Skåpet Racing (Såld!)
- backeliten
- MS-Guru
- Kontakt:
Inget händer av sig självt. Man kan inte skriva vad som helst i de flesta dialog-rutor i MegaTune eftersom MegaSquirt-protokollet inte använder siffror som man kan tro, det är datorer och ettor och nollor vi pratar om, och det avrundas/omvandlas till det som går att lagra. Nästa gång man öppnar dialogrutan, så ser man vad som egentligen blev lagrat.Jonny Karlberg skrev:Nån som har nån aning om varför Vemset ställer ner Dwelltiden på spolen själv?
Som Evert sa så provade vi ställa upp den på 3,0 men den ställde ner den till 2.82 och där var den..?
Känner Vemset av själv hur mkt spolen klarar utan att bli överbelastad?
Är ni säkra på att det inte är vad som står i dataloggen ni snackar om nu? Vilken batterispänning har ni isf just i det tillfället?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
Kan du ge dig på att det blir kalla i baksätetMarkus skrev:Ser ju skoj ut de där! hoppas på att man får ta sig några kalla i baksätet nu när man kommer hem!

Ska fixa alla småfel som uppstått först sen får man ordna sig en chaffis, sen är det ju bara att hålla i sig..

Okej. Men då vet man hur mkt spolen klarar. Vi var ju lite rädda för att mata på för mycket på spolen.backeliten skrev:Nej, det ska den inte göra..
men det kan vara så att vems:et avrundar till närmaste värde.
prova att skriva in typ 3.5ms o se vad som händer..
på en vanlig volvo spole kan man köra upp till 4.0ms utan större problem..
/Jonas
Det här skulle nästa Nicke ha svarat på då det var han som höll i spakarna.Mattias skrev:Inget händer av sig självt. Man kan inte skriva vad som helst i de flesta dialog-rutor i MegaTune eftersom MegaSquirt-protokollet inte använder siffror som man kan tro, det är datorer och ettor och nollor vi pratar om, och det avrundas/omvandlas till det som går att lagra. Nästa gång man öppnar dialogrutan, så ser man vad som egentligen blev lagrat.
Är ni säkra på att det inte är vad som står i dataloggen ni snackar om nu? Vilken batterispänning har ni isf just i det tillfället?
Men jag tror inte vi fick det från loggen utan det var i själva rutan man skriver in Dwell tiden. Men kan skulle ju kunna pröva skriva ett högra tal och se vad som händer då.
Nu när du säger det så tycks man minnas att vi fick nån felmeddelande om att batteri spänningen var för låg.
Vad nu det kan bero på? För tunna kablar från batteriet?
Kan avslöja att ett MSD 6A är inhandlat.
Så då blir det nog mer sprutt på gnistan.
Tips. Efter ni tryckt "burn to ecu", tryck på "fetch from ecu" så ni ser vad som blev lagrat..
Har snackat med Nicke, och det är som jag beskrev det.
Man kan inte bara skriva "2.82 ms dwell", det blir avrundat till närmsta möjliga. Skrivar man sen "2.83, 2.84" osv.. och det inte blir någon skillnad så förstår du varför, det avrundas till samma hela tiden tills ni ökat till nästa jämna värde som faktiskt går att lagra.
Har snackat med Nicke, och det är som jag beskrev det.
Man kan inte bara skriva "2.82 ms dwell", det blir avrundat till närmsta möjliga. Skrivar man sen "2.83, 2.84" osv.. och det inte blir någon skillnad så förstår du varför, det avrundas till samma hela tiden tills ni ökat till nästa jämna värde som faktiskt går att lagra.
Jo, vi har rett ut detta med dwell över telefon 
om man även kollar loggarna så har det vid detta tillfälle med 2.82ms dwell varit så har batteri spänningen pendlat mellan 13.3v till 13.4v
men i slutet av loggen/repan har spänningen sjunkit till 13.2v och dwell ms ligger på 3.01 vilket överenstämmer med msq:n
ser även att värdet för dwell @6v ms ligger på 0.00 vad är rimligt där, 1.00 ?
Bra där Jonas att vi fått ett riktvärde ang dwell "max" på spolen
vad händer om man kör för mycket ms i dwell på spolen ?
brinner den eller vad händer ?
blir bra med nya gnisteriet, bara jag kommer på fötter igen
Såg även att dutycycle vid 1bar har legat på 42.2% så dom räcker en bra stund till
och ang fimen... som jag forskat i nästan hela dan så är det detta jag kommer fram till
citat: The USB streaming feature is not supported with the Windows Vista operating system.
eftersom jag bara har min mappardator tillgänglig för att min stationära har brunnit har den begränsade prestanda och options
så får fimen vänta en stund tyvärr

