Sida 6 av 71

Postat: tis maj 20, 2008 9:00 am
av Jens Gustavsson
Pitebo skrev:
ett trix är också att svetsa med mycke ström mot flänsen nära toppen och i colektorn där man kan gå in med getigen och snygga till efterråt, mitt på rören kör jag alltid med mindre ström och utanpåliggande fogar för att slippa svets innuti rören. (rören spricker aldrig heller mitt på utan antigen nära toppen eller colektorn)
Man strävar väl alltid efter att svetsa med full genombränning, vad kör du för svets jens och vilken gas? kanske idè att införskaffa en tig om man ska pyssla med grenrör på denna nivå...

Hur som helst är det kanonbra att det massproduceras rör så att även svensson kan åka fort med små medel
full genombräning= svets i grenröret :thumbdown:


lägger man feta utanpåliggande fogar så tappar man inge effekt eller riskera att skrot förstör avgas sisdan på turbon.

jag har kört så på många grenrör som aldrig spruckigt.

sen så är det inte jag som skall bygga grenrören jag designa bara grenröret och bygger en första modell som de kan mäta på.

Postat: tis maj 20, 2008 9:09 am
av Jens Gustavsson
marmander skrev:Härligt koncept, bolt on power åt alla ;)

Hur blir det med massproduktionen? Kommer det vara svetsade rörböjar eller blir det rent av cnc-bockning?


Känns som det skulle gå byta ut några kortradieböjar mot långradie, eller har jag fel?

det är väldigt stor skillnad i flödesmotstånd/ tryckförlust i en långradie-, jämfört med en kortradieböj...
Se nedanstående test


Vad gäller svetsning så är en riktig tigsvets med rotgas det bästa (ja, rotgas även till svart om man är petig)

Är det känt vad ett sådant här grenrör skulle kunna hamna på?

MVH/
Simon
det kommer nog att byggas av likadana rör men de tigsvetsar säkert?

dessa rördelar har grymt bra hålbarhet mot många andra rör :thumbright:

det går inte att bygga på bara långradie böjar om man inte ska priporitera om en massa annant (se första eller andra inlägget mitt) det ska rymmas utan att man bygger ett nytt motor rum sen ska det gå att meka och serva motorn också.

jag tror faktiskt inte att det korta röret påvärkar prestandan negativt mer än ett par hk ungefär.

priset är svårt att säga jag har inget med det att göra, men en gissning är nog att det kommer bli lite dyrare än liknande rör på merknaden då det blir lite mer jobb att bygga sen lät det som att det skulle byggas här hemma i sverge också och det är nog bra för kvaliten.

Postat: tis maj 20, 2008 10:25 am
av Tommy Luhr
full genombränning på ett vanligt 48 * 2,8 (eller vad dom är) behövs inte.

Ibland kan man svetsa rör med tiggen utan tillsatsmaterial om skarvarna är dikt an.
Inte spruckit på flera tusen mil.
Då har jag användt dom själv.

Pratade med ttr-jompa, han hade ytterst lite tillsatsmaterial.

Många som bygger med total petighet på grenrör och diverse detaljer, så kan det sitta ett std sprut eller andra delar som är betydligt viktigare att få till bra.

Ser inte några problem i det Jens bygger, beprövat, servicevänligt (vilken inte många rör är) och framförallt funktionellt.
Kan vara bättre med att göra ett grenrör av erfarenhet än att göra det teoretiskt rätt ibland.

Men det finns så många rör på marknaden nu till varierande priser så det som vill ha nått speciellt köper ett customgrenrör eller väljer en annan leverantör helt enkelt.


Själv strävar jag efter att bibehålla värmeenergin till turbon och bygger korta rör (gatmotorer) så det blir ju annorlunda.

Har du testat ett riktigt kort rör jämte emot ett 60cm rör Jens?

Postat: tis maj 20, 2008 1:49 pm
av Jens Gustavsson
även om detta rör har en del små kompromisser så anser jag att det är det bästa som går att köpa rakt av.

jag vill stämma av pulserna, jag har testat kortare men det vart alldrig nån inponerande fylnads grad, laddtrycket kom inte heller nå snabbare min teori om det är att sugmotoreffekten minska och då även avgasvolymen.
detta är ett gammalt grenrör jag testa ett år i forsknins syfte, det gick alldrig nå hårt än fast jag ladda 1.8 bar,
Bild

de nya röret gick senare en sekund fortare med över15km/t bättre slutfart. om man tittar noga sert man att det är en förlängd version av det korta :wink: detta rör är mycket likt KL röret också och vad jag har kommit fram till är det rätta på sånna här motorer (har testat korta VS långa på flera andra 8v volvos också med samma slutsats)
Bild

kl röret så skulle det gärna fått va 10cm till också men det ryms inte då hadde man fått mer vrid under ca 5500rpm men det är inte alltid att före dra heller då det mest spikar där på höga laddtryck.

