Volvo 242 Turbo -75 (SÅLD!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Huvudorsaken till att det aldrig gick vägen tidigare var att ni dels inte ryckte ur spridarna (eller säkringen till dom) när ni skulle stroba fram var tändningen stog. När man inte vet var tändningen är och man dessutom kör med kalla stift, och sen försöker "starta" upp och det aldrig stämmer, då släcker man stiften vilket ni lyckats göra (dom var helt svarta) så därför blev stroblamporna lurade, det blir inte någon riktig gnist-energi.
Batteriet är trött, men det var inte orsaken till dålig gnist-energi men det gav ju ett för lågt startmotor-varvtal som snabbt blev lägre så vi hade aldrig kommit någon vart utan lite starthjälp-ström från en annan bil.

Ni lyckades ju ruppa igång motorn tidigare, men då ska man se till att den på brukslaster aldrig går fett, det är lambda 1.0 som gäller om motorn klarar av det (standard kamaxel) så inte stiften sätter igen av det istället. Man kan köra för fett i korta stunder på belastning, det sotar inte sönder stiften för en. Det borde inte varit problemet, men jag misstänker att alla stunder på startmotorn utan liv inte var så bra för stiften.

Är man inte bäst på att mappa in bränslet eller bara vill minska strul-risken vid uppstart när man inte vet hur berikningar och mappning ser ut, så kan det vara svårt att få till "lambda 1.0" på brukslasterna. Då kan man köra på rena original-stift till att börja med, för att sen byta när allt stämmer och man kan börja belasta motorn som det var tänkt. I det här fallet är NGK B5ES ett bra original-stift och 7/8 ett bra val senare.

It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll var det nån som sa, och som Nicke säger så är det väl inte nödvändigt att man själv måste kunna allt utan bättre att få bra hjälp av någon som kan. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

chellquist skrev:Grymmt! va bra. Du fick det bäst

Vi grävde plintar igår och myggen grävde på oss :twisted:
Ja, o inte svarade ni heller när man ringde och skulle ge en rapport!

Bra info Mattias! Jag tror de skulle sitta fint i en liten guide här på Sävar Turbo om uppstarter av bilar, saker att tänka på osv. De tror jag många skulle bli hjälpta av.

// N.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

här är lite tipps men det skulle va bra med ett inlägg riktat till motorstyrnigs sidan också. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46540
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Så det rullar på nu för dig?
Du lät lite less då du ringde i förrgår.
Började söka den där grejen du ville ha men ska fortsätta imorron.
Dom verkar då inte växa på träd iaf :P
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Bilen är igång, men soppaslangar är inget att lita på när de inte snurrat bränsle i dem på några månader. Så dessa ska bytas samt tändkablar. Sen bör vi vara hyffsat på banan! :)

// N.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

de gör man på en pisskvart!! ut o bööörna nu!! :twisted:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

larsat skrev:de gör man på en pisskvart!! ut o bööörna nu!! :twisted:
Du vet inte hur de ser ut under locket i skuffen, så en pisskvart va o ta i. De är trångt! :P

Ut och mappa! Sen får vi se om de blir nå börna! ;)

Blev en extra garagekväll den här veckan ser de ut som då Norge-resan är skjuten på en dag. Så de blir nog att fixa med detta ikväll.


// N.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Efter ett snabbmek i garaget så sitter iaf nya tändkablarna på plats samt remmen till servopumpen. Den gamla remmen gick dit, va bara lite tight. Köpte en längre idag men den visade sig vara på tok för lång.

Bränsleslang är inhandlat men de får vänta tills efter helgen, nu väntar Sommertreff i Norge, Arctic Circle Raceway, Mo I Rana! :)

// N.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Perfa. När är det matchrace! :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

chellquist skrev:Perfa. När är det matchrace! :lol:
När vi gett min bil lika mycket kärlek som din de sista 3 månaderna! ;) ;) ;)

// N.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Bilen är såld och jag önskar nya ägaren lycka till med bilen!

MVH
Låst