om man även kollar loggarna så har det vid detta tillfälle med 2.82ms dwell varit så har batteri spänningen pendlat mellan 13.3v till 13.4v
men i slutet av loggen/repan har spänningen sjunkit till 13.2v och dwell ms ligger på 3.01 vilket överenstämmer med msq:n
ser även att värdet för dwell @6v ms ligger på 0.00 vad är rimligt där, 1.00 ?
Bra där Jonas att vi fått ett riktvärde ang dwell "max" på spolen

vad händer om man kör för mycket ms i dwell på spolen ?
brinner den eller vad händer ?
blir bra med nya gnisteriet, bara jag kommer på fötter igen

Såg även att dutycycle vid 1bar har legat på 42.2% så dom räcker en bra stund till

och ang fimen... som jag forskat i nästan hela dan så är det detta jag kommer fram till
citat: The USB streaming feature is not supported with the Windows Vista operating system.

eftersom jag bara har min mappardator tillgänglig för att min stationära har brunnit har den begränsade prestanda och options
så får fimen vänta en stund tyvärr

Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
Ni kan lägga upp dwell@6V till 2-3 ms, det hjälper att få igång gnistan när man har dåligt med spänning i batteriet.
Bra där Mattias
USB - adaptern ja... den verkar ha omkommit på riktigt
upptäckte det nu då jag kopplat tebax min vems box i bilen efter en utlåning
där det bodde ett spöke i härvan som blev konstaterat i efterhand
Måste handla ny i morrn på lunchen, om det finns hemma vill säga.

USB - adaptern ja... den verkar ha omkommit på riktigt

upptäckte det nu då jag kopplat tebax min vems box i bilen efter en utlåning
där det bodde ett spöke i härvan som blev konstaterat i efterhand

Måste handla ny i morrn på lunchen, om det finns hemma vill säga.

Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
Skulle vara trevligt att prova ställa upp det där och se hur långt Orginal tändspolen hänger med..
Vid vilket laddtryck den ger sig. Rolig info att veta för framtida upptåg =)
Ikväll har jag lagat avgasläckagen. Fasen hela mitt adaptergrenrör höll ju på att ramla lös.
Va tusan händer. Först hjulet och nu håller man på att tappa hela turboanläggningen.
Sen så började jag gräva runt och kolla varför mina blinkers har gett upp. Men kom inte fram till nått klokt så jag gav upp och åkte hem..
Vid vilket laddtryck den ger sig. Rolig info att veta för framtida upptåg =)
Ikväll har jag lagat avgasläckagen. Fasen hela mitt adaptergrenrör höll ju på att ramla lös.
Va tusan händer. Först hjulet och nu håller man på att tappa hela turboanläggningen.

Sen så började jag gräva runt och kolla varför mina blinkers har gett upp. Men kom inte fram till nått klokt så jag gav upp och åkte hem..

Använder du originalmuttrar med typ kopparlegering? Funkar inte med nåt annat...plus att du säkert måste staga adapterröret
Sen blinkersen, du har inte varit å fipplat med varningsblinkersknappen för att bli av med bältesblink? Om man ställer den i "mittenläge" slutar bältesblink+vanliga blinkersen att funka
Sen blinkersen, du har inte varit å fipplat med varningsblinkersknappen för att bli av med bältesblink? Om man ställer den i "mittenläge" slutar bältesblink+vanliga blinkersen att funka
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
Har gjort nån fuling nu med låsbrickor nere vid adapern så vi får se hur det går. Annrs får man hissa upp den å byta till koppar.Steve skrev:Använder du originalmuttrar med typ kopparlegering? Funkar inte med nåt annat...plus att du säkert måste staga adapterröret
Efter lite Msn med steve så har det löst sig med blinkers...

- Jonny Karlberg
- Forumsberoende