ett trix som inte många har tänkt på som jag har byggt in i kl-röret är att det är i tune där laddtrycket byggs upp vid 2500-3000rpm sen går de i off tune upp till 5500-6000rpm där man som sakt har spiknings problem sen styr den på till ricktigt höga rpm+ 8500rpm där 8v behöver andnings hjälp för att ha bra fyllnads grad :thumbright:

Postat: tis maj 20, 2008 2:15 pm
av Jckssn
Riktigt svårt att bygga långa rör, som ska vara servicevänliga och samtidigt bolt-on.
Blir roligt att se hur det artar sig till slut!

Jag har ju ett mycket kortare grenrör nu än vad jag haft förut, tyvärr är det inte så lätt att jämföra med gamla grejjerna eftersom det sitter nytt insug, enkelspjäll, ny wastegate, ny intercooler mm.

/Jocke

Postat: tis maj 20, 2008 8:09 pm
av Tommy Luhr
skall testa ett längre rör på en motor jag har liggande nu, med det korta röret var det fått fulltladd vid 3500rpm, skall se vad det blir med det längre:)

Postat: ons maj 21, 2008 8:35 am
av j björk
Hur räknar du på röret då Jens, lika som till sugmotor?

Postat: tor maj 22, 2008 2:45 pm
av Jens Gustavsson
j björk skrev:Hur räknar du på röret då Jens, lika som till sugmotor?

ja till viss del.

jag använder pipe max och engine analyzer pro 3.3, graham bell och sen blandar jag det med sunt bond förnuft och egna erfarenheter :)

det finns inga generella enkla metoder att räkna fram sånna här grejor på tror jag? många parametrar.

jag har lagt till fler bilder också på kollektorerna och wastegate rören på sid 4.

Postat: lör maj 24, 2008 11:06 am
av Dannelator
Så här gjorde jag mitt grenrör.
kompakt, symetriskt och ganska långa rör.
hoppas det kan ge nått tips :thumbright:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: lör maj 24, 2008 11:10 am
av Jens Gustavsson
det var ett genomtänkt grenrör :thumbright: men hamnar inte turbon i /ovanför motorhuven? speciellt med en större compressor?

(det var ett utav KL:s krav att det inte skulle, jag själv är ju inte så noga med det själv :wink: men jag förstår att vissa vill ha lite diskretare stuk)

Postat: lör maj 24, 2008 11:28 am
av Dannelator
Jens Gustavsson skrev:det var ett genomtänkt grenrör :thumbright: men hamnar inte turbon i /ovanför motorhuven? speciellt med en större compressor?

(det var ett utav KL:s krav att det inte skulle, jag själv är ju inte så noga med det själv :wink: men jag förstår att vissa vill ha lite diskretare stuk)
Just med denna turbon har jag ca 4 cm frigång till huven. Men detta avgashus är ju i största laget. A/R 1.15, gigantisk. så med annat avgashus och större kompressor är det nog inga problem.

P.S lacken på huven har inte påverkats;)

hur kass är min utformning av wastegaterören? måste dem vara lika långa?

Har du funderat på att ha turbon under grenröret? kan vara folk som gillar det stuket (lite diskretare möjligen)

Postat: lör maj 24, 2008 11:45 am
av Fuelpress
Blir riktigt bra det där Jens :thumbright: . jobba på :)

Såg ett annat grenrör som dannej här på forumet har gjort till sin 745a
blev ruskigt bra tycker jag. Vet dock inte längden på hans rör
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2529

Postat: lör maj 24, 2008 8:26 pm
av Ersviken
Ser riktigt bra ut det där jens, roligt att du lägger ut lite byggbilder också (för oss som ständigt behöver lite inspiration), enda problemet med såna här grenrör blir väl att folk slutar bygga själv när de liks finns fränare prylar å köpa över disk :)

Postat: tor jul 17, 2008 2:56 pm
av Jens Gustavsson
har testat en del laddkylare och Kl-racings kylare flödar ricktigt bra de två 4" paketen med 3" anslutningar flödar 450cfm på 28 tum och det motsvarar 0.068bar tryckfall.

vad det blir vid 2 bars ladd ska jag försöka räkna på, återkommer.



Bild

Postat: tor jul 17, 2008 2:58 pm
av Jens Gustavsson
leverans klart till kl racing.

westgate rören blev lite annars än första utkastet men detta vart bätre för tryckrör och sånt som nu kan dras nedåt direkt i turbon sen följer det rambalken frem till laddluftkylarn.

Bild

Bild