
rwd micra -99 bmw SÅLD
det hoppas jagAmstaff skrev:Kommer ju att gå av satan den här

att sänkamotor är tyvär inte möjligt.
har typ 10cm frigång nu mellan motorn å marken, bilen ska sjunka ihopå ca 1cm till för den ska hamna rätt i hjulhusen (räknar med en sjunker sen när bilen är klar)
sen ska det innas plats för fästen för å bygga en haskiva under hela bilen, å den bygger ju åtminstonde 2-3cm. å då bör man nog ha lite luft melllan motor å hasskivan. så kommer nog inte ha mer än MAX 5-7cm frigång under motorn sen , möjligen skulle det gå att tilta motorn lite lätt bakåt... men då blir det dumt med oljetråget iom bulan för okljepumpen sitter allra längst fram på motorn, så kan jag inte tilta så värst mycket

tror nödlösningen om korsen vill gå sönder blir att helt enkelt bygga en kardan med grövre kors , typ jänkekors eller nått
Ni skulle ha fått snida ihop ett främre knutkors direkt efter hardyskivan, sen flytta bak och vinkla ner stödlagret, det skulle ju rädda knutarna.
Borde gå att ta en likadan knut som sitter vid bakaxeln, vända på, svetsa ihop med främre kardanbiten och fräsa ut en adapter till hardyskivan.
Jag kanske missar någonting i tankegången, förklara gärna vad isåfall
Borde gå att ta en likadan knut som sitter vid bakaxeln, vända på, svetsa ihop med främre kardanbiten och fräsa ut en adapter till hardyskivan.
Jag kanske missar någonting i tankegången, förklara gärna vad isåfall

jag tror inte man kan ha knut å sen hardyn efter, blir för mycket obalans då???
vet folk som försökt förr med sjuk obalans som följd, idag sitter ju kjardanen på en styrning i lådan (pinne i mitten av medbringaren som sitter direkt i växelådans axel)
så hardyskivan håller ju så att säga inte fast jardanen, utan sköter bara drivdämpning.
skulle säkert gå att sätta styrningar för hardy med men bra mycket krånligare å troligen stor risk det bara ställer till det med nya problem istället.
har googlat lite nu å 10-12grader verkar vara acceptabelt iallafal..
dessutom som jag nämnde kommer den aldrig gå på strippen med åka foprt däck. bara på gata eller bana å då får man aldrig ner några höga moment i bakhjulen, det spinner långt före så att säga...
har aldrig lyckats ha sönder någon kardan hitills i mitt liv trots ganska friskt trimmande så tror det kommer hålla acceptabelt... å i annat fall som sagt så finns ju betydligt grövre knutar att tillgå...
vet folk som försökt förr med sjuk obalans som följd, idag sitter ju kjardanen på en styrning i lådan (pinne i mitten av medbringaren som sitter direkt i växelådans axel)
så hardyskivan håller ju så att säga inte fast jardanen, utan sköter bara drivdämpning.
skulle säkert gå att sätta styrningar för hardy med men bra mycket krånligare å troligen stor risk det bara ställer till det med nya problem istället.
har googlat lite nu å 10-12grader verkar vara acceptabelt iallafal..
dessutom som jag nämnde kommer den aldrig gå på strippen med åka foprt däck. bara på gata eller bana å då får man aldrig ner några höga moment i bakhjulen, det spinner långt före så att säga...
har aldrig lyckats ha sönder någon kardan hitills i mitt liv trots ganska friskt trimmande så tror det kommer hålla acceptabelt... å i annat fall som sagt så finns ju betydligt grövre knutar att tillgå...
Jag tänkte att man skulle lämna hardyskivan där den är och sätta knuten efter (kanske så du menade också), med det kan nog bli som du säger att man får vibrationer då momentet påverkar hardyskivan utåt om man har en knut direkt efter.
Den är ju inte direkt byggd för att ta upp andra krafter än just rotationen så krafterna utåt lär ju anstränga hardyskivan rätt duktigt.
Ja kör du bara på gatdäck ska det mycket till innan en så lätt bil får nog med fäste för att bryta sönder knutarna.
Verkar hur som helst bli ett otroligt fränt bygge, man blir mer och mer taggad för varje bild som dyker upp!
Den är ju inte direkt byggd för att ta upp andra krafter än just rotationen så krafterna utåt lär ju anstränga hardyskivan rätt duktigt.
Ja kör du bara på gatdäck ska det mycket till innan en så lätt bil får nog med fäste för att bryta sönder knutarna.
Verkar hur som helst bli ett otroligt fränt bygge, man blir mer och mer taggad för varje bild som dyker upp!
Du kan bulta en knut med splines direkt på växellådan och köra utan stödlager.
Så har jag på min bil funkar utmärkt.
Så har jag på min bil funkar utmärkt.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Jo splinesdelen tänkte jag att man skulle spara, bara ta själva knutkorset längst fram och flytta ner stödlagret så man löser vinkeln.
Men vinkeln på kardan lär väl bli bättre när bilen blir tyngre också då fjädringen sjunker ihop lite? Eller har du räknat med någon cm ihopsjunkning när du tagit ut 12 grader?
BTW: Så enormt fräcka "stötdämpartorn" bak, udda och häftig lösning!
Men vinkeln på kardan lär väl bli bättre när bilen blir tyngre också då fjädringen sjunker ihop lite? Eller har du räknat med någon cm ihopsjunkning när du tagit ut 12 grader?
BTW: Så enormt fräcka "stötdämpartorn" bak, udda och häftig lösning!
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Flytta upp bakaxeln och klämma på stooora sulor. 

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
räknar med att arslet ska sjunka max nån cm till sen (ganska kraftiga fjädrar)
den som lever får se, jag hoppas helt enkelt på att det funkar bra som det är nu
näöstra steg i bygget blir å försöka få till nått typ av pedalsttäll, blir stående pedaler, sen hur det blir är en bra fråga.
insug måste funderas lite över med.
har iallafall beställt två st WG och IC så kan man eventuelt börja snickra lite insug å grenrör vartefter
den som lever får se, jag hoppas helt enkelt på att det funkar bra som det är nu

näöstra steg i bygget blir å försöka få till nått typ av pedalsttäll, blir stående pedaler, sen hur det blir är en bra fråga.
insug måste funderas lite över med.
har iallafall beställt två st WG och IC så kan man eventuelt börja snickra lite insug å grenrör vartefter
Sätt hardyn längst bak då 

MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Har ritningar för stående pedalställ. Har gjort några..knotan skrev:räknar med att arslet ska sjunka max nån cm till sen (ganska kraftiga fjädrar)
den som lever får se, jag hoppas helt enkelt på att det funkar bra som det är nu![]()
näöstra steg i bygget blir å försöka få till nått typ av pedalsttäll, blir stående pedaler, sen hur det blir är en bra fråga.
insug måste funderas lite över med.
har iallafall beställt två st WG och IC så kan man eventuelt börja snickra lite insug å grenrör vartefter
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.