Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
kramer178racing
Lite mer laddtryck

Re:

Inlägg av kramer178racing »

Jens Gustavsson skrev:Här kommer ett par bilder från norton torbjörns norton 750 som blir en grymm grej som ska gå i historik racing så fort som möjligt.

kul att hjälpa till med detta bygge då han inte är nån nybörjare på dessa motorer eller andra för den delen heller :)

han har filat i dessa motorer sen -60 talet :thumbright: det som inte går att köpa får tilvärkas och det är inga problem då avanserade svetsningar, svarvningar och fräsningar till hör vardagen.

vill inte avslöja nåra hemligheter men +190cfm genom insug och förgasare på max lyft på en 375cc cylinder är grymt :shock:
Bild

frän Gardner förgasare som är en flatslide modell med flotörer som sitter på ramen och där nålen sitter fast upptill och sliden far nedåt 8) ta en ordäntlig titt för ni lär inte se nån annan då dessa är mycket ovanliga :wink:
Bild

Tobbe norton, min gamla svetslärare och är killen som lärde min pappa å skruva :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Ny hemsida)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo tobbe är en grym mekaniker! hoppas hinna hälsa på honom under semestern.

jag har varit dålig på att uppdatera här på slutet inte för att det inte hänt mycket intressant utan tvärt om har det hänt så mycket så jag inte hunnit med att uppdatera. har varit flera intressanta bromsningar här både några B20 sugmotorer, en potent B230 sug gat motor sen har vi ju grejat med drift motorn lite mer också.

jag fick även åka med en sväng vid fin mappningen av båten Sverige S1 som byggts av Johanssons & son båtbyggeri. måste säga att det är ett fruktansvärt fint och fränt bygge av duktiga båtbyggare och det är ett rent konstverk mer än racer båt. sen är det ett otroligt jobb cnc Jonas lagt ned på motorerna och Mattias motorstyrnings-installation.
det var en upplevelse att sitta 50 cm framför de två överladdade V12 på 27 liter styck på fullgas med raka rör (ca 2500hk tillsammans??) med en mellan axel mellan bena :hihi:
https://www.youtube.com/watch?v=ObADGml3Kjo#at=16

se/läs mer om denna +80 knops 30tals racer på denna sida http://www.jsbab.se/ eller på facebook https://www.facebook.com/jsbab.se?ref=s ... ion=stream

Bild

men nu efter ha jobbat extremt mycket sista veckorna ink helger så återstår bara en behövlig städning av verkstan sen ska jag gå under jorden lite och ha semester. jag kommer dock att ha lite koll på mailen jens@savarturbo.se så helt still ska det inte vara om man behöver nått så kan man höra av sig där. telefonen ska jag dock stänga av så mycket jag kan. jag ska åka lite B18 båt och varva ned sen jobba lite på vegan och köra några tävlingar och så tänkte jag.

hoppas ni där ute får en bra semester också, trevlig sommar!

Mvh jens gustavsson (Gustavssons drift/underhåll)
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Re: Jensas STS Speed shop (semester!)

Inlägg av Jonathan_ »

Grymt fräsig båt! VEMS motorstyrning?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Kjelle
För mycket laddtryck

Inlägg av Kjelle »

Självklart vems :thumbright: det måste ju fungera.... :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jonathan_ skrev:Grymt fräsig båt! VEMS motorstyrning?
Jo så att.. det blev några timmar på den skutan för min del. Men Jonas har gjort fler.
Vi får se om vi sammanfattar i en tråd senare i höst/vinter.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo jag tycker ni ska samla material och lägga upp en tråd senare i höst helt klart intressant läsning för alla motor nördar :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

nån som vet av nå volvo 100drev grejor? jag sprängde vinkel växeln nere i vattnet i helgen på väg till vis festivalen. även större propeller mm sökes.
Användarvisningsbild
moparman426
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av moparman426 »

Brorsan vill sälja hela båten (Joker) som det sitter ett 100 drev på å en stum B20
Användarvisningsbild
sluggo112
Lite mer laddtryck

Inlägg av sluggo112 »

jag är intresserad av en STS 247 tror den skulle passa bra till min setup, dock är jag lite osäker över duration
(jag har skickat både PM och mail så jag testar här med:) )
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag har varit på semester och jobbat med några andra grejor men nu är jag i verkstan stora delar av dagen så du får nog svar i morgon. lessen att du fick vänta.

mvh jens
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Vad är det för propellrar du letar efter?
Jag har ett par st i garaget som har suttit på ett Alpha one drev, dom är däremot av eftermarknadstyp så om man skaffar ett "hub-kit" passar dom ju på valfri motor...
Har för mig att det är runt 14" dia, 17" och 25" stigning... vanliga trebladiga alu..
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Jag har köpt på mig ett par drev och en motor som ska göras i ordning i vinter. Ett sportdrev med tvåbladiga höghastighets-propellrar till och med :) Ser ut som drevet på AQ155 :thumbright:

I övrigt så jobbar jag på med div smågrejor här nu i verkstan, men framförallt så jobbar jag och mattias på i bromsbänken med lite olika kombinationer B230 8v för rena gatbilar. avancerade vems tester också.

Bild

Bild

Vi ska också testa KL-insuget som jag och Peter Lindberg tog fram grund-designen på (sid 30 i denna tråd). Har testat lite i flödesbänken och det flödar rätt bra för den lilla arean (ca 40mm som minst men där sitter spridaren också).

Måtten på insuget är 185mm långa runners + topp, sen är runners 40mm diameter men då den närmar sig plenum går den upp till ca 43mm före tratten.

Jag testade också att strömlinjeforma spridarhylsan som sticker in en bit och då ökade flödet med ca 15cfm (ca 295cfm totalt nu i min bänk på 28".

Nu är dock Mattias gat-motor lite för snäll för att ge insuget (och toppen) bästa förutsättningar och lite för kort också, men det blir ändå kul att se vad det blir :thumbright:
Det ska testas sen på drift-motorn som jag bygger vid sidan om Mattias och också på en 550+ hk gat motor som också byggs och ska bromsas under hösten.

Grovt så har Mattias B230 dessa grund data...

Sävar CNC 530 46x38 med 212cfm/39mm min aria.
STS 237 kam med 114 nock vinkel/11.2 lyft.
ca 9.0:1 i kompa
Bensin 95 oktan
Grenröret är ett R-sport/Kennet 4:2:1 rör med ca 44-50-65 Ca 100cm långt.

Nu med original insuget ger den 155hk vid 6000rpm och 206-210nm/4200rpm/ 36 grader tändning.
Ca 100% VE på 6000rpm enligt pipemax.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop

efter bara ett par pull va det 170hk och 217nm med KL insuget :thumbright:
bättre från 2700rpm :thumbright:

undra hur det skulle fungera på en vassare sug motor? :)

vi fortsätter mappa
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det KL insug jag sett såg inte alls ut som det på sidan 30.
Från spjället in i plenumet ser det helt annorlunda ut.
Har du bilder på insuget du testar?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag fixar det
Skriv svar