repan så justerade vi lite däcktryck som va 0.39 i ena däcket och 0.48 i det andra så båda låg på 0.45bar.

sen ökade vi trycket till 1.6bar och mappade till lite där den gick fet vid 5000rpm (hadde varit ca 0.66 i lambda där på de tidigare reporna också :thumbdown: ) ivriga som små barn så stod vi i upp liningen men just då det skulle bli vår tur så va det dax att stänga för kvällen :( och att vi skulle få köra mycket i morgon :) men vi hadde bara möjlighet att va där en dag så det vart ingen fullgas repa.

men man är desto mer peppad till fällfors nästa helg :thumbright: då ska jag köra tills man är nöjd eller tills bilen går sönder hoppas jag.

tack till teamet som hängde med :thumbright:

jag fick även väga bilen där för första gången och den hade 495kg fram och 600 bak=1095kg race vikt med mig och lite datorer mm i bilen. lättare än vad jag vågat hoppas på.
Användarvisningsbild
motorvictor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör okt 25, 2008 10:59 pm
Ort: umeå/överboda

Inlägg av motorvictor »

jäklar att jag missa dig. jag kom upp på lördagen :(
Mopar Missile racing team. 502cui commando
Jeppes.net tools & stuff
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

vad räknar ni för effekt i kärran ? 3-350?
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Xuri skrev:vad räknar ni för effekt i kärran ? 3-350?
du kan läsa om motorns uppbyggnad och vid sidan 14 så börjar vi bromsa den i vår dyno. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195

ca 340hk första repan med 1.2-1.3bar ladd. tredje repan som inte vart av skulle den gett ca 420hk.

Kod: Markera allt

Vehicle Weight
In Pounds
(2433)
	

Rear Wheel
Horsepower (315whp)
	

Estimated
E.T (11.5)
	


			

  
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån jul 12, 2010 9:56 am, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

motorvictor skrev:jäklar att jag missa dig. jag kom upp på lördagen :(
ja det va synd men du kan ju komma och hälsa på med far nån kväll.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu har jag monterat och kalibrerat in en G mätare jag köpt av pelle_w här på forumet till min wbo BB lamda.

den visar -2.5G till +2.5G på en 0-5v skala som passar de flesta motorstyr system eller data loggers :thumbright:
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

+3g hade Mats Eriksson PM1 på 5.98 repan på Santa Pod. Jag va in å fick en genomgång av deras Race Pac uppe i Sundsvall.

Har du nått att sikta på..
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Jag vill ha mer info om g-krafts givaren men jag tycks inte kunna få tag på "pelle_w". Så läser du detta får du gärna slänga iväg ett pm.

Just det jens. Har du tunat nått på transbrake för att snabba på spoolup? Hur långt tid behöver du stå och nöta converter?
Försöker få lite referenser på hur långt tid ni andra behöver på er.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

pellew hette han vist på forumet. http://forum.savarturbo.se/profile.php? ... ile&u=1864

jag kan pm hans nummer om du vill?

lätt att ställa in också.....

-2g=0.5v
-1g=1.5v
0.0g=2.50v
1.0g=3.5v
2.0g=4.5v

du kan slå mig en signal på 0738063737 angående converter stallning. vi sjusterade in det mesta i bänken men det tar för lång tid nu ca 4 sekunder. men med en friskare motor så kommer det gå fortare. 26 grader stumm och lamda 0.85 stallar bäst.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tjernell skrev:+3g hade Mats Eriksson PM1 på 5.98 repan på Santa Pod. Jag va in å fick en genomgång av deras Race Pac uppe i Sundsvall.

Har du nått att sikta på..
jag har loggat 1.25G i 142 på en 1.62 60 fots start. hoppas kunna komma upp mot 1.35G i vegan med årets motor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller på att göra bilen klar till i morgon fällfors då det blir att fortsätta justera där vi avslutade i piteå.

har fixat nåra småsaker men inga stora grejor, ska ladda 1.6bar nu så vi får se om den blir lite vassare.

har ett ny byggt sug rör iallafal l:hihi:

hade tänkt fixa huv och en massa andra små grejor men det vart mycket andra jobb och en förkylning med nackspärrs i mellan som tog timar från garaget.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor jul 15, 2010 6:12 pm, redigerad totalt 2 gång.
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Jens Gustavsson skrev:håller på att göra bilen klar till i morgon fällfors då det blir att fortsätta justera där vi avslutade i piteå.

har fixat nåra småsaker men inga stora grejor, ska ladda 1.6bar nu så vi får se om den blir lite vassare.
Lycka till!! Hoppas på fina tider!
//Christian
Skriv